Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Friday 12 March 2010

Selamat Pengantin Baru Kak Maz

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia

Pertama sekali, saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah buat semua yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM tahun lalu, dan buat mereka yang kurang cemerlang, jangan putus asa kerana ini hanya satu permulaan bagi hidup anda.

Apa yang saya ingin kongsikan bersama hari ini adalah berkenaan kenduri kahwin sepupu saya yang akan dijalankan di Kg. Panji, Kelantan Darul Naim esok.

Sudah lama rasanya keluarga saya tidak menganjurkan perkahwinan sejak abang saya pada tahun 2002 yang lalu.

Pada tahun ini, sampai masanya buat kak Mazlifah, anak ketiga Uncle Zainal untuk bernikah dan mendirikan rumah tangga bersama pasangannya.

Hari ini, saya juga berasa teruja atas dua perkara iaitu pertama saya akan menaiki kapal terbang di LCCT jam 7.45 petang ini.

Walaupun ini bukan kali pertama saya menaikki kapal terbang tetapi ia akan menjadi pengalaman baru kerana saya terpaksa mencari jalan untuk ke LCCT dengan menggunakan perkhidmatan awam seperti bas.

Jika tidak, sebelum ini saya pergi ke LCCT dihantar oleh pemandu UM tetapi kerana ini urusan yang peribadi, maka saya mengambil keputusan untuk menjelajah mencari jalan sendiri.

Walaupun sudah tahu caranya untuk pergi ke sana tetapi ia tetap menjadi suatu pengalaman baru buat saya dan Insyaalah akan menjadi satu pengajaran buat diri saya.

Perkara kedua yang membuatkan saya teruja adalah disebabkan Kak Liza (adik Kak Maz) ajak saya jadi pengapit, suatu yang sangat tidak terlintas dalam kepala saya.

Mendapat panggilan telifon dari Kak Liza, membincangkan baju apa yang hendak dipakai esok membuatkan saya lebih teruja untuk ke sana malam ini.

Walaupun sebenarnya saya tiada baju yang sepadan dengan Kak Liza dan tidak mengharapkan sangat menjadi pengapit, tetapi saya tiba-tiba rasa bersemangat untuk mencari baju yang agak-agak sepadan dengan Kak Liza.

Kak Liza yang ura-uranya akan memakain baju kurung putih rasanya cantik jika dipadankan dengan saya jika saya juga berbaju melayu putih.

Tetapi sayangnya, seumur hidup saya saya cuma pernah buat sepasang baju melayu putih, itupun ketika sekolah rendah, sudah pasti tidak muat.

Lalu diberi pilihan jika ada baju kuning yang agak cari lantas saya terfikir pernah membeli baju kuning sedikit ketika tahun 1 di UM ini.

Oleh itu, saya bingkas mencari di dalam almari dan juga beg-beg saya tetapi apa yang saya jumpa hanyalah butang bajunya sahaja kerana baju itu seperti tidak ada dalam simpanan saya.

Lebih menyedihkan mak saya juga mengatakan baju itu tidak ada di rumah, menyebabkan saya merasakan baju itu sudah dicuri orang ketika saya menyidai di ampaian selepas basuh.

Tatkala sedih mungkin tidak dapat mengenakan baju yang sepadan dan mungkin digelar perosak majlis, mak saya memberitahu yang dia sudah jumpa baju kuning itu di rumah dan memberikan sinar harapan buat saya kembali.

Walaupun belum tentu baju itu sepadan, sekurang-kurangnya boleh melegakan hati saya pun sudah cukup dan dengan itu saya sudah bersedia untuk ke sana malam ini.

Insyaalah sekembalinya saya nanti, saya akan memuat naik gambar-gambar sepanjang perkahwinan kak sepupu saya ini dan saya pasti ia akan menjadi satu majlis yang cukup indah untuk dijadikan kenangan kami semua.

Akhir kata, buat Kak Maz, selamat pengantin baru dan jadi nakal-nakal dah, jadilah isteri solehah disamping suamimu yang tercinta.

No comments:

Post a Comment