Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Tuesday 31 August 2010

Memerdekakan Pemikiran Kita

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Hari ini tanggal 31 Ogos 2010, Malaysia sudah pun merdeka daripada cengkaman penjajah selama 53 tahun dan dalam tempoh masa tersebut banyak sudah kemajuan dan kemakmuran yang dikecapi rakyat negara ini.

Akan tetapi sayang sekali pemikiran rakyat Malaysia nyata masih tidak maju-maju dan ini menampakkan kita sbenarnya masih belum bersedia menjadi sebuah negara maju terutamanya dalam 1 kumpulan yang terdiri daripada pelbagai etnik dan budaya.

Tahun ini dilihat sebagai tahun yang lebih menyedihkan daripada tahun lepas kerana masalah utama yang dihadapai iaitu masalah perkauman masih bertambah dan jika ini tidak dikawal, bak kata Dato Seri Najib dalam perutusan Hari Kemerdekaan, apa yang kita kecapi selama ini akan hancur berkecai serta merta.

Malah masalah sosial yang bercambah seakan-akan tiada penghujungnya dan penguatkuasaan nyata gagal dijalankan atas sebab ketandusan cara terbaik bagi merawat penyakit sosial ini.

Anak-anak yang terbuang semakin hari semakin meningkat dan ini sekaligus menimbulkan persoalan sama ada merdeka atau tidak pemikiran orang yang bertanggungjawab ini atau masih jumud seperti kafir Quraisy suatu ketika dahulu.

Saya analogikan Malaysia sebagai rumah yang papan yang mempunyai 4 kaki untuk menyokong dan memberi kekukuhan pada rumah tersebut yakni tiang-tiang tersebut mewakili kaum-kaum yang ada di Malaysia iaitu Melayu, Cina, India dan lain-lain kaum.

Di dalam rumah itu pula ada dua orang yang menghuni dan tinggal di dalam rumah itu dan ini mewakili amalan baik dan masalah yang kita alami sekarang dalam negara kita.

Untuk memiliki sebuah rumah yang kukuh, kita harus mempunyai batu asas yang kukuh dan ini sudah disediakan oleh pimpinan yang terdahulu yang diketuai oleh Tunku Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lok, Tun Sambathan dan ramai lagi pemimpin veteran negara.

Selepas itu, kukuhnya rumah itu bergantung pula pada kekuatan tiang-tiang itu dan jikalau ada 1 tiang yang rapuh maka nasib rumah itu tidah ubah seperti telur dihujung tanduk bila berdepan masalah-masalah luar.

Sebagai contoh, jika rumah itu mengalami bencana alam seperti angin kencang atau banjir, ini sudah tentu akan memusnahkan dan menghanyutkan terus rumah itu daripada tapaknya lalu menghancurkan segala rekaan dan hiasan yang sudah kita lengkapi dalam rumah tersebut.

Jikalau rumah itu dilengkapi dengan tiang yang kukuh, tidak semestinya rumah itu akan berada dalam keadaan baik jika isi di dalamnya tidak menjaga rumah itu dengan baik.

Awalnya saya menganalogikan dua orang penghuni rumah itu sebagai amalan baik dan buruk yang dilakukan oleh rakyat terhadap negara kita ini.

Untuk membuat jahat amat senang sekali, maknanya untuk orang yang membawa amalan buruk untuk merosakkan rumah itu memang senang, semudah mengambil penukul dan mengetuk-ngetuk dinding serta perhiasan di dalam rumah itu hingga musnah.

Tetapi untuk membuat amalan baik pula bukan senang, contohnya untuk menghiasi rumah itu memerlukan wang untuk membeli pekakas rumah dan untuk mendapatkan wang tersebut memerlukan usaha dan ketekunan bagi memperolehi sumber kewangan itu.

Dengan ini, kita dapat melihat anasir-anasir yang ingin memusnahkan negara semakin mudah menyelusup masuk untuk menghancurkan kemakmuran dan keharmonian serta kemajuan negara ini dengan bantuan penghuni negara ini sendiri.

Penjajahan mental juga semakin meluas dalam negara ini dengan budaya-budaya asing yang tidak mencerminkan budaya kita semakin berleluasa di mana-mana sahaja contohnya penagihan dadah, seks rambang, rempit dan banyak lagi.

Kita perlu ingat, untuk memajukan dan meningkatkan ekonomi negara kita sebenarnya memakan masa yang sangat panjang dan usaha yang sangat besar supaya kekayaan ini dapat dikongsi dan dikecapi oleh segenap lapisan masyarakat.

Oleh sebab itu, semua penduduk negara ini perlu bersama-sama berganding bahu untuk memajukan lagi negara ini kerana suatu pekerjaan itu lebih mudah jika kita buat bersama-sama dengan semangat perpaduan.

Jika kita berpecah belah untuk memajukan ekonomi masing-masing sahaja tanpa menghiraukan kemajuan negara, maka sukar sebenarnya negara untuk terus berkembang untuk menjadi suatu tempat yang selesa buat anak cucu kita nanti.

Selain itu, rakyat Malaysia juga perlu merapatkan benteng pertahanan mental dan fizikal agar kita dapat menangkis penjajahan moden yang membawa anasir-anasir luar untuk menghasut serta meracuni pemikiran kita supaya kita berpecah belah dan melupakan sejarah negara ini.

Kita tidak perlu memainkan polemik perkauman mahupun penghinaan terhadap mana-mana agama semata-mata untuk mendapat sokongan mana-mana kaum mahupun kumpulan tertentu.

Sebaliknya kita perlu bersatu untuk menutup kelemahan kaum-kaum yang ada di negara ini agar kita menjadi kebal dan kental menahan hasutan serta tuduhan-tuduhan pihak luar terhadap negara kita ini.

Justeru itu, kita sebagai rakyat Malaysia tidak kira berjawatan tinggi mahupun sekadar orang bawahan bertanggungjawab dalam memastikan agenda kemajuan Malaysia diteruskan bukan sahaja dari segi meterialistik tetapi juga dari segi spiritual.

Walaupun saya merasakan hari kemerdekaan kali ini sebenarnya adalah antarayang menyedihkan berlandaskan perkembangan semasa negara kita tetapi marilah kita menyambut hari kemerdekaan ini bagi mengenang jasa dan budi para pejuang dan pemimpin yang terdahulu berjuang untuk kita mengecapi kebahagian masa kini.

Akhir kata buat raykat Malaysia, mari sama-sama kita memedekakan pemikiran kita supaya Malaysia akan menjadi lebih utuh di mata dunia dan kerharmonian serta keamanan negara ini dapat kita kekalkan hingga bila-bila. Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Kali Ke 53…

No comments:

Post a Comment