Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Tuesday 10 April 2012

New hobby carried myself away..

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia..

Kebelakangan nih susah sikit nak buat entry utk blog..hmm bukan ape sbb busy lak dengan hobi baru nih..hehe..fotografi is a very good time filling hobby..

Dulu balik kerja bleh aa nak merapu2 sikit..sabtu ahad lak takde apa banyak laa idea yg mencurah2 untuk disumbangkan dlm blog nih tapi skang dah macam tersekat sikit..

Balik kerja sekarang pon masa digunakan untuk edit gambar2 stok lama yg diambil pada setiap hujung minggu..jadi terma masa luang bagi saya macam...pffttt...ade ke??heheh

Skang bila kita minat dgn fotografi nih..saya dengan sendiri merelakan diri untuk mempelajari lebih mendalam berkenaan teknik dan juga jenis2 fotografi yang ada untuk dipelajari dan dipraktikkan..setakat nih saya sudah mencuba landscaping, potrature, macro, HDR, light painting (nih fail sebab saya mmg buta seni selamanya), light trailing dan juga panning.

Nak cuba semua tapi bagi saya takde semua pon yg dah perfect or dah hebat..tapi takpa la buat masa mula nih nak cuba2 dulu untuk cari jiwa saya sebenarnya pada teknik mana yang saya rasa sesuai untuk saya lebih mendalami..

Sama la mcm budak blajar di skolah..dulu di tingkatan 1 semua pon belajar, sains and arts tapi bila dah mai tingkatan 4 baru dipecahkan kepada yang lebih khusus dan semakin lama hingga ke tahap menara gading kita semakin menumpukan perhatian kita pada satu arah sahaja..analogi yang mudah untuk tafsirkan diri saya dlm bidang fotografi sekarang nih.


 
Jangan hairan pulak kalo blog nih tak lama lagi akan ditransformkan kepada photoblog tak lama lagi..hehe bukan apa saya malas aa nak jaga 2 3 blog nih..ada satu pon dah tak terjaga..nih kan plak ada lebih dri 1..mcm bini la gak..kalo mampu leh aa lebih 1 kan..kalo x mampu baik ada 1 je..hehe

Alhamdulillah keluarga saya sgt supportif dgn hobi baru saya nih..mak n nenek saya mmg slumber aa..abg lak mmg dah masta dlm fotografi nih so mmg jadi idola aku aa..nak gak jadi masta cam dia kan..hehe


 
Tapi hobi nih mmg makan blanja yg teramat terasa gak aa.bulan nih 1st time rasa cam gaji tak ckop sebab beli barang kelengkapan nih semua..tiba2 rasa perlu ada control dalam diri sebab takut berlaku pembaziran lak kan..

Apa yang cuba saya nak sampaikan sebenarnya ilmu nih tak terbatas apa yg kita dok baca dlm nota atau buku2 ja..there still a lot of knowledge out there that we can get with some teaching and a lot of effort to gain the experience.

Buat mereka yang suka melepak di tepi jalan, merempit tak tentu hala dan juga yg suka kacau anak dara org nih..banyak lagi hobi2 lain yang kita boleh cuba seperti memancing, berbasikal, melukis dan sebagainya

Jangan sia2kan masa hidup anda dengan perkara yang tak berfaedah, gunakan sepenuhnya untuk perkara yang kita sayangi dan kita minati supaya hidup kita ini terisi dengan kesungguhan dan rasa ingin terus mempelajari sesuatu dalam kehidupan ini.

Akhir kata dari saya, hobi ini bagus..jadikannya sebagai peransang dalam kehidupan kita dan bukan menjadikannya sebagai obsesif diri kerna ia juga boleh memakan diri..tepuk dada tanyalah selera masing2 ye..

No comments:

Post a Comment