Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Saturday 31 July 2010

Khairy Tandus Idea

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Kenyataan Khairy Jamaludin, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO dimana beliau mahukan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dimansuhkan menunjukkan beliau seorang pemimpin yang tidak berpendirian tetap dan ketandusan idea.

Dengan alasan memberi peluang mahasiswa menceburi politik peringkat nasional untuk melatih pemimpin akan datang merupakan alasan yang lemah, sebaliknya bakal menghancurkan masa depan mahasiswa yang terlibat.

Umum tahu penglibatan dalam politik memerlukan dedikasi yang tinggi dan pemahaman yang benar-benar mendalam dalam aspek perjuangan parti tersebut nyata akan terus membebankan mahasiswa di universiti.

Akan tetapi, hal ini mungkin menjadi kenyataan jika kurikulum di universiti diubah untuk memberi sedikit ruang masa kepada mahasiswa membuat penglibatan yang seimbang bagi kedua-duanya.

Tetapi, nyata ini mengambil masa yang lama dan hanya meninggalkan mahasiswa terus menanti bagai pungguk rindukan bulan.

Mahasiswa yang berada di kampus sudah cukup terdedah dengan politik yang tidak jauh bezanya dengan politik di luar dengan adanya pilihan raya kampus ataupun pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar universiti masing-masing.
Selain itu, mahasiswa juga diberikan peluang yang secukupnya untuk menguji dan mengasah bakat kepimpinan mereka dalam pelbagai jenis aktiviti dan persatuan dalam universiti.

Mungkin cadangan tersebut akan diterima baik oleh segenap aktivis mahasiswa tetapi buat Khairy Jamaluddin, jangan mengharap lebih 70% daripada mereka akan menyokong UMNO.

Apa yang saya titik beratkan bukan pecahan mahasiswa yang akan menyokong kerajaan mahupun pembangkang tetapi apa yang lebih penting adalah tanggungjawab mahasiswa untuk menuntut ilmu bakal tercicir jika ini berlaku.

Sekarang, AUKU telah dilonggarkan untuk memberi pendedahan secukupnya buat mahasiswa di dunia luar dan politik nasional sesungguhnya tidak sepatutnya diterima dalam kampus.

Segelintir mahasiswa mungkin mengatakan artikel ini bersifat jumud dan juga tidak berfikiran terbuka tetapi saya tahu niat sebenar orang-orang sebegitu ingin menyertai politik.

Bukan sahaja untuk menimba pengalaman dan mengasah bakat kepimpinan tetapi membawa pengaruh politik ke kampus untuk bertanding kuasa dan mendapat saluran kewangan bagi menjayakan proses merekrut orang-orang baru dan juga menaja calon-calon mereka dalam pilihan raya kampus kelak.

Jika benar mahasiswa dibenarkan mempunyai hak politik, jangan terkejut jika peranan Timbalan Naib Canselor mahupun Naib Canselor bakal diperkotak-katikkan dan dipengaruhi oleh individu-individu tersebut.

Sepatutnya orang-orang seperti Khairy Jamaluddin perlu lebih memahami apa sebenarnya peranan mahasiswa di universiti dan jika benar mereka mahukan mahasiswa menceburi politik, langkah dan cara tertentu perlu diterapkan.

Bukan sekadar mengeluarkan kenyataan hapus AUKU setelah bertahun-tahun dia mempertahankan AUKU dan ini mungkin sebab mengapa pemimpin yang mempunyai kedudukan tinggi dalam parti tidak tersenarai dalam kabinet.

Buat Khairy Jamaluddin, berkhidmat buat masyarakat untuk meraih sokongan dan undi terutamanya daripada golongan pemuda dan bukan dengan cara membuat kontroversi kerana anda mungkin dipangdang jelik sahaja.

Buat mahasiswa, usah terlalu rakus untuk berpolitik di kala anda masih mempunyai tangungjawab utama untuk menghabiskan pengajian anda.

Ambil masa untuk mendalami politik itu sebagai nilai tambah buat diri untuk berada dalam arus perdana, bukan untuk mengambil alih peranan kita untuk belajar di universiti.

Sesungguhnya mahasiswa tidak boleh lari dalam mengejar dua perkara di universiti iaitu keputusan yang cemerlang dalam akademik dan nilai modal insan atau nilai tambah bagi melengkapkan keputusan peperiksaan kita.

Seimbangkan diri anda dalam kedua-duanya kerana jika anda terlalu menumpukan kepada satu perkara sahaja, mungkin anda keluar daripada universiti dengan sia-sia sahaja.

No comments:

Post a Comment