Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 27 May 2015

Melancong ke singapura ( Day 1)

Assalamualaikum,

23-25 may 2015, saya dan isteri telah pergi utk vacation di singapore.. Hmm prancangan dibuat agak lama, dalam 2-3 bulan awal. Beli tiket AA p balik dua orang dalam RM436. 22/5 aku gerak dari penang, jumpa wife di putrajaya, dok sana semalam rumah kak ipaq.

Day 1

Pukui 5.30 pagi 23/5 tu dah gerak keluaq, park di putrajaya sentral pastu ambik klia transit dr putrajaya ke klia2.tiket dalam rm 6 kot.. tak igt wife yang beli..hehe

Sampai klia2 dalam pukui 6, kami p surau solat dulu.. Pastu singgah kfc jap makan.. Dalam kui 8 camtu kami p check in beg trus masuk je dalam.. Tara nak cari gate lagi.. Adoii jauh nyaa..
Sementara tunggu flight, layan sunrise lu di KLIA2

Kui 10 flight, kui 11 sampai la singapore..kami sampai kat terminal 1 changi airport.. masa sampai nih hujan..mula2 pikiaq alaa..rosak aa plann nak jalan2 sebab hujan..tapi tgk macam dah seriat so tiba2, harapan kembali bersinar..hehe

Tiba di Changi
Dari terminal 1 kena ambik lak train yang disediakan ke terminal 3, sebab terminal 2 tuh train takleh pi..rosak kott.. sampai terminal 3, kena lak jalan pi ke terminal 2 melalui bridge penyambung tuh dan turun ke mrt..dari sana baru boleh beli tourist pass..pass nih harga dia SGD30 untuk 3 hari(SGD10 deposit, balik nanti claim balik tempat sama) Dengan tourist pass nh, kita boleh naik mrt dan but under SMRT secara percuma selama 3 hari tersebut..

MAP MRT SIngapore

Dari MRT changi tuh naik ke tanah merah, pastu dari tanah merah tukar lak MRT ke Outram Park. Dari outram park lak tukar train, pegi lak ke Ferres Park. Dari Ferrers park tu kami keluar dan jalan ja ke hotel kami..dalam 200m dr station MRT tu..di sana kami tinggal di Asphodel inn.

Depan Asphodel Inn

Sampai di hotel pon dah pukui 2pm, so sebab banyak tempat nak kaver, kami rehat sat makan sikit roti dgn tuna kami bawak..pastu dalam 2.30pm kami keluaq..kalau keluaq nak jalan perut lapaq susah aa kan..so kami plan nak pi makan sup tulang merah kat beach road.

Kami try p sana naik bus ja, kami jalan dari hotel pergi ke bas stop Umar tamil language center, dalamstu tunggu bas dalam 5-10 minit camtu..bas kami naik no 145. Kami terus jalan 5 stop, kami turun di north bridgero road. Sampai sana ja cam blur tak nampak pon golden mile food complex tu, kami takda beli prepaid pon sebab harga mahai sangat SGD38.. so kami buat cara tradisional..tanya ja sib baik masa tuh ada satu pakcik nih..dia tunjuk kami jalan..dekat je pon rupanya dalam 2-3 minit jalan je dr bus stop tuh..

Di sana kami pekena sup tulang merah baq hang..makan dengan roti, sampai jadi merah la jari kami makan..pewarna banyak gila kot depa nih guna..harga utk portion kecik (6 ketul tulang) SGD10, so cam berbaloi gak aa..makan lak tambah dengan nasi goreng daging merah..mmg kenyang dahh..hehe

Wife seronok dapat sup tulang merah dia..hehe

Dari beach road dah kenyang dah.. terasa nak p shopping lak..hehe kami pon nak p orchard road.. dari beach road nih, kami jalan ke nicoll highway mrt station, dari situ kami ke dhobby ghaut, turun pastu tukar lak mrt ke orchard. Turun2 je mrt, masuk ke mall dia dah nama ION Orchard mall.. tengok2 semua uishh mahal giler kot..bukan standard kami nih..hehe so kami keluar cari lain...

Ha.. nih la ION Orchard

Jalan2 di sana terjumpa Lucky plaza, fuhh sini masuk tengok banyak gila kedai2 gadget2 nih..saja2 survey harga..nampaknya macam tak jauh beza malah ada yang lagi murah di Malaysia so tak beli aa..beli sourvenier fridge magnet di sini dapat 10 barang SGD10, so beli la 10 keping kan..

Dari orchard road, kami bergerak ke Merlion..hehe tak sah p singapore tak pi merlion nih..masuk balik Orchard mrt..naik ke raffles mrt.. dari raffles tuh kena jalan jauh sikit..dalam 1km rasanya..ke merlion park tuh.. apa kami buat? layan aa gambar2 nih..hehe

Merlion dan Marina Sands bay

Wefie dengan merliom

Lapaq aiq.... minum sattt

Wife layann jap..background marina sands bay dgn artscience museum dan singapore flyers

Kami nih guna tripod ambik gambar bersama

Sunset yang kurang cemerlang akibat cuaca hujan renyai2
Dok sini pon dah sampai kat 8pm, letey gila dah kot..so balik aa.. tapi pikir nak makan apa lak kan..so kami gerak untuk cari the famours mustafa di singapore, dekat2 dgn hotel kami ja..balik dr raffles mrt turun di dhobby ghaut, pastu tukar ke outram park..dr outram park kami jalan2 cari tak jumpa..terjumpa sorang bangla kami tanya mana mustafa..dia tunjuk nun hujung jalan kat seranggon road..hah apa lagi kami pon p aa cari...ada kedai makan..tapi kami cuma beli bungkus 2 nasi, sayur ngan ayam seketul.. beli bawak balik ke hotel dalam 10 min jalan

Sampai rumah kami pon makan aa..lagipon kami ada bawak lauk brahims, so perangat dan makan..letey punya pasai teruss tidoqq... krohhhh