Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 22 October 2009

'Sejadah berdiri kerja budak nakal'

KOTA BHARU: Umat Islam di negara ini diminta supaya tidak mudah percaya dengan perkara khurafat, termasuk misteri 36 helai sejadah yang dikatakan ditemui dalam keadaan 'berdiri' di Kelantan, kerana ia boleh menyesatkan akidah.

Mufti Kelantan, Datuk Muhamad Shukri Muhamad, berkata umat Islam tidak harus terpengaruh kejadian misteri yang berlaku di dua sekolah negeri ini pada pagi kelmarin dan semalam, ada kaitan dengan benda ghaib atau petunjuk daripada Allah.

Beliau berkata, tiada sebarang keanehan atau boleh dianggap pelik ekoran penemuan sejadah terbabit, kerana ia boleh dilakukan oleh sesiapa saja.

"Apa peliknya sejadah dalam kedudukan seperti itu (disusun seperti solat berjemaah) boleh dibuat sesiapa saja, kecuali jika (ada sejadah) terbang dan ada orang menyaksikannya sendiri.

"Jika ketika kita melihatnya, ia sudah berada dalam kedudukan seperti (tersusun) itu, saya percaya ia hanyalah perbuatan budak nakal," katanya ketika dihubungi, semalam.

Pagi kelmarin, penemuan 36 helai sejadah yang berada dalam kedudukan seperti makmum mengerjakan solat jemaah di belakang imam dalam surau Sekolah Kebangsaan (SK) Tok Sangkot dekat Meranti, Pasir Mas, menggemparkan seluruh pelajar dan penduduk sekitarnya.

Kejadian sama juga berlaku pagi semalam sebanyak 24 sejadah ditemui dalam keadaan sama di surau Maahad Ar-Rahmah Kenali dekat Kubang Kerian di sini, kira-kira jam 10 pagi oleh dua pelajar Tingkatan Dua, Marini Abd Latif, 14, dan rakannya, Afida Abdullah, 14, ketika memasuki surau itu selepas menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah Agama.

Di KUALA LUMPUR, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, berkata kejadian pelik seperti itu tidak boleh dipercayai dan membuat tafsiran sendiri yang boleh menyebabkan akidah seseorang itu terpesong.

"Kejadian seperti ini tidak perlu diberi perhatian atau dipercayai sangat kerana ia tidak menguntungkan umat Islam," katanya ketika dihubungi.

Kejadian itu disedari seorang kanak-kanak perempuan, Nurzulaikha Mohd Rashid, 9, yang kebetulan melalui kawasan Madrasah Al-Rahman untuk mengaji al-Quran di rumah bersebelahan, sebelum ternampak dari celahan tingkap tiga helai sejadah berada dalam keadaan berdiri seperti orang bersembahyang jemaah.

Oleh Nahar Tajri, Sazarina Shahrim dan Betty Subaryati

No comments:

Post a Comment