Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Saturday 15 August 2009

Prof Hamzah dilantik TNC baru UM

KUALA LUMPUR: Profesor Dr Hamzah Abdul Rahman dilantik sebagai Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) Universiti Malaya (UM) selama tiga tahun berkuatkuasa esok.

Menurut kenyataan UM, Prof Hamzah menggantikan Profesor Datuk Dr. Mohd Amin Jalaludin yang tamat tempoh perkhidmatan pada 31 Julai lepas.

Prof Hamzah yang mempunyai Sarjana Sains dari Universiti of Florida, Amerika Syarikat, dan Doktor Falsafah dari Manchester University, United Kingdom (UK), berkhidmat sebagai pensyarah dalam bidang pengurusan binaan di UM sejak 1986.

Beliau pernah menyandang beberapa jawatan pentadbiran di UM termasuk sebagai Dekan Fakulti Kejuruteraan dari 1995 hingga 1997, Timbalan Naib Canselor (Pembangunan) dari 1997 hingga 2003 dan Dewan Fakulti Alam Bina dari 2005 hingga 2009.

Beliau turut mempunyai kepakaran dalam bidang pengurusan projek, kualiti pembinaan dan hal-hal yang berkaitan dengan kelewatan projek binaan.

Selain itu, Prof Hamzah adalah felo bagi Royal Institute of Chartered Surveyors di United Kingdom, menyandang jawatan Penilai Negara bagi Royal Institute of Chartered Surveyor UK serta penyunting International Journal of Engineering Science and Technology. - Bernama

No comments:

Post a Comment