Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Saturday 24 October 2009

Bajet 2010: Bajet Terbaik….lagi?

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia

Saban tahun, ini adalah senario yang biasa serta dinanti-nantikan oleh seluruh rakyat Malaysia tidak kira dari apa jua sektor sekalipun, bandar mahupun luar bandar menantikan saat bajet tahunan ini dibentangkan.

Menjadi kelaziman saban tahun daripada kepimpinan Tun Dr. Mahathir hingga ke Tun Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri yang juga merangkap Menteri Kewangan akan membentangkan bajet serta disaksikan oleh kira-kira 15 juta rakyat Malaysia tidak kira melalui TV mahupun corong-corong radio sahaja.

Tahun ini Perdana Menteri Ke-6, Datuk Seri Najib Razak membentangkan bajet ini di Parlimen semalam yang juga merupakan kali pertama bagi beliau menbentangkan bajet tersebut.


Dato' Seri Najib selepas selesai membentangkan Bajet 2010 di Perlimen, semalam. Ehsan Utusan Online


Bajet kali ini hadir dengan tema '1Malaysia, Kemakmuran Bersama', dikatakan antara bajet terbaik yang pernah dibentangkan dan boleh memanfaatkan segenap lapisan masyarakat.

Walaupun 11.2 peratus lebih kecil berbanding RM215.7 bilion dalam Bajet 2009, dengan peruntukan RM191.5 pada kali ini dilihat sebagai menyeluruh berteraskan tiga strategi, iaitu memacu negara ke arah ekonomi berpendapatan tinggi; memastikan pembangunan holistik dan mapan serta mengutamakan kesejahteraan rakyat.
Antara kandungan bajet 2010 adalah:
1. CUKAI
-Pelepasan cukai pendapatan individu dinaikkan kepada RM9,000 daripada RM8,000.
-Pengurangan kadar cukai maksimum individu daripada 27 peratus kepada 26 peratus.
-Pelepasan cukai langganan jalur lebar sehingga RM500 setahun pada 2010 hingga 2012.

2. KAKITANGAN AWAM
-Bayaran khas RM500 kepada penjawat Gred 41 hingga Gred 54 serta pesara wajib kerajaan pada Disember ini.
-Pinjaman pembelian komputer setiap tiga tahun berbanding lima tahun sekali sekarang.

3. RUMAH
-74,000 unit rumah kos rendah disediakan untuk disewa kepada rakyat pada 2010.

4.KWSP
-Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia diuruskan oleh KWSP untuk yang tiada pendapatan tetap termasuk pemandu teksi, petani dan penjaja. Setiap RM100 caruman, kerajaan menyumbang 5 peratus tertakluk kepada jumlah RM60 setahun.
-Pelepasan cukai individu untuk caruman KWSP dan premium insurans hayat dinaikkan RM1,000 kepada RM7,000.
-Caruman KWSP dinaikkan semula kepada 11 peratus.

5.PENDIDIKAN
-Menukar pinjaman PTPTN kepada biasiswa bagi pelajar mendapat ijazah kelas pertama.
30 pelajar terbaik menerima Biasiswa Nasional di universiti tersohor.
-Pakej ‘netbook’ termasuk perkhidmatan jalur lebar dengan bayaran RM50 sebulan untuk dua tahun.
-Diskaun 50 peratus perkhidmatan kereta api jarak jauh kepada pelajar dengan kad diskaun pelajar 1Malaysia.

Selain itu, bajet ini juga diharap mampu membuka mata sesetengah pihak yang seringkali berprasangka buruk terhadap kerajaan dengan mengatakan kerajaan membazirkan wang di sektor lain tanpa menghiraukan keluarga yang miskin.

Dengan ini kerajaan menyediakan latihan kemahiran dan program penjanaan pendapatan untuk 50,000 isi rumah miskin tegar, di samping pelbagai program membantu golongan miskin di luar bandar, termasuk peruntukan RM180 juta bagi Program Pembasmian Kemiskinan dan Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat (SPKR) dan program pembinaan kedai desa dengan peruntukan awal RM30 juta untuk memberi peluang penduduk luar bandar berniaga.

Seperti yang dijanjikan, kerajaan akan memastikan kemajuan di semenanjung tanahair akan turut sama dirasai oleh rakyat di negeri Sabah dan Sarawak dengan mengumumkan kerajaan akan membina jalan luar bandar dan jalan kampung dengan peruntukan RM857 juta di Kapit, Lawas dan Simunjam di Sarawak serta Kinabatangan, Kota Belud dan Keningau di Sabah.


Di samping itu, Dato Seri Najib juga mencadangkan supaya kerajaan meneruskan Skim Program Lonjakan Mega dengan peruntukan RM141 juta di Batang Sadung dan Batang Lupar, Sarawak dan Pulau Banggi, Sabah.

Selaku mahasiswa, saya turut gembira dengan beberapa insetif baik yang dihadiahkan malah lebih baik dari itu, kerajaan turut menggariskan langkah dan insentif yang berteraskan usaha meningkatkan modal insan berkemahiran tinggi; meluaskan akses kepada pendidikan tinggi; menjaga kebajikan pelajar; menggilap kemahiran tenaga kerja dan memperkasa institusi pengajian tinggi.

Antara lain, Dato Seri Najib turut mengumumkan kerajaan akan melaksanakan satu sistem pengurusan subsidi minyak, awal tahun depan yang mesra rakyat mengguna pakai MyKad dan infrastruktur sedia ada bagi memastikan hanya golongan memerlukan menikmatinya.


Banyak lagi usaha-usaha murni kerajaan dapat diterjemahkan dalam pembentangan bajet semalam dan apa yang kita, hampir kesemua janji yang ditaburkan oleh kerajaan mula dilaksanakan.

Selaku rakyat, saya mengharapkan dengan wujudnya bajet ini maka moto ’Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’ akan terus menjadi pegangan pemimpin untuk sentiasa bekerja demi kemakmuran rakyat jelata.

Akhir kata, saya mendoakan agar pertumbuhan kewangan negara akan terus berada di tahap yang baik agar kita mampu meneruskan misi dan visi kita menjadi sebuah negara maju menjelang tahun 2020.

Sumber: Berita Harian Online & Utusan Online

No comments:

Post a Comment