Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Tuesday 3 March 2015

iPhone tak dapat line (no signal) bila tukar sim/phone?

Assalamualaikum,

Hmm baru2 nih saya terkena(actually bukan saya tapi buyer iphone 5 lama saya) satu situasi yang tak pernah kena. Bila masukkan sim baru dalam phone tu, tak dapat2 signal asyik searching ja kat iphone tu.. nak kata sim rosak mmg tak la sebab pakai di iphone lain ok, iphone rosak pon tak gak sebab sebelum nih pakai ok je, tapi sebab ape ehh??




Gamba dari mr google.. untuk tujuan bagi faham je abaikan version ios dia ye..





















Mula2 nih ingat sebab phone tu jenis lock phone kot, maksudnya kalau beli phone tu dari digi maka boleh pakai line digi ja maxis ke apa ke takleh, tapi lepas confirm balik dengan telco..iphone 5 ke atas takde dah lock2 nih..dulu ye mmg ada pada iphone4 ke bawah.. kalau bukan sebab nih kenapa lak?

Bila saya search2 di internet saya jumpa, kemungkinan besar puncanya adalah pada setting masa...haa masa nih mmg teringat la sebab sebelum saya jual iphone 5 tuh saya p gataii tangan ubahh waktu pada jam tu(sebab kalau ikut auto set, jam tuh lewat sampai 5 minit tu pasai manual tukar ikut jam kita).

Jadi di sini ada dua penyelesaian..
Pertama
1. Ini dah cuba dan terbukti jadi.. pegi ke setting>general>reset>reset all setting.
2. iphone akan reset semua dan bila on balik, should be ok dah...
3. tapi katakan tak ok jugak, buat je  Erase All content and setting dalam window reset tu.tapi nih renyah sikit aa korang kena backup dulu korang punya phone sebab bila dia boot balik dia akan jadi iphone kosong, so korang kena la restore guna backup itu.

Kedua
nih tak pernah try tapi ikut web menjadi..korang try aa lu.mana tau jadi takyah nak reset kan
1. pegi ke setting>general>date&time>set automatically

Jadi ini je laa yang mampu tolong..hehe kalau tak ok gak...hmm skang banyak kedai2 yang khusus untuk iphone macam imalaysians atau i2fixit.. saya tak cadang anda pegi ke kedai yg dalam shopping complex yang buat general phone repair la..

Okeh..hope this helped!



No comments:

Post a Comment