Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 29 July 2010

Nasib Lorong Kulit

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Lama rasanya tidak dapat makan di astaka lorong Kulit sebab kerja yang tidak menentu dan kesempatan kerja pada syif malam membolehkan saya untuk pergi ke gerai Sri Bintang dan makan Mee Hokien.

Tatkala sedang makan, saya terlihat satu kain rentang yang menulis “Persatuan Penjaja-penjaja Kecil Lorong Kulit; Kami Membantah Keras Cadangan Ubah Kami Ke Tapak Baru”.

Suatu isu yang dilihat agak sunyi tetapi bakal memberi impak yang besar sekiranya apa yang dicadangkan itu menjadi kenyataan.

Saya teringat lebih kurang 10 tahun yang lalu, penjaja-penjaja ini terpaksa beralih tempat mencari pendapatan mereka gara-gara pembaikpulihan Stadium Bandaraya yang terletak bersebelahan dengan tempat jual beli ini.

Keadaan di sana menjadi kurang meriah dan ini merupakan sesuatu yang sangat menduka citakan apabila pengunjung bukan sahaja daripada dalam negeri mahupun luar negeri yang datang, malah ada pengunjung daripada luar Negara yang datang mencari Lorong Kulit.

Lorong Kulit atau dikenali sebagai ‘Rok Wok’ oleh penduduk tempatan adalah satu -tempat perniagaan buat penjaja kecil yang rata-rata menjual barangan terpakai, buah-buahan, buku-buku, pakaian dan pelbagai barang lagi.

Yang istimewa berkenaan tempat ini adalah semuanya dijual dengan harga yang rendah jika dibandingkan dengan tempat-tempat yang lain dan ia mampu menarik pelancong untuk datang ke tempat itu.



Akan tetapi, suasana meriah di tempat itu bakal menjadi kenangan sejarah jika perkara ini benar-benar berlaku dan Lorong Kulit diambil alih untuk dimajukan semula.

Apakah nasib yang akan menimpa kira-kira 50-80 peniaga di kawasan tersebut yang rata-ratanya daripada golongan pertengahan yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan agama.

Bila saya fikir-fikirkan semula, kita sebenarnya rugi apabila menerima seorang Ketua Menteri(KM) yang bukan berasal daripada Pulau Pinang kerana dia tidak akan faham dan jauh sekali menjaga nilai sentimental Pulau Pinang ini.

Jika dahulunya dia berusaha untuk menjaga tapak warisan dunia di Georgetown daripada dibangunkan hanya kerana takut untuk dikenakan tindakan oleh pihak UNESCO dan hanya untuk menunjuk-nunjuk dia memahami tapak warisan Pulau Pinang.
Akan tetapi, satu persatu kawasan yang tumpuan orang ramai menjadi mangsa bermula daripada tempat penjaja di Batu Feringgi, kafe unik Do Re Mi yang berada di atas pokok dan sekarang, Lorong Kulit bakal membuka kisah yang baru.

Tetapi bila dipikirkan buat kali kedua, ini mungkin satu pengajaran buat penduduk Pulau Pinang yang mengundi hanya mengikut perasaan dan tertipu oleh janji-janji palsu mereka pada pilihan raya yang lepas.

Satu demi satu kawasan perumahan dirampas dan lebih banyak kawasan perniagaan terutamanya kawasan perniagaan orang Melayu di’cuci’ sebersih-bersihnya oleh pemimpin yang berasal daripada Melaka ini.

Timbalan-timbalan KM nampaknya hanya sekadar pak turut dan tukang angguk dikala KM memerintah dengan sendirinya.

Nyata saya tidak setuju jika dikatakan mereka ini adalah puak yang menjaga kebajikan masyarakat tetapi hanya puak yang menjaga kaum kerabat mereka masing-masing sahaja.

Walau bagaimanapun, kita sebagai umat Islam harus sentiasa memperbanyakkan doa agar pemimpin kita terutamanya yang beragama Islam diberikan hidayah dan pedoman untuk menjadi lebih kuat dan menjaga hak penduduk terutamanya kaum Melayu Pulau Pinang.


Akan tetapi ini bukan bermakna kita harus duduk diam apabila kita ditindas malah menjadi satu seruan buat kita bersatu padu tidak kira apa ideologi kita untuk mencabar dan menjaga kebajikan orang-orang kita sendiri.

Lorong Kulit dilihat suatu tempat yang ideal untuk memupuk perpaduan kaum di Pulau Pinang di mana peniaganya dilihat sama banyak di antara Melayu dan Cina dan pengunjungnya juga hadir daripada pelbagai latar belakang.

Adakah ini dilihat sebagai suatu yang mencabar misi dan visi DAP yang berleluasa memerintah negeri ini, adakah mereka ingin melaksanakan dasar pecah dan perintah seperti penjajah seperti dulu.

Sepatutnya tempat sebegini yang perlu dijaga dan dimajukan kerana rakyat daripada pelbagai kaum dan budaya dapat berjumpa dan bersatu tetapi lain pula perancangan pemimpin negeri ini yang mencadangkan tapak ini dipindahkan.

Apakah jaminannya mereka akan mendapat keuntungan yang sama seperti sedia ada, apa pula jaminan pengunjung akan terus hadir daripada pelbagai kaum untuk memupuk semangat perpaduan, semangat 1Malaysia.

Sudah tiba masanya untuk membawa Pulau Pinang kembali kepada jalan asal, kepada pemerintah yang benar-benar memperjuangkan nasib rakyat tidak kira apa kaum sekalipun.

Detik pilihan raya dilihat satu masa yang tepat untuk memberi pengajaran kepada mereka yang memperkotak-katikkan kita sebagai orang yang bertanggungjawab memberikan mereka kuasa untuk memerintah.


Ayuh kepada sesiapa yang sudah berkelayakan, daftarlah sebagai pengundi dan mari kita tunjukkan sebenarnya apa yang kita mahukan dan usir anasir-anasir luar yang jahat ini daripada bumi Pulau Pinang.

No comments:

Post a Comment