Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Saturday 1 August 2009

Ini Bukan Identiti Malaysia!!!

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Setakat ini, Polis sudah mengesahkan yang 157 orang telah ditangkap kerana menyertai perhimpunan haram anjuran Gerakan Mansuh ISA bagi menunjukkan proter atas Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) itu

Malang sekali ini perlu juga berlaku walaupun mereka telah berkali-kali dinashatkan untuk membatalkan hasrat mereka dan meluahkan cara tidak puas hati mereka dengan cara yang lain.

Apa yang hairannya di sini, mengapa mereka perlu memilih untuk menjalankan demonstrasi di kawasan yang padat setiap minggu, di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur, sudah tidak ada otak kah mereka ini.

Saya tidak pasti apa hasil yang mereka perolehi tetapi setahu saya, kabinet masih tidak tergerak pun untuk membincangkan berkenaan memansuhkan akta ini.

Sebaliknya, ribuan pengguna jalan raya terkandas, ahli keluarga yang merancang mahu bercuti ataupun jalan-jalan terpaksa melupakan hasrat mereka dek perbuatan mereka yang sangat ’bijak’ ini.

’Mereka adalah wira’, mungkin diucapkan oleh sebilangan penyokong dan penaung mereka termasuk parti politik yang tidak punya otak berfikir dan hanya tahu membuat untuk kepentingan diri sendiri dengan menyusahkan orang lain.

Tetapi selain laungan wira dan tepukan gemuruh untuk pendokong demonstrasi ini, lebih ramai lagi orang yang menghambur kata-kata hina ke atas mereka kerana telah menyebabkan hari minggu mereka terjejas.

Ini bukan suatu cara untuk mencari publisiti atau menarik perhatian rakyat kerana perbuatan ini hanya menyusahkan dan menimbulkan kekacauan di merata-rata tempat.

Tidakkah anda tahu yang media asing akan memfokuskan keadaan ini dan mengambil kesempatan memburukkan negara kita lalu menyebabkan ekonomi negara mungkin terjejas akibat faktor ini.

Adakah ini yang kita mahukan sebenarnya dan adakah ini identiti masyarakat negara kita ini, negara yang mungkin tidak dianggap adil bagi sesetengah pihak tetapi adakah mereka rasa perbuatan mereka ini adil untuk setiap orang yang lain.

Yang paling kelakar adalah kenyataan salah seorang pemimpin politik yang tersohor mengatakan demonstrasi ini akan berjalan dengan aman.

Adakah beliau sudah nyanyuk, jika namanya sudah demonstrasi dan tidak mempunyai kebenaran serta diminta untuk dibatalkan mana mungkin menjadi aman terutama apabila pihak polis masuk campur.

Mana mungkin pihak polis akan membiarkan sahaja orang ramai berbuat apa sahaja sesuka hati dengan melibatkan keselamatan negara ini tergugat dan juga keselamatan mereka yang menyertai demonstrasi itu sendiri diperjudikan.

Kita mempunyai banyak saluran dan banyak cara lain, kerana itulah fungsi pemimpin yang kita undi dan yang kita pilih melalui pilihan raya umum, bukan dengan cara jalanan seperti ini.

Apa guna ’tsunami politik’ yang berlaku kebelakangan ini jika pemimpin mereka tidak mampu membawa suara mereka ke kabinet, adakah ini cara yang jantan atau pengecut yang ditunjukkan oleh mereka.

Kuasa yang ada pada mereka nyata sekali disalahgunakan tetapi rakyat masih dikaburi dengan kata-kata manis pemimpin yang tak bertanggungjawab sebegini.

Saya tidak berniat untuk mengutuk mana-mana pihak akan tetapi bila ini melibatkan ketenteraman awam dan rakyat khususnya, sudah semestinya saya selaku sebahagian daripada masyarakat perlu bersuara.

Saya dengan ini mengutuk sekeras-kerasnya sebarang penganjuran demonstrasi haram dan saya juga meminta agar pihak polis menjalankan tugas dengan lebih berhemah dan telus agar tidak terkena sebarang tempias pada orang awam yang tidak bersalah.

Kepada pihak kerajaan, jika ini masih berterusan bermakna ada sesuatu yang tidak betul dan memerlukan kajian yang lebih mendalam dan saya menyeru untuk kepentingan rakyat, kerajaan perlu sentiasa proaktif menangani masalah-masalah yang timbul.

Demi mencapai impian 1Malaysia, pencapaian diutamakan, rakyat didahulukan, kita perlu membuka minda kita menjadi insan kelas pertama agar kita mampu mengorak langkah dan pelan yang terbaik untuk setiap pihak.

Jangan kerana marahkan nyamuk, habis kelambu dibakarnya kerana tindakan ini akhirnya membawa pada pada diri sendiri.

Tepuk dada tanyalah iman, adakah ini perlu atau masih ada ruang yang lebih baik wujud kerana setiap orang mempunyai pilihan dan pilihan terbaik akan hadir daripada orang yang sentiasa berfikiran rasional.

1 comment:

  1. ya..dan sangat2 menyusah orang bila jalam jem teruk giler smpai tak gerak.....
    ketapi sgt penuh mcm tin sardin!!~

    ReplyDelete