Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday, 23 June 2010

Kepada Pemegang Biasiswa JPA Yang Sudah Tamat Pengajian

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia
Selepas berbincang dengan seorang pgawai JPA melalui telifon pada 23 Jun 2010, sesiapa yang mendapat surat daripada JPA diwajibkan menghantar borang lapor diri(borang tamat pengajian) yang boleh didapati di laman web JPA dan surat pengesahan jawatan yang anda mohon di mana-mana agensi kerajaan seperti SPA, JPA atau lain-lain.

Untuk ini, anda tak perlu menyertakan salinan ijazah atau transkrip peperiksaan tetapi anda perlu melampirkan bersama salinan slip keputusan peperiksaan dari sememester 1 sehingga 8(atau semester khas jika ada).

Jika anda tidak mendapat salinan keputusan peperiksaan yang diposkan oleh pihak universiti ke rumah anda, anda boleh cetak di laman web umisis

Pastikan salinan keputusan peperiksaan anda dan surat pengesahan mohon jawatan itu disahkan oleh pegawai kerajaan yang berkelayakanSelepas konvokesyen, anda akan mendapat transkrip peperiksaan dan ijazah kita dan kita perlu menghantar sekali lagi salinan transkrip dan ijazah yang disahkan ini kepada JPA.
Sebar-sebarkan kepada pemegang biasiswa JPA yang lain..

28 comments:

  1. saya graduan pemegang jpa.saya belum dapat tawaran kerja drpd jpa.saya juga perlu hantar borang tamat pengajian? adakah maksud encik setiap permohonan kerja kerajaan y kita buat,kita lampir kn juga kepada jpa?apa tujuan nya?

    ReplyDelete
  2. begini..kita mmg takkan diberikan kerja oleh jpa selagi kita tidak habis pengajian...untuk membuktikan kita dah habis pengajian, anda perlu menghantar borang tamat pengajian, transkrip, slip result exam dan juga bukti yang anda sudah memohon jawatan sama ada dr jpa,spa atau mana-mana agensi..anda boleh rujuk link di bawah untuk maklumat lebih lanjt

    http://mhafizzuddin.blogspot.com/2010/04/buat-pelajar-tahun-akhir-tajaan-jpa.html

    ReplyDelete
  3. atau layari http://www.jpa.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=451%3Apengurusan-kerjaya&catid=55&lang=ms

    ReplyDelete
  4. Assalamu'alaikum Muhammad Hafizzuddin,

    Saya mempunyai kemusykilan dan mungkin anda boleh membantu.
    Adakah anda tahu sekiranya ada agensi-agensi kerajaan lain di mana kita dapat memohon untuk bekerja selain daripada SPA dan JPA seperti yang anda utarakan di atas?

    Seperti saya sendiri, saya akan tamat dalam jurusan Perakaunan.

    Sila tolong tunjuk ajar.
    Terima kasih. =)

    ReplyDelete
  5. sebenarnya..kalo anda pemegang JPA..anda boleh saja aply apa2 kerja yang anda mahu tidak kira kerajaan mahupun swasta. tetapi kalo ikut prosedur JPA, lepas tamat pengajian kena isi di laman web SPA, print dan hantar kan bersama2 dokumen lain la..jikalau anda dapat kerja di tempat lain, tetapi mendapat panggilan daripada JPA (untuk jawatan yang anda mohon melalui web SPA)untuk temuduga atau ujian, anda kena la pegi.
    macam saya dah hampir setahun tapi belum ada apa2 panggilan pun daripada JPA, jadi saya sedang kerja di syarikat swasta buat masa ini tanpa sebarang masalah.

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum ,, nak tanya ,, kalau masa diploma dapat biasiswa JPA , dan nak sambung lagi ke peringkat Ijazah ,, macam mana pulak temuduga untuk kerja tu ?? kalau tak payah mohon SPA sebab kita nak sambung belaja boleh tak ?? dan nanti masa ijazah boleh tak mohon biasiswa JPA lagi , =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak salah saya memang takda masalah untuk lanjut pelajaran, dari degree ke master pon boleh..ada borang untuk di isi pada masa saya dulu..jumpa HEP lebih baik

      Delete
  7. boleh saya tahu lepas konvo berapa lama tempoh diberikan oleh jpa untuk pelajar hntr trnskrip?? ada tak tempoh masa..tkut kalau lambat kena denda@ saman?

    -terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stahu saya takda lak masa diberikan..tp bla2 diorang check tgk xda, xtau la diorang ambil tindakan atau x.

      Delete
    2. bolehkah saya hantar melalui pos ataupun email jika saya tidak dapat pergi ke tempat tersebut?

      Delete
    3. Baik anda rujuk hep, saya tak pasti sistem sekarang

      Delete
  8. Salam.. Nak tanya.. Semua dokumen tu kita kena pos kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa saya dulu kena pos..skang saya xpasti la cmna

      Delete
  9. Assalamualaikum..sy nak tanya..blh tak pemegang biasiswa JPA mohon kerja kerajaan selain SPA?cthnye,majlis perbandaran johor..then,if dpt kerja tu,mcm mane pulak kalau SPA pon panggil?kompius sikit..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..nak minta kerja swasta pon boleh sebab tak semestinya dpt pon spa tu..hehe

      Delete
  10. Salam anon, maaf terdelete soalan anda:
    Salam, saya nak tanya. Saya lepasan diploma dan menerima biasiswa jpa, saya nak sambung degree dah ingin sambung kontrak jpa. Boleh ke macam tu eh? Atau saya kena mohon semula?

    Pada pendapat saya, awak kena mohon semula di takkan bagi lanjutan tnpa mohon

    ReplyDelete
  11. Kiranya saya kena mohon semula ikut result semester degree saya nanti la, bukan ikut cgpa diploma. Sbb permohonan bukak bulan julai. Atau ada ke borang lanjutan?

    ReplyDelete
  12. Rasanya ada borang lanjutan ni..cuba call jpa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ok. Maaf, kalau saya nak sambung ijazah, lepastu sy nak minta biasiswa MARA pula. Rasa ada kena apa apa tindakan tak?

      Delete
    2. Mara?nk p oversea atau ipts ke?patutnya anda dpt penerangan lanjut pegawai jpa

      Delete
  13. Salam.. sy pmgang jpa sem akhir... tp dkenakn tindkan tatatertib... tkut kene extend... jpa ad kenakan apa2 tndkan x??denda???

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tak salah, if extend boleh minta rayuan, kalau tak diluluskan, sem yang extend kena guna duit sendiri

      Delete
  14. salam..
    sy nk tnye brkenaan "membuat temujanji untuk menetapkan tarikh temuduga denga pegawai SPA'. boleh terangkan tak?sy kurang faham.

    ReplyDelete
    Replies
    1. WASSALAM..errr ada tulis camtu ke..di mana ya..lama dah tak jenguk..hehe

      Delete
  15. Suami tak benarkan saya kerja selepas tamat pengajian. Tapi saya terikat dengan kontrak 3 tahun bekerja selepas tamat pengajian. Macam mana ea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah soalan mencabar ni..saya tak berani nak jawab.tapi saya rsa kecuali awak ambik bidang medik atau dental rasanya takda masalah

      Delete
  16. Apa kesannya kalau kita gagal ujian spa? Adakah kita masih terikat dgn jpa atau kena byr ganti rugi atau mcm mana?

    ReplyDelete
  17. Ikut pengalaman saya, rilek ja tadak apa..

    ReplyDelete

My Gadgets

My Gadgets
iPad 2

Samsung Galaxy S2

iPhone 5

Canon EOS 550D

Popular Posts