Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Saturday 17 July 2010

Coret Sini Sana

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

“Memang susah nak dapat satu pekerjaan yang kita nak”, mungkin ini satu ungkapan yang saya mulai sedar kebenarannya.

Mungkin juga rezeki belum terbuka buat diriku untuk menjawat jawatan tinggi-tinggi dan mendapat gaji yang lumayan.

Apa pun, itu bukan penghalang buat diriku untuk berusaha mengisi masa lapang dan mengumpul sedikit sebanyak sumber rezeki buat masa depan.

Saya mengambil keputusan untuk membuat kerja sambilan di 7 Eleven Jalan Gottlieb sementara saya mencari satu kerja tetap agar dapat saya aplikasikan apa yang sudah saya pelajari di universiti.

Hampir seminggu berkerja, sememangnya ia suatu pekerjaan yang tidak semudah yang disangka kerana ia mungkin tidak mencabar dari segi pemikiran dan ilmu pengetahuan tetapi ia banyak memberi cabaran pada fizikal dan mental.

Bekerja selama 8 jam sehari dan boleh dikatakan berdiri sepanjang masa banyak menagih kekuatan fizikal dan mental untuk meneruskan tugas-tugas sedia ada.

Seperti biasa, sebagai orang baru saya ada banyak yang perlu dipelajari dan saya bernasib baik mendapat rakan sekerja yang baik-baik serta tidak lokek ilmu semuanya.

Mungkin ini satu pengalaman yang tidak semua orang dapat timba dan oleh itu, saya bersyukur saya mendapat peluang ini dan Insyaalah akan terus menimba ilmu demi ilmu dalam bidang pengurusan perniagaan.

Bak kata orang, air tak slalu tenang jadi kehidupan kita ini tidak sentiasa bernasib baik sahaja kerana hidup ini bak roda kerana sekejap anda boleh bergembira berada di atas tetapi anda perlu menerima saat-saat berduka bila di bawah juga.

Apa yang penting buat saya adalah kecekalan dalam menempuh tiap hari yang berlalu kerana percaya rezeki tidak akan datang dengan hanya menggoyang kaki sahaja.

Akhir-akhir ini perbelanjaan hidup semakin naik apabila harga petrol, gas dan gula dinaikkan untuk mengatur perbelanjaan negara.

Walaupun saya tidak menerima kesannya secara langsung, tetapi buat jangka masa panjang ini menandakan saya perlu menyiapkan diri dengan ekonomi yang kukuh bagi membolehkan saya cukup sedia menghadapi kehidupan akan datang.

Jika ada rezeki saya ditempat yang lebih baik, Alhamdulillah mungkin ini dapat membuka ruang buat saya untuk hidup lebih selesa dan mampu membantu pendapatan keluarga sedik sebanyak.

Jika tidak, mungkin saya akan meneruskan pekerjaan ini selama mana mungkin kerana yang penting, poket tetap terisi dari sumber yang halal untuk buat belanja sikit-sikit dan simpan untuk kegunaan masa depan.

Selepas ini mungkin masa untuk menulis artikel-artikel baru akan menjadi terhad dek kesibukan kerja tetapi Insyaalah di masa akan datang saya akan cuba mengisi blog ini dengan rencana yang lebih bernas.

Akhir kata, jangan jadi terlalu memilih dalam mencari pekerjaan tetapi jangan pula hanya membiarkan pekerjaan itu mencari kita sebaliknya kita perlu sentiasa berusaha mencari peluang-peluang asalkan ia halal dan memberikan kita faedah-faedah sampingan di masa depan.

No comments:

Post a Comment