Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 3 March 2010

Kerja Atau Belajar…

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Tak lama lagi, Insyaalah saya akan menamatkan pengajian di Universiti Malaya selepas 4 tahun menuntut pelbagai jenis ilmu di varsiti tercinta ini.

Lazimnya buat pelajar tahun akhir seperti saya, sudah pasti sedang sibuk merangka masa depan sendiri sama ada untuk terus bekerja ataupun mungkin menyambung semula pengajian di peringkat ijazah sarjana mahupun doktor falsafah.

Sebaliknya, saya seolah-olah masih mempunyai belum ada hala tuju dan pernderian yang tetap berkenaan masa depan saya setelah menamatkan pengajian saya kali ini.

Bagi saya, sebagai mahasiswa di bawah tajaan JPA sudah pasti mempunyai kontrak bekerja dengan kerajaan sekurang-kurangnya 5 tahun itupun jika terpilih untuk menjawat sebarang jawatan di sektor awam.

Akan tetapi, saya sebenarnya ingin mencuba nasib dengan menghadiri beberapa siri temuduga yang bakal diadakan sempena ‘Career Path’ anjuran Universiti Malaya yang bakal diadakan pada 9 hingga 11 Mac ini.

Ini kerana takut jika tidak mendapat tawaran pekerjaan daripada JPA kerana mendengar pengalaman yang rakan yang lebih senior, proses ini lazimnya memakan masa yang lama dan kemungkinan besar tiada tempat untuk diisi.

Walau bagaimanapun, di satu sudut dalam hati saya mengatakan yang saya tidak mahu bekerja dalam bidang kejuruteraan sebaliknya ingin mencuba nasib untuk menjadi Pegawai Tadbir Diplomat (PTD) dan bekerja di sektor awam.

Mungkin diasah dengan bakat kepimpinan dan pengurusan yang baik membuatkan diri saya lebih menonjol ke arah pengurusan dan pentadbiran menyebabkan hati saya semakin kuat mendorong agar saya mencuba untuk menjadi seorang PTD.

Hari ini ketika berjumpa pensyarah yang menyelia projek tahun akhir saya, beliau telah membuka satu tawaran untuk saya menjadi salah seorang pembantu penyelidik atau lebih dikenali sebagai 'Research Assistant' beliau dan melanjutkan pelajaran saya di peringkat ijazah sarjana.

Ini adalah untuk melanjutkan penyelidikan saya dalam membangunkan sebuah aplikasi perisian untuk memantau keadaan engin petrol serta getaran mesin-mesin yang lain.

Hal ini telah menambahkan lagi pilihan dalam diri saya hingga membuat saya buntu seketika memikirkan yang mana satu pilihan dan peluang yang sepatutnya saya capai selepas ini.

Sememangnya sebelum ini, ada terlintas dalam benak saya untuk melanjutkan ke peringkat sarjana tetapi itu mungkin berada di pilihan yang terakhir apabila semua pilihan yang saya inginkan tidak tercapai.

Akan tetapi, tawaran ini saya lihat sebagai satu tawaran yang baik kerana tajuk dan bidang penyelidikan yang bakal saya lakukan adalah berkenaan projek tahun akhir saya yang sememangnya saya minati.

Sejak mendapat tajuk ini sebagai projek tahun akhir, saya banyak menghabiskan masa dalam mempelajari ‘Labview’, sebuah perisian untuk membina aplikasi yang saya inginkan.

Hal ini menyebabkan minat saya semakin lama semakin menebal dalam menyelesaikan permasalahan yang saya alami sepanjang masa penyelidikan saya.

Di tambah pula dengan seorang pensyarah dan penyelia yang berdedikasi, Dr. Rahizar sememangnya seorang pensyarah yang sesuai bagi saya jika ingin melanjutkan pengajian sekalipun kerana bagi saya, beliau adalah seorang yang berpengetahuan luas dan sering ingin membantu pelajarnya.

Hakikatnya saya hanya mampu memilih satu pilihan di mana pilihan ini yang akan menentukan corak dan cara hidup saya selepas menamatkan pengajian saya.

Insyaalah saya akan terus berdoa untuk mendapat petunjuk daripada Allah agar mmberi hidayah pada saya berkenaan jalan yang harus saya pilih bagi meneruskan masa depan saya sama ada di bidang pekerjaan awam atau swasta mahupun di bidang akademik

Akhir kata, saya juga mengharapkan rakan-rakan yang membaca artikel ini agar dapat mendoakan ketenangan bagi saya agar dapat memilih yang mana adalah terbaik bagi masa depan saya dan saya dahulukan dengan ucapan terima kasih.

2 comments: