Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Friday 15 May 2009

Pantun Patriotik

Assalamualaikum Dan Salam Perpaduan

Pergi ke kedai membeli ciku,
Di makan sambil membaca buku,
Bila ditanya tempat asalku,
Ku bangga menjawab Malaysia tanah airku.

Jangan diikut telunjuk Amerika,
Kelak negara tenat dan parah,
1957 ia merdeka,
Setelah 446 tahun kita dijajah.

Negaraku negara perkasa,
Dirahmati Allah Yang maha Esa,
Malaysia aman, makmur dan sentosa,
Walau hidup berbilang bangsa.

Naik sampan ke Pulau Pandan,
Tiada dayung diganti dahan,
Selagi nyawa dikandung badan,
Bumi ini akan tetap ku pertahan.

Negara kita hanya satu,
Baik buruk tetap negaraku,
Cekalkan hati untuk bersatu,
Demi kesejahteraan anak dan cucu.

Orang Melayu indah pekerti,
Adap dan sopan bertakhta dihati,
Taat dan setia tiada berbahagi,
Pada pemimpin bijak bestari.

Guru penyemai budaya ilmu,
Murid mengaji tanpa jemu,
Jika muafakat negara maju,
Jika bercakar negara buntu.

Mari sahabat mari saudara,
Ceriakan hati hilangkan lara,
Untuk capai satu suara,
Agar terjamin kedaulatan negara.

9 comments:

  1. saye berterime kasih kerana membuat pantun sebegini.ikutla saye punye blog juge ye! nani-pasalsaye.blogspot.com itu saye punye adress yer... kawan saye punye cani.. aishaaliadiaries.blogspot.com itu kawan saye nyer... macam mane awk wat? x pela... saye nk siapkan tugas sekolah.. terima kasih!

    ReplyDelete
  2. Salam..saya mmg suka buat pantun sejak dulu, ada teguran2 org pengalaman jadi boleh la saya buat yg mcm ni..tapi ni pon bukan la bagus mana pon..

    ReplyDelete
  3. syew ditugaskn untuk mncari pantun jual beli bertemakn kasih sayang & patriotik... syew arap anda skalian dpat mmbantu syew yg jahil ini... terima kasih

    ReplyDelete
  4. Insyaalah apa yang boleh dibantu..kita bantu

    ReplyDelete
  5. Maaf cik nadiya, saya tersalah tekan dan terdelete komen.. Insyaallah boleh utk tujuan murni

    ReplyDelete
  6. saya mintak kebenaran amik pantun ni ye..anak kakak ipar saya nak pantun patriotik untuk buat persembahan kat sekolah dia..saya nak create?ishh..xmampu saya nak buat..jadi saya amik ni bagi kat dia ye..maaf :)

    ReplyDelete
  7. Minta kebenaran nak guna pantun ni boleh? Nak baca dalam perasmian minggu sejarah

    ReplyDelete
  8. Boleh tolong buatkan pantun yg bertema kasih sayang....

    ReplyDelete