Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 29 July 2009

Santai Petang Rabu: Permulaan Yang Baik

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Tadi buat julung-julung kalinya pihak Pusat Kebudayaan telah menganjurkan satu program yang diberi nama Santai Petang Rabu khas untuk pelajar dan staf Universiti Malaya (UM).

Program yang dirancang 2 minggu sekali ini dihidupkan semula setelah sekian lama tidak diwujudkan dihiasi dengan hiburan kebudayaan yang terkenal di pantai Timur iaitu persembahan Dikir Barat oleh En. Halim Yazid, seorang tokoh dikir barat yang terkenal bersama pasukan dikir barat UM.

En. Halim Yazid Sempat Mempersembahkan 8 buah lagu


Pada pandangan saya, ini merupakan satu inisiatif yang baik oleh pihak Pusat Kebudayaan memperkenalkan seni budaya negara melalui program begini supaya anak-anak muda terutamanya mahasiswa tidak lupa akan asal-usul mereka.

Ini juga baik pada hemat saya terutamanya bagi memperbaiki hubungan antara staf dan juga pelajar terutamanya kerana dalam keadaan santai sebegini, mereka boleh duduk berbicara dalam keadaan kurang formal.

Pasukan Dikir Barat UM


Ini juga boleh mengelakkan mahasiswa daripada membuang masa terjebak di kancah tidak baik di luar sana dan selain itu, boleh berhibur sambil belajar dalam hiburan tersebut.

Sebagai contoh, persembahan dikir barat yang dipersembahkan oleh En. Halim Yazid sebentar tadi sangat sarat dengan moral dan pengajaran.

Lagu-lagu beliau selain membawa unsur hiburan terselit ingatan dan juga nasihat buat kita sebagai anak mahupun sebagai pelajar dan ia sebenarnya patut diambil iktibar oleh kita dan dijadikan panduan.

Program ini juga munkin dapat mengurangkan tekanan pelajar dengan beban akademik masing-masing dan tidak kurang juga kepada staf yang pusing kepala dalam menyelesaikan tugasan masing-masing.

Saya yakin, mungkin ada di luar sana yang memandang serong akan program ini dan mungkin menyifatkannya sebagai hedoisme ataupun menunjukkan masyarakat sekarang merupakan masyarakat yang memuja akan hiburan.

Akan tetapi, saya berharap anda yang berfikiran sedemikian agar kembali berfikir untuk kali kedua kerana ini bukan sekadar hiburan semata-mata tetapi ia juga memberi kita pengajaran serta ilmu yang boleh kita ambil.

Selain itu, saya juga ingin memberi nasihat kepada pihak penganjur agar boleh meramaikan dan membuat publisiti yang lebih meluas bagi mencapai objektif tersebut.

Barisan jemputan juga bakal memberi impak yang besar akan kehadiran peserta dan isi persembahan juga diharapkan akan terus menyelitkan berkenaan isu yang berkaitan dengan mahasiswa serta keadaan semasa negara.

Artis Kolej Pertama Turut Dijemput Membuat Persembahan


Dengan ini, ingin saya simpulkan yang program seperti ini perlu diteruskan lagi bagi merapatkan lagi perpaduan antara mahasiswa dan juga staf UM selain memberi kita pengajaran dan pengetahuan berkenaan kebudayaan negara kita ini.

No comments:

Post a Comment