Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 31 March 2010

Semakin Hampir Ke Penamat

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi kerana akhirtnya saya diberikan ruang dan kesempatan masa untuk kembali mencoret isi hati dan luahan minda saya di sini setelah sekian lama menyepi.

Sibuk dengan tugasan, laporan projek tahun akhir dan beberapa siri ujian menyebabkan masa untuk menulis di blog ini semakin terhad dan hanya ‘facebook’ menjadi medium meluahkan rasa hati.

Ahad yang lepas saya mendapat jemputan untuk memberikan ceramah di SMK Sungai Pusu, Gombak sempena dengan program Interaksi Mahasiswa anjuran Kelab Facilitator (Faci) ASTAR.


Saya memberikan sedikit perkongsian bersama pelajar daripada tingkatan 4 dan 5 sekolah tersebut terhadap kerjaya dan saya berharap apa yang saya kongsikan pada mereka mampu memberikan sedikit sebanyak gambaran bagaimana suasana hidup selepas dunia persekolahan nanti.

Sehari bersama-sama faci ASTAR, banyak mengajar saya kehidupan sebenar terutamanya dari segi berorganisasi dan cara-cara menangani masalah yang berkaitan dengan orang yang berpengaruh di sesuatu kawasan.

Pengalaman manis bersama-sama adik-adik SMK Sungai Pusu juga tidak akan dilupakan dan saya merasakan ini merupakan salah sebuah sekolah yang unik di mana pelajarnya bukan sahaja menitikberatkan soal akademik tetapi juga mempunyai latar belakang agama yang kuat.

Saya mendoakan adik-adik di SMK Sungai Pusu agar terus berusaha dan berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan yang terdekat terutamanya peperiksaan SPM buat mereka di tingkatan 5.

Selepas itu, selama tiga hari berturut-turut iaitu dari hari Isnin hingga ke hari Rabu, saya telah bertungkus-lumus dalam rangka menyiapkan draf laporan tesis saya untuk diberikan kepada penyelia tesis.


Akhirnya kerja keras saya membuahkan hasil kerana akhirnya saya berjaya menyiapkan draf tesis tersebut dan akan menghantar draf tersebut esok dengan harapan kesilapan yang minor sahaja terhadap draf itu dan tiada tambahan kepada laporan yang sudah saya sediakan.


Sebentar tadi baru sahaja selesai menyertai makan malam pelajar tahun akhir, kolej kediaman Pertama dan ini juga bakal menjadi program kolej terakhir yang saya sertai sebelum menamatkan pengajian saya di UM.

Setelah dua tahun berturut-turut saya menyertai projek ini sebagai ajk dan jemputan selaku Presiden kolej, akhirnya tiba masanya utk saya diraikan sebagai pelajar tahun akhir kolej ini.

Perasaan sedih berbaur gembira nyata tidak dapat dibezakan dalam benak sanubari saya apabila melihat rakan-rakan seangkatan saya, para pentadbir yang banyak membantu dan tidak dilupakan makcik-makcik dewan makan yang banyak berjasa memberi kami sesuap nasi.

Dengan tamatnya beberapa siri kerja dan penyertaan saya dalam aktiviti kolej menunjukkan bertapa hampirnya saya ke penamat liku-liku hidup di UM.

Peperiksaan akhir sem ini bakal menjadi peperangan terakhir saya di bangunan peperiksaan nanti dan pembentangan laporan tesis saya nakal menjadi agenda terakhir sebelum saya benar-benar mampu menarik nafas lega.

Semoga sisa-sisa perjalanan saya dipermudahkan oleh Allah dengan harapan menemui sinar kejayaan di garisan penamat bagi perjalanan ini kelak.

No comments:

Post a Comment