Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 16 June 2010

Mungkin Ini Sebab Crocs Halal Ciplak

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia

Crocs adalah satu jenama kasut yang terkenal bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh negara kerana kelainan kasutnya yang diperbuat daripada getah.

Kasut yang nampak ‘simple’ ini semakin diminati ramai kerana keselesaan dan ia juga menarik minat ramai dengan reka bentuk yang mudah tapi lengkap.

Kasut yang mempunyai pelbagai reka bentuk ini sesuai dengan pelbagai acara dan juga pada dengan fesyen lelaki mahupun perempuan dilihat semakin mendapat perhatian pelbagai pihak terutamanya dikalangan remaja.

Walau bagaimanapun timbul isu di mana logo Crocs dikatakan seakan-akan menyerupai ejaan nama Allah dalam jawi dan ini telah menimbulkan rasa tidak puas hati pengguna terutamanya beragama Islam terhadap jenama Crocs ini.

Jika kita lihat, mungkin ini sebab mengapa Crocs dilihat begitu banyak di pasaran terutamanya Crocs yang diciplak, bukan Crocs yang asli.

Sebelum ini, saya seorang yang meminati kasut Crocs dan dalam beberapa kali saya melihat di kedainya, harga yang asli mencecah kepada RM120 ke atas.

Bagi golongan remaja ataupun pelajar seperti saya mahupun mereka daripada golongan sederhana mahupun rendah sudah tentu tidak mampu membeli kast Crocs yang asli ini.

Tetapi kini, lambakan kasut-kasut Crocs yang ciplak boleh didapati hampir di mana-mana sahaja dengan harga yang lebih murah di antara RM15-RM50.

Ini sebenarnya membuka ruang buat peminat Crocs untuk memiliki kasut yang mereka idamkan dengan harga yang lebih murah walaupun kualitinya sedikit lari daripada yang asal.

Saya sendiri terperangkap dalam peluang yang diberikan ini sehingga membaca dan melihat satu gambar di mana gambar logo Crocs itu bila diterbalikkan sememangnya menyerupai ejaan nama Allah.


Sejak itu, saya mula berfikir mungkin ini sebabnya mengapa syarikat besar seperti Crocs membiarkan kasut ciptaan mereka ini diciplak dan dijual kepada masyarakat umum dengan begitu meluas.

Merujuk pada sumber Wikipedia, Crocs sudan mempatenkan rekaan kasut dan memohon menggunakan jenama dan logo mereka sejak tahun 2006 lagi dan tidak mungkin mereka tidak mampu berbuat apa-apa untuk menghentikan pengeluaran Crocs tiruan ini.

Bila dibuat kajian yang lebih mendalam, saya mendapati sebenarnya kasut ini mempunyai talian yang rapat dengan yahudi laknatullah dan tidak hairan mengapa ini dibiarkan sahaja.

Menurut jweekly.com dalam satu artikel bertajuk ‘Crocs — the new Jew shoe ' yang ditulis oleh ami eden, menyatakan keselesaan menggunakan kasut itu dan mungkin akan menjadi kasut pilihan bangsa yahudi.

Maka tidak hairan kita sudah dapat melihat motif sebenar Crocs ini bukan semata-mata mengaut keuntungan tetapi dalam masa yang sama cuba untuk membelitkan akidah umat Islam dengan cara yang sungguh halus.

Jika mereka menyaman dan menghentikan pengeluaran besar-besaran Crocs tiruan ini, mereka mungkin boleh mengaut untung yang bernilai jutaan dolar tetapi sebaliknya jika mereka membiarkan sahaja, mereka juga mengaut untung dengan memperdayakan umat Islam di seluruh dunia.

Fakta ini semakin sukar diterima masyarakat yang terus dilamun kesedapan memakai kasut itu sehingga mereka mengabaikan sahaja nasihat serta amaran yang telah diberikan rakan seagama mereka.

Bagi saya, saya telah mengambil keputusan untuk membuang sahaja kasut itu dan memakai kasut asadi yang hampir serupa dengan Crocs tetapi tidak memberikan sebarang rasa ragu-ragu terhadapnya.

Oleh itu, mari kita sama-sama boikot penggunaan kasut Crocs tidak kira yang tulen mahupun tiruan dalam apa jua aktiviti kita sama ada di majlis formal mahupun di kala kita beriadah.

Peringatan buat rakan-rakan, buka mata dan minda kita untuk memudahkan diri kita menangkis serangan yahudi seperti ini dan bukan menuduh orang-orang yang memberi peringatan ini sebagai kolot dan berfikiran sempit.

Bagi kita, ini mungkin suatu yang remeh tetapi buat yahudi dan musuh-musuh islam di luar sana, tidak kira perkara itu remeh mahupun serius, mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk menggoyahkan akidah kita umat Islam.

Akhir kata, teguhkan iman kita kepada Allah dan berdoa agar kita sentiasa diberi petunjuk olehNya dalam menangkin segala jenis provokasi dan serangan terutamanya daripada tahudi laknatullah, musuh Islam dunia dan akhirat ini.

No comments:

Post a Comment