Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Tuesday 1 June 2010

Melayu P. Pinang Ditindas…Lagi!!

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

''Awak semua kejam kerana bersekongkol dengan pakatan jahat. Masa pilihan raya lalu Wan Azizah (Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail) datang jumpa minta kita undi mereka, tapi ini pula balasan yang kami terima''.

Inilah kata-kata ibu mentua Johar Ismail, pemilik kafe Do Re Mi yang dirobohkan semalam kerana dituduh menceroboh dan membina kafe tersebut di atas tanah milik kerajaan.

Jawapan saya bagi beliau senang saja, “Makcik dah beniaga 8 tahun di situ ada orang kacau ka??? Yang pi pecaya cakap makcik jijah tuh apasal?? Sendiri tanggung la hangpa yang pangkah?? Kalau pangkah dia pon bukan dia nak tolong pon..semua tadak teluq nak lawan DAP!!”

Ini lah nasib yang saban hari menimpa nasib peniaga-peniaga Melayu yang sering ditindas kerajaan Pulau Pinang yang diterajui Lim Guan Eng.

Ini bukan kali pertama mereka bertindak menindas peniaga Melayu sedangkan peniaga bangsa lain dibiarkan walaupun jelas gerai-gerai mereka menyebabkan jalan sesak dan bunyi bising yang mengganggu kawasan persekitaran.

Kerajaan Pulau Pinang yang berkeras menyatakan tindakan mereka adalah lebih baik daripada kerajaan BN pada penggal yang sebelumnya adalah sangat tidak masuk akal dan menjadi modal mengambil hati mereka yang taksub sahaja.

Jika benar pada zaman pemerintahan BN yang diketuai oleh Datuk Koh Tsu Koon merobohkan lebih banyak gerai Melayu, mana laporan dan beritanya?

Jika dikatakan media Utusan ataupun Berita Harian dikatakan pro kerajaan tidak melaporkan, mengapa Harakah, Sinar keadilan mahupun apa-apa media alternatif tidak melaporkan mengenai gerai Melayu diroboh pada ketika itu.

Di bawah Lim Guan Eng, provokasi terhadap masyarakat Melayu terlalu menonjol sedangkan mereka lupa di samping pengundi Cina yang sudah pasti 80-90% mengundi DAP, majoriti kaum Melayu pada pilihan raya umum yang lalu telah mengundi mereka.

Di bawah Lim Guan Eng, sentimen perkauman dilihat membataskan pergaulan sesama masyarakat di Pulau Pinang dan ini sebenarnya satu petanda yang buruk dan menongkah arus daripada aspirasi yang dibawa oleh Perdana Menteri.

Kerajaan Persekutuan yang melaungkan 1Malaysia demi menjaga perpaduan dan kesatuan rakyat Malaysia dilihat janggal di Pulau Pinang akibat pemerintah lemah dan berat sebelah oleh Lim Guan Eng.

Saya tidak mengatakan pakatan pembangkang tidak bagus, lihat sahaja kerajaan Selangor, Kedah dan Kelantan tidak langsung memainkan sentimen perkauman kerana pengaruh DAP tidak meluas di sana.

Ambil iktibar rakyat Pulau Pinang, anda mungkin nak undi PKR ataupun PAS tapi akhirnya jika pakatan menang, DAP juga yang akan menguasai negeri ini dan pemimpin daripada parti lain sudah menjadi patung dan boneka menurut kata Lim Guan Eng sahaja.

Pakatan pembangkang dilihat tidak mempunyai koordinasi yang kukuh kerana mereka seperti mengamalkan pecah dan perintah, di mana kerajaan PKR tidak sekepala dengan kerajaan PAS mahupun dengan kerajaan DAP.

Lain pula di pihak BN kerana tidak kira mana-mana parti komponen yang memerintah, ia akhirnya akan akur dengan badan induk BN itu sendiri dan bukan membuat keputusan mendadak mengikut suka hati pemimpin parti komponen itu sahaja.

Bukan saya ingin mengkhianati bangsa saya sendiri tapi biar dalam saki baki pemerintahan DAP ini, biar mereka robohkan dan hancurkan lagi perniagaan orang Melayu supaya orang Melayu sedar PKR mahupun PAS tidak akan dapat membantu mereka lagi.

Selain itu, saya juga ingin mencabar semua media agar membuat juga liputan jika ada mana-mana kedai bangsa lain yang dirobohkan oleh kerajaan Pulau Pinang jika mahu buktikan yang mereka juga bersifat adil.

Tidak guna kerajaan negeri pampang poster cantik menunjukkan statistik semata-mata nak mengaburi mata rakyat saja tetapi mereka juga diseru mengemukakan bukti bergambar, video dan sebagainya untuk menguatkan dakwaan mereka.

Bukalah mata anda luas-luas wahai rakyat Pulau Pinang, celikkan mati hati anda untuk menilai sejauh mana ‘cekap, amanah dan telus’ kerajaan yang telah anda pilih pada pilihanraya yang lalu.

Kalau anda mahukan sebuah negeri yang selari dengan pembangunan pusat dan mengembalikan kestabilan kaum di negeri ini, kita perlu menolak sejauh-jauh parti-parti yang mementingkan pejuangan persendirian sahaja.

Kembali ke pangkal jalan dan saya berdoa agar Pulau Pinang kembali ditadbir oleh pemimpin yang adil tidak kira kaum apa, asal beliau mampu membawa keseimbangan dan keadilan buat semua kaum dan sentiasa selari dengan aspirasi kerajaan Malaysia.

No comments:

Post a Comment