Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 10 June 2010

Renungkan Cicak-Man Sebagai Hero Malaysia

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Semalam saya menonton filem Cicak-Man yang ditayangkan di Astro Ria buat ke sekian kalinya walaupun ini merupakan antara filem yang mengecewakan buat saya.

Mungkin pengaruh filem barat yang lebih ‘hidup’ dan berteknologi tinggi membuatkan saya merasakan filem Malaysia bercirikan CGI seperti cicakman ini sebagai satu kekecewaan kerana ia dilihat seperti permainan video, bukan filem.

Cicakman 2 dan Impak maksima juga antara ‘kegagalan’ produser filem Malaysia menggunakan CGI dengan baik malah memburukkan lagi filem tersebut dan bukan menjadikannya canggih seperti yang diingini.

Tetapi artikel ini bukan ingin membincangkan kecanggihan ataupun kemahiran pereka grafik Malaysia menggunakan CGI tetapi untuk membawa pembaca merenung adakah cicakman ini sesuai menjadi ikon ‘Hero Malaysia’.

Mari kita renung semula kisah penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W., ketika baginda Rasullullah bersembunyi di Gua Thur bersama Saidina Abu Bakar, tahukah anda apakah yang menolong pihak Quraisy mengesyaki Rasullullah bersembunyi di dalam Gua Thur?

Untuk pengetahuan anda, dikatakan cicak di gua itu mengeluarkan bunyi hingga membuatkan orang-orang Quraisy yang mengejar baginda mula mengesyaki ada orang sedang bersembunyi di Gua Thur.

Mujur dengan kekuasaan Allah, turun sang labah-labah membantu membuat sarang yang menutup pintu gua itu dan ini telah mengalihkan perhatian orang Quraisy serta meyakinkan mereka tiada manusia boleh masuk ke gua dengan keadaan sarang yang masih cantik itu.

Bukan saya ingin membawa cerita kolot ataupun menjatuhkan mana-mana pihak tetapi ini merupakan satu pemerhatian yang kurang enak bagi saya terutamanya dari segi idea dan pemilihan cicak sebagai ikon hero negara.

Sudah terang lagi bersuluh, cicak itu satu binatang yang suatu ketika dulu hampir menjadi punca tertangkapnya Rasulullah jika tidak dibantu oleh seekor labah-labah, tetapi hari ini kita mengagung-agungkan cicak pula.

Sebaliknya, pihak Barat mungkin secara kebetulan ataupun secara sengaja memilih labah-labah sebagai salah satu simbol hero mereka, iaitu ‘Spiderman’.

Adakah orang muda Islam negara ini sudah ketandusan idea memilih ikon sebagai hero sehingga menggunakan cicak yang tiada kelebihan itu sebagai hero pilihan Malaysia?

Saya merasakan ini perlu dibersihkan secara berperingkat daripada mempengaruhi pemikiran anak-anak muda kita sekarang.

Saya juga ingin menasihatkan para karyawan negara agar idea yang dipilih selepas ini sebolehnya perlu mempunyai unsur Islam dan menerapkan ciri-ciri adat ketimuran supaya ia boleh menjadi identiti negara Malaysia.

Anak-anak muda, keryawan muda negara perlu didedahkan dengan idea-idea Islamik dan diterapkan dengan budaya Timur agar idea ini lebih mudah diserap oleh penonton terutama kanak-kanak yang banyak terpengaruh oleh rancangan filem.

Walaupun ini dilihat remeh malah ada yang tidak langsung terfikir akan isu ini tetapi perkara yang remeh sebegini mungkin akan menjadi masalah terutamanya bila ia bercanggah dengan kisah-kisah Islam.

Ibu bapa perlu menjadi tempat rujukan yang boleh dipercayai dan bukan sebagai orang yang terus mempengaruhi fikiran anak-anak dengan unsur hedoisme semata-mata kerana kita takut bila ibu bapa mulai lalai, anak-anak mereka mungkin hanyut entah ke mana.

Daripada Abu Sa'id al Khudri RA, beliau berkata : Rasulullah SAW pernah bersabda : "Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka". Sahabat bertanya : "Wahai Rasulullah, apakah Yahudi dan Nasrani yang engkau maksudkan?" Nabi SAW menjawab : "Siapa lagi kalau bukan mereka?" (Riwayat Muslim)

Ini yang kita bimbangkan dan kita mahu elakkan supaya kita terus mengikut sahaja arus hiburan sehingga pemikiran kita pun sudah mula terarah ke sudut yang memenangkan pihak musuh Islam sendiri.

Oleh itu, mari kita kembali ke jalan Allah dan rujuk kitab Al-Quran jika kita mempunyai sebarang persoalan dalam bidang apa sekalipun kerana hanya Al-Quran sahaja sumber yang boleh kita, umat Islam terima dan perolehi tanpa was-was.

Akhir kata, kita boleh menjadi kreatif dan inovatif dalam menerbitkan hasil karya untuk menghiburkan masyarakat tetapi gunakan kreativiti kita untuk membangunkan lagi nama negara dengan menggunakan identiti Islam kerana ini bakal memberi impak yang baik bukan sahaja pada rakyat Malaysia malah memberi satu pengenalan yang baik di mata dunia.

No comments:

Post a Comment