Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Sunday 6 June 2010

Syukur Dengan Rezeki Sendiri

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Ketika menyelak-nyelak akhbar Utusan Melayu keluaran Sabtu, 5 Jun 2010 saya berhenti seketika pada ruangan Forum Sabtu dan terbaca satu luahan oleh seorang ibu bernama Adzlena(jika tidak salah ejaan) yang kecewa anaknya gagal mendapat biasiswa JPA ke luar negara.

Saya memahami perasaan apabila kita sudah berusaha bersungguh-sungguh tetapi tidak mendapat apa yang kita inginkan tetapi apa yang saya kurang faham adalah luahan beliau seakan-akan menyatakan kerajaan tidak adil terutamanya pada bangsa Melayu.

Al kisahnya anak beliau mendapat 10A dalam peperiksaan SPM tetapi tidak mendapat tawaran biasiswa JPA ke luar negara.

Beliau merungut dan menyatakan beliau sebagai orang yang sederhana perlu dibantu sebaliknya anak kepada rakannya yang berkereta mewah, berumah besar mendapat tawaran biasiswa JPA tersebut.

Mari kita berbicara dari sudut keadilan, adakah beliau tahu yang permohonan ke luar negara mempunyai prosedur yang ketat dan temu duga serta peperiksaan lanjutan yang perlu dijalankan sebelum dapat memilih pelajar yang sesuai.

Memang benar jika kita berusaha lebih siapa pun boleh dapat 10 mahupun 20A dalam SPM mereka tetapi bagaimana pula sudut sahsiah mereka, ko kurikulum dan juga kemahiran komunikasi serta lain-lain.

Oleh itu, jika beliau gagal mengikut prosedur ataupun anaknya tidak memiliki nilai-nilai yang diperlukan sebagai pemegang biasiswa JPA, adakah ini adil buat JPA memberi kepadanya hanya berpandukan latar belakang sosio ekonomi semata-mata.

Apa yang nak dimegahkan dengan peluang mendapat tawaran belajar di luar negara kerana negara kita sendiri mempunyai prasarana pendidikan yang cukup maju dan terbukti banyak melahirkan tokoh-tokoh negarawan di negara ini.

Adakah memperoleh tawaran itu semata-mata ingin bermegah-megah ataupun beliau benar-benar ikhlas inginkan anaknya menyambung pelajaran dalam suasana yang kondusif dan membolehkan anaknya mendapat pelajaran yang berkualiti tinggi?

Anak beliau mungkin bernasib baik jika dihantar ke negara-negara Islam tetapi pernahkah beliau terfikir adakah anaknya sudah cukup bersedia jika dihantar ke negara Eropah atau negara-negara bukan Islam?

Dugaan dan cabaran yang besar akan dilalui pelajar setibanya di sana dan jika pelajar itu tidak mempunyai daya keazaman serta ketahanan yang tinggi, kemungkinan tawaran biasiswa yang diberikan itu akan menjadi tanggungan besar pada mereka suatu hari nanti.

Apa salahnya jika anaknya meneruskan pelajarannya di Malaysia sahaja di mana pada usia muda anaknya itu, dia dapat belajar dan memperkasakan diri dengan daya saing yang tinggi serta kemahiran-kemahiran yang lain.

Oleh itu, jika beliau ingin pergi ke luar negara kelak, saya yakin beliau akan menjadi layak atas usaha dan pengalaman yang ditimba di alam universiti di Malaysia ini.

Benar kita perlu bersifat kompetetif di peringkat global tetapi apa salahnya kita mula bertatih di tanah air kita sendiri sebelum benar-benar bersedia bersaing di peringkat antarabangsa kelak.

Kerajaan memberikan secukup bantuan jika ingin melanjutkan dalam negara seperti PTPTN, JPA dan juga MARA jika ada yang ingin melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi swasta.

Redha kepada ketentuan Ilahi dan bertindak mengikut akal yang waras, bukan kerana emosi semata-mata kerana ia bakal menjatuhkan anda semula jika hanya berpandukan arah yang diberikan emosi.

Ibu bapa diminta jangan terlalu emosi hanya kerana keputusan SPM yang memberangsangkan kerana SPM itu hanya satu permulaan kepada segala dunia yang penuh panca roba di luar sana.

Sesetengah ibu bapa yang terlalu inginkan anak mereka pergi ke luar negara tanpa mendengar luahan hati anak-anak mereka, adakah mereka sudah bersedia ataupun adakah mereka mahu ke luar sana?

Oleh itu, saya ingin menasihati ibu yang kecewa ini agar bersyukur dengan apa sahaja kurniaan Ilahi dan anggap rezeki anak anda belum sampai untuk pergi ke luar negara.

Berikan anak anda galakan dan sokongan untuk berusaha lebih baik dalam kehidupannya di universiti dan Insyaalah pengorbanannya akan terbayar kelak tidak kira dalam mahupun luar negara.

Akhir kata, jangan kita terus membuat konklusi tanpa menilai kelemahan diri dan membanding-bandingkan diri kita dengan orang lain sebaliknya kita perlu terus berusaha tidak kira apa sahaja cabaran yang datang kerana orang yang berjaya adalah orang yang tidak pernah berputus asa.

1 comment: