Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 8 July 2010

Kura-kura Sebagai Haiwan Peliharaan

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Baru-baru ini saya mempunyai hobi yang terbaru iaitu membela kura-kura sebagai haiwan peliharaan dan buat masa kini, saya sudah ada 6 ekor kura-kura hijau atau ‘red ear slider’ dan 2 ekor kura-kura berekor panjang atau ‘snaping turtle’.

Membela kura-kura ini dilihat sebagai mudah tetapi sebenarnya ia memerlukan penjagaan yang rapi supaya ia tidak mati, berdasarkan pengalaman saya yang sudah kehilangan 5 ekor kura-kura sebelum ini.

Oleh itu saya ingin berkongsi sedikit sebanyak tips yang saya perolehi di laman web moga-moga dapat memberi idea kasar buat sesiapa yang berminat untuk menceburkan diri dalam memelihara kura-kura di rumah.

Nama saintifik untuk Red-eared Slider adalah Chrysemys scripta elegans (dahulu dikenali sebagai Trachemys scripta elegans), dan tergolong dalam spesis Emydidae. Ini adalah kura-kura air, perenang yang kuat, dan ia berjemur di dunia liar, umumnya pada batu, kayu, atau permukaan lain di atas air. Kura-kura adalah reptilia, dan berdarah sejuk, jadi mereka harus bergantung pada sumber haba luaran untuk kehangatan. Mereka akan berjemur di sinar matahari, dan turun ke dasar bumi/kayu/batu untuk ‘hibernate’ di musim sejuk. Tiga perkara yang perlu di ambil perhatian supaya Red-eared Slider sihat adalah kehangatan air, kebersihan air, dan diet yang betul.
Alam Persekitaran: Habitat asal untuk Red-eared Slider di Amerika Syarikat dari Illinois ke Teluk Mexico, dan Pantai Timur ke Texas barat. Ia juga ditemui di wilayah lain, mungkin kerana orang melepaskan kura-kura kesayangan mereka ke wilayah tersebut. Ia menghabiskan sebahagian besar waktunya di dalam atau di sekitar air. Walaupun boleh ditemui di tasik dan sungai, Red-eared Slider lebih menyukai rawa-rawa, kolam, dan air yang bergerak lambat yang membekalkan makanan dan daerah berjemur.

Saiz: Kura-kura yang baru menetas bersaiz sekitar 1 inci diameter. Red-eared Slider dapat membesar sehingga 12 inci panjang. Di Amerika Syarikat, adalah haram untuk kedai haiwan peliharaan untuk menjual Red-eared slider yang memiliki cengkerang kurang dari 4 inci diameter. Hal ini kerana risiko salmonellosis.

Perbezaan jantina: Red-eared Sliders disimpan sebagai haiwan kesayangan umumnya mencapai kematangan seksual pada usia antara 2-4 tahun. Di alam liar, jantan dewasa mungkin tidak sampai usia 5-7 tahun. Betina umumnya lebih besar dari jantan, walau bagaimanapun jantan mempunyai ekor panjang dan cakar depan sangat panjang. Pembukaan cloacal Red-eared Sliders betina tidak melepasi cengkerangnya.
Kitaran Hidup: The Red-eared Slider boleh hidup 50-70 tahun.

Pengendalian: Kura-kura harus dikendalikan dengan lembut, dengan tubuh dan kaki disokong dengan kedua tangan. Jika kura-kura menjadi cemas, ia mungkin tidak sengaja mencakar tangan atau jari pengendali. Banyak kura-kura mengalami kecederaan serius, jika mereka jatuh, jadi pegang kura-kura anda baik-baik dan gunakan dua tangan. Selalu cuci tangan sebelum dan selepas memegang kura-kura. Anak-anak kurang dari 5 tahun tidak boleh memegang kura-kura. Jika anak-anak yang lebih tua dibenarkan untuk memegang kura-kura, ajar mereka bagaimana hendak melakukannya dengan betul dan pastikan mereka juga mencuci tangan sebelum dan selepas hubungan dengan kura-kura.
Tempat Tinggal: Red-eared slider memerlukan tempat tinggal yang meniru persekitaran alam mereka. Ia perlu hangat, dengan air untuk berenang, dan kawasan kering yang hangat untuk berjemur. Sebuah kaca atau akuarium akrilik akan diperlukan untuk rumah Red-eared Slider; kaca biasanya lebih baik, karana akrilik cenderung untuk tergores. Pilihan lain adalah utiliti tab plastik, kolam rendam, atau tangki. Ingat bahawa kura-kura anda akan tumbuh, dan mempunyai keperluan perumahan yang lebih besar. Seekor dewasa Red-eared Slider akhirnya akan memerlukan sekurang-kurangnya akuarium 55 galon. NOTA: Untuk mengelakkan harus membeli sistem perumahan banyak selama umur kura-kura anda, anda mungkin ingin memulakan dengan sebuah akuarium besar. Lebih besar selalu lebih baik.

Suhu persekitaran: Suhu udara di daerah akuarium harus sekitar 75 °F. Sebuah halaman berjemur harus disediakan. Sebuah lampu pijar bohlam (75 watt atau lebih rendah umumnya cukup) dengan sebuah reflektor harus ditempatkan lebih dari satu kawasan kandang yang memiliki keluasan ditinggikan yang dapat berfungsi sebagai platform berjemur. Suhu daripada laman harus berjemur 85-90 °F.
Air: Red-eared Sliders memerlukan suhu air 75-86 °F. Ingat, mereka adalah haiwan berdarah sejuk dan metabolisme mereka akan perlahan dan mereka akan menjadi tidak aktif jika suhu terlalu sejuk. Hal ini juga dapat membawa kesan negatif pada sistem pencernaan dan menyebabkan masalah kesihatan yang teruk. Suhu air dapat dipertahankan melalui penggunaan pemanas submersible akuarium, yang pada termostat. Secara umum, menganggarkan bahawa anda akan memerlukan 5 watt segalon air. Pastikan termometer di bawah garis air, dan mematikannya ketika menghapuskan air dari akuarium. Ikut arahan pengeluar untuk mengelakkan risiko kuasa. Sebuah termometer tepat harus direndam dalam air agar suhu dapat dipantau setiap hari.
Kualiti air sangat penting bagi kesihatan kura-kura. Kerana makanan dimakan, urin, dan kotoran boleh mencemarkan air, menjadi tempat yang sangat sesuai untuk bakteria dan organisma lain untuk tumbuh. Ini tidak sihat untuk kura-kura anda, kerana akuarium akan bau. Akuarium perlu dibersihkan, dan air dihapuskan dan diganti secara teratur. Pastikan, ketika menukar air, untuk memilikinya pada suhu yang betul sebelum meletakkan kura-kura anda kembali di dalam akuarium. Selain itu, agen dechlorinating harus digunakan untuk memproses air sebelum menambahnya ke akuarium.
Sekerap mungkin air harus diubah bergantung pada apakah kura-kura tersebut makan di dalam akuarium atau dipindahkan ke tangki makan yang berasingan, dan jika ada sistem penapisan di dalam tangki. Jika bergerak untuk makanan, air biasanya akan perlu diubah mingguan. Untuk mencapai hal ini, menyedut yang digunakan untuk menghapuskan sebahagian, biasanya 25-50%, air. menyedut ini boleh digunakan seperti pembersih vakum, untuk menghilangkan kotoran dari bawah ketika sedang menyedut air. Setiap 1-2 bulan, bergantung pada keadaan, semua akuarium harus dikeringkan, dibersihkan, dan diisi kembali. Jangan pernah mulai menyedut dengan mulut anda.
Ada berbagai macam penapis akuarium yang boleh digunakan untuk menghapuskan beberapa puing-puing dan penumpukan kimia dari air di dalam akuarium. Bergantung pada bentuk dan ukuran akuarium anda dan kura-kura, sebuah balang luaran, balang dalaman, atau penapis undergravel yang paling sering digunakan. Penapis luaran membolehkan lebih banyak ruang untuk kura-kura anda dalam akuarium. Seperti dengan saiz akuarium, semakin besar semakin baik; tidak pernah berhemat. Penggunaan sebuah batu hawa dapat membantu untuk memindahkan air dan meningkatkan filtrasi. Menambah tanaman air boleh membantu menghilangkan kotoran dari air, tetapi ia juga boleh dimakan oleh kura-kura dan dengan demikian menghasilkan sisa lebih. Anda mungkin perlu bereksperimen dengan kura-kura anda sendiri, untuk melihat apakah tanaman bantuan atau menghalang penyelenggaraan kualiti air.
Diet: Kura-kura muda kebanyakannya karnivor, dan menjadi lebih omnivor apabila mereka mencapai usia dewasa. Diet harus seimbang dan meliputi pelbagai sumber protein yang berpusat daging dan bahan tanaman segar. Jangan bergantung hanya pada diet komersial. Kura-kura muda harus diberi makan setiap hari, manakala kura-kura dewasa boleh diberi makan setiap beberapa hari. Kura-kura seringkali makan dengan berselerak jadi yang terbaik adalah memindahkan kura-kura anda ke tangki makan yang berasingan. Hal ini juga dapat membantu mengurangkan kebarangkalian kura-kura buang air besar di akuariumnya. Biarkan kura-kura untuk makan selama 15 minit sebelum berpindah kembali ke akuarium.

Kesimpulannya, Red-eared Sliders boleh menjadi haiwan peliharaan yang baik, tetapi mengekalkan kesihatan akan memerlukan masa dan kos. Kura-kura sendiri, mungkin tidak mahal, tapi ingat bahawa untuk melengkapi habitat, penyediaan kualiti makanan, dan menyediakan penjagaan haiwan akan memerlukan perbelanjaan yang tinggi. Ada kura-kura yang tersedia untuk dipertimbangkan kerana pemilik tidak mengerti waktu dan biaya yang diperlukan untuk benar menyediakan bagi kura-kura. Jadi, sebelum membeli kura-kura, buat pertimbangan cermat, dan kemudian anda mungkin ingin menghubungi perumahan baru kura-kura atau organisasi memeliara kura-kura dan memberikan kura-kura anda sebuah rumah yang sangat diperlukan.

314 comments:

  1. waahh!!suke..menarik ni..syaza pon ade bela kura2..x tau jenis ape..pastu die mcm sakit..nape ek??mate die x mau bukk..sedih tgk

    ReplyDelete
  2. sy pn ada bela kura2. . kura2 sy x mau mkan syur2. . kalo mkan pn die pilih 1 jer dlm 1 mase. . cth kalo skrg die nk mkan anggur. . bg la betik, pisang durian ker apa jer buah x pandang die. .

    ReplyDelete
  3. kura2 nih jarang makan sayur terutama ketika kecik, bila dia dah sampai umu 3-4 tahun, dia akan mula ubah pada sayur...bila dia kecik2 byk kan bagi daging sperti udang, ikan, daging, sotong dan stick (makanan kura)..tgk yang mana dia lagi suka..mcm kura2 saya cuma mau makan ikan bilis je...yang sekor suka makan stick je..sekor yg kecik tuh suka makan kubis lak..mcm2 kerenah kura2 nih..haha

    ReplyDelete
  4. saya pun ada kura2..selalu dioang makan kangkung dengan stik jer..tp saya x tau cam ner nk tgk jantan,betina????lg 1,boleh ker klu kita nk biakkan sendri kura2 nie???cam ne erk??

    ReplyDelete
  5. saya pun ada kura2..klu bleh saya nk tau cm ner nk tgk jantan,betina??lg 1,leh ke kta nk biakkan sndiri kura2..klu leh nk wat cam ner erk?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg jantan biasenye cengkerang die lagi gelap dari yg betine . so , kalau yg cerah sikit cengkerang die tu mknenye betina laa . yg gelap , jantan .. ade tuan kedai yg ckp mcm tu kt saya ..

      Delete
  6. mirae, nak tau jantan betina nih senang je tapi dia ambik masa, sekurang2nya setahun 2...kura2 betina nih saiz lagi besar dr jantan, jantan akan ada kuku yang lebih panjang dr betina n ekor pon lagi panjang dr betina..itu scara kasar yang kita bleh perhatikan
    kalo nak biakan pon boleh..ini proses lumrah alam awk letak jantan n betina, pandai2 je diorang nak biak..tapi pastikan air dlm tangki/akuarium/kolam banyak siket utk proses diorang n d dasar letak la pasir or tanah halus..ni untuk senang betina nak bertelur

    ReplyDelete
  7. k..thanks..dah 3 thn lbih saya bela kura2 nie..ada 3 ekor..nk try la plak klu leh biakkan lg..

    ReplyDelete
  8. usaha yang bagus tu..kalo awk tgk ada kura2 buat 'tarian' yang pelik2..maknanya nak mengawan la tu..hehe

    ReplyDelete
  9. sy br jer bela kura2...da 3 ary kura2 sy x nk makn mknan die tu..x th knape..die mcm x aktif da huhu...

    ReplyDelete
  10. cuba letak dia di luar yg mana dia boleh kena matahari..kena tengok juga apa mkanan yg diberi..cba beri sotong ke, ikan ke udang ke..kurangkan sayur jika dia masih kecil

    ReplyDelete
  11. owhh camtue eyy...bkn die mkn mkanan die jer eyy...sb tuan kedai tu suh sy bg mkn pellet jer kat kura2 sy tue...

    ReplyDelete
  12. pallet kura2 nih byk jenis...kalo boleh jgn la bg yg keras2 terutamanya pada yang baby2 kura2..kalo yg lembut2 ok gak

    ReplyDelete
  13. owhh mcm tu huhuhu.....pastu kura2 mmg kena letak air banyak eyy...ari tu tuan kedai tu suh letak ckit jer...tp sy tgk kura2 tu suka duk dlm air byk....

    ReplyDelete
  14. erm..jgn la byk sgt sbb dia suka dengan darat juga...kalau ada air byk pastikan ada batu ka or kayu yg lebih tinggi dr paras air

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum..sy nak tnye, kura-kura ni tahan x dok dalam bas selama 10jam??sy nak beli d shah alam, nak bawak balik kelantan..possibility tuk dia mati tggi k??huhu
    thnkz..

    ReplyDelete
  16. salam..10 jam??saya belum penah try tapi kwn saya penah try..bawak balik dr penang ke shah alam kira-kira 5 jam..dr 2 ekor, sekor tuh mati..mungkin sbb terlalu sejuk..saya tak galakkan di bawak balik kalo waktu malam..if siang boleh la kalo letak tepi tingkap bagi kena matahari

    ReplyDelete
  17. Salam..nak tanya..
    kura-kura kalau kita bela dari masa dorang kecik lagi, boleh x dorang survive kalo kite lepaskan dorang kat luar?

    ReplyDelete
  18. bolehh..tapi lepaskan la dia di habitat yang betul ye..hehe

    ReplyDelete
  19. salam,
    saya br je bela baby kura2. member saya bg. ada 2 ekor. tgk mcm sepasang (main agak2 jer..hehe). saya nak tanya skit memandgkn 1st time bela. kalau nak bg mereka mkn, mmg kene dlm air ke? bg guna tgn, x bole ek? pastu mknn cam udang, ikan kecik tu nak yg idup saje ke? mcm mana lak ngan sotong? satu lg, kura2 ni kdg2 kene letak kat matahari ek?
    terima kasih... :)

    ReplyDelete
  20. salam..kura2 kecik nih yg mula2 kita nak ajar dye..awak nak bagi dia apa pon boleh. kalo kecik sgt bagi la yg dah di siang2 ye, kalo bagi seketul je tak mampu lak dye nak mkn. nak bagi dgn tgn boleh tapi kena dlm air, sya penah test kura2 sya tak mkn luar air..tatau kalo kura2 awk mkn..try aa..hehe
    ye kura2 mmg perlukan matahari..sbb tuh sumber vitamin. jgn bagi kura2 nih sejuk sgt sbb diorang tuh mmg bdarah sejuk..kang lagi sejuk..beku lak..sakit diorang susah jaga

    ReplyDelete
  21. salam, thanks untuk info sebelum ni. sblom ni id saya : nikihsa983

    skang ni kura2 saya dah besar skit. sekor dah gemuk, sekor lg mcm x sihat. yg x sihat ni, saya tgk cam ada benjolan pada kiri n kanan mulut dia. bila sentuh, benjolan tu keras n kura2 tu mesti tepis ngan tangan dia. sebb benjol tu, kura2 ni mcm susah skit nak buka mulut luas2 untuk makan. saya sgt risau kan dia sebb dulu dia agak active tp semenjak mulut dia jadi camtu, dia x membesar mcm yg sekor lg n kurang makan. tau tak pasal per dia jd mcm ni? musykil saya....

    ReplyDelete
  22. baikla kalo bawak dia jumpa klinik..spatutnya kos rawatan kura2 nih takde la tinggi sangat tak sampai 50 slalunya..itu mmg kebiasaan kalo sakit dia tak mkn sangat n kalo tak mkn dia jadi tak aktif..hope doktor leh bagi dia ubat yang sebaiknya so dia leh cergas semula.. :)

    ReplyDelete
  23. kure2 ni bole ltak air bnyk ker? tk lemas nnt? mcm dlm video first tu.

    ReplyDelete
  24. Actually xpenah pon try dlm msa lama boh air banyak2 camtu tapi rasanya kura2 bleh dlm air dlm tapi pastikan ada sumting di atas air utk dia berjemur kot..haha

    ReplyDelete
  25. sy dh bela 2 ekor kura2 hampir setahun, hari2 sy tukar air sbb xde water filter, air byk, ari2 bg mkn pallet, tmpt tinggal dorg kecik,kadang2 sy biar je dorg jalan2 dlm bilik, dan sy slalu bwk dorg dr penang ke KL naik bus. alhamdulillah sihat smpi skrang :) tp btol ke kalau jantan corak kat bwh die byk, kalau betina corak kat bwh skit?

    ReplyDelete
  26. Ermm saya tgk kura2 sya jantan corak bawah kecil2 betina corak besar2 tpi xtau tu kbetulan atau mmg mcm tu

    ReplyDelete
  27. nak tau lg pasal kekure.....

    ReplyDelete
  28. Tanya je insyaalah kalau tahu kita kongsi

    ReplyDelete
  29. Saya ada dua ekor kura-kura ni, kira dah nak 2 bulan jaga kura-kura ni, tapi seekor dah mati sebab dia accident sendiri terperangkap dalam rumah kesayangan dia(ada pasu kecik sbg tmpt lepak. Yang lagi seekor ni pulak lagi bertambah hyperactive bila saya beli yang baru, malah mereka tidur pun saling hempap sesama sendiri dan mereka kerap bergurau :) mgkin kura-kura yang dah mati tu tak sesuai kot. Kalau makan pun memang saya praktikkan dengan tangan sebab kalau saya letak dalam air, lama baru nak makan.

    Alhamduliilah, kura-kura saya friendly. Terutama dengan tuannya, hehe. Lagi satu, kalau bagi makan pallet je, kura-kura ni cuku; tak dapat vitamin dan khasiat yang diperlukan? Sebab saya belum pernah lagi bg mknn yg lain selain pallet.

    ReplyDelete
  30. Kura2 ni xperlu byk hiasa dlm tangki..ckup tmpat diorang nak berjemur dah ok da..mknan pallet ni x ckup sgt..kdang2 bg la ikan,sayur,buah pon bleh tp tgk aa kalo dia x mkn dia xnak aa bg aa yg lain..hehe kalo kura2 saya aiskrim pon sya bagi..haha

    ReplyDelete
  31. salam.sy ada bela 2 ekor kura2...yg sy musykilnya..dua2 xsuka sgt duk dlm air..kalu letak jer dlm air..mst terkapai2 nk kluar..knp yea?1 lagi dua2 suka menyorok kat tmpt2 yg gelap..xsuka cahaya..xper ker?

    ReplyDelete
  32. Salam..situasi ni sama cam kura2 yg saya baru beli..k camni la kalo kita bandingkan dgn kucing..ada kucing yg jinak n suka di belai n ada gak kucing yg liar yg kurang suka dimanja dia nak mkn je..sama mcm r sikit kura2..yg mnja akn diam je dlm tu n kalo dia aktif tu dia liar sikit aa tapi takde masalah nye..hehe..kalo yg tak suka cahaya tu pon sama aa tapi sya tak pasti aa kalo dia tak keluar langsung..kurangkan aa aksesori dlm akuarium/kolam awak so dia kena gak aa cahaya k

    ReplyDelete
  33. sye bru je beli kure2.
    sepasang.
    2 2 ekor memg aktif lah.
    x pernah dok diam.
    tapi kalau sye x jemur kure2 2 x pe ke??
    sebab saya bela kure2 ni kat asrama.
    susah nk dpat chaya matahari.
    trime kasih.
    :)

    ReplyDelete
  34. Salam dik..mmg perlu jemur sbb kura2 mmg perlukan cahaya matahari utk membesar..if takleh jemur cari la lampu utk akuarium letak,,

    ReplyDelete
  35. salam.. nak tanya jugak leh x.. hehe.
    kalo nk jemur kura-kura tu maknanya kena kuakan dari air ke?

    ReplyDelete
  36. Tak perlu kuarkan dr air, letak la dlm akuarium tu kayu ke atau batu yg tinggi sikit dr paras air, dia akan pandai naik jemur diri dye..

    ReplyDelete
  37. Salam bro.. saya baru baru beli sepasang kura-kura yg masih kecil isnin lepas.. dan saya baru 1st time bela kura2.. masuk hari ni dah 6 hari mereka saya jaga.. hari2 tukar air.. makanan yg diberi pallet shj sbb mereka masih kecil kata org kedai tu.. tapi biler agaknye dier boleh makan buah yer? and buah apa yg paling seswai dan disukai ramai kura2 yer? =)

    -Pae-

    ReplyDelete
  38. Ermm..buah ni jarang la bg sbb consumption gula utk kura2 x byk..tp kalo nk bagi,anggur,tembikai...yeng lembut2 bleh aa tp bagi kdar sdikit dan jarang2 la..bykkan mknan yg mmg azali dye,kecik2 bg lebih protein mcm ikan or udang..dah besar saiz di bg la kangkung or kubis selang seli dgn ikan

    ReplyDelete
  39. ic2.. ikan and udang boleh bagi makan la? nice.. tapu ikan apa yg paling seswai di beri makan utk kura2 yg masih kecil bro? and lagi satu.. kura2 ni kena jemurkan bawah matahari yer? jemurkan dier dalam keadaan kering ke atau dalam keadaan basah lagi better?

    -Pae-

    ReplyDelete
  40. Ikn bilis pon boleh tp potong kecik2 je..udan sotong pon ok tp potong kecik2...jemur je dr dlm akuarium dia tu..bsah pon ok..kering pon xpe

    ReplyDelete
  41. Hi, nak tanya, sy ada 3 ekor kurakura. beberapa hari lepas ada benda warna hitam besar sangat belakang ekor kurakura betina sy.

    Untuk pastikan, sy angkat kurakura tu, lepastu benda tu masuk ekor dia. Agak agak boleh tahu tak itu apa benda eh?

    Dan, setakat ni tak pernah pun bagi dia makan selain dari pallet. Jarang jugak jemur dia. Takpe ke? Paras air dia pun sikit je sy letak. Boleh eh?

    ReplyDelete
  42. Oo benda hitam tu perkara normal..sya pon tak pasti sama ada itu kemaluan dia atau organ lain.
    Kalo bleh bagi aa dia kna matahari gak k..paras air tu takde masalah

    ReplyDelete
  43. salam admin...
    saya ade bela..kura2 dalam setahun jgak la..tapi kalau sye letak dabtu dalam akuarium tuh..dye x nak naek la..asyik nak berendam dalam air je..xpe ke??then nak tau ble kure0kure sesuai untuk proses pembiakkan..xsabar rsenye nak tgok anak kure2 tu..

    ReplyDelete
  44. 1. Dabtu tu ape? Dia akn naik kalo ada terik matahari je..
    2.dlm 2-3 tahun..jantan slalu stahun ok dah tp betina dlm 2 3 tahun baru naj terima jantan

    ReplyDelete
  45. entry y hebat...saya pn bru gk bela kura2...de 2 ekor ni..msh kecil..y jntn pasif tp betina aktif.persoalannya,sy da bg meke ni pallet y di cdgkn oleh org kdi tp meke xmao mkn..knp ye..??da 4 hari gk..tp delah sehari dua tu sy tgk si betinanya nk try mkn tp xboleh mungkin pallet tu xssuai kot..
    hmm..pstu sy nk tny lg..kura2 ni mmg perlukn termometer dia sndiri ke(utk ukur suhu air)..??pelik gk sy bile bc entry dari blog2 lain..klu jemur kat pns je xpekan.??al-mklm bile dok kat asrama ni pyh ckt nk kua cari brg2 diorg.. hehe..ppepn thanks ye da share info psl kura2 ni..:)

    ReplyDelete
  46. Kecik2 lagi camna tau jantan betinA?huhu kura2 ni bila besar sket baru leh tau jantina dye..
    Dia kalo tak suka pallet mkanan, cuba bagi sayuran mcm kangkung ke or kubis..tak pon bagi la ikan cam sarden or ikan bilis or ikan koi yg kecik2 tu..
    Tak perlu la termometer tu..tu kalo buat komersial utk dijual ok aa tp stakat suka2 takde pon takpe..
    Sya pon penah dok asrama n bela tapi dua2 mati sbb kurang bagi cahaya/matahari..so kalo leh letak la dekat tingkap pagi2 tu ye

    ReplyDelete
  47. Oh ni lupa nak tanya. Sy kan ada bela 3 krakura. Yang besar sy letak dengan besar. Yang kecik tu sy biar sorang je. Tkpe kan? Tp bila sy nak basuh si kecik tu dia selalu nak gigit. Kekadang takut jugak. Dia selalu gigit sponge yang sy basuh dia tu. Kenapa eh? Dia ganas. Tapi yang besar dua ekor tu tak pun sampai nak gigit.

    ReplyDelete
  48. Erm..knapa dia suka gigit saya tak pasti lak tapi mmg tak semua kura2 tu jinak..ada yg ganas n ada yg anti sosial sket..hehe
    Lagi elok bagi la dia berdua..kesian dia sekor je..

    ReplyDelete
  49. salam,ape air yg sye boleh gune utk kura2 nyh?? stakat ny sye hnye gune air paip je..kne ltak ubat anti-klorin jgk ke?? ade tak sumber2 air lain yg snang dpat utk kure2 nyh?
    tme ksih

    ReplyDelete
  50. Salam..kura2 ni tak cerewet..air apa pon boleh..terpulang nak guna anti klorin ke tak tapi stakat ni sya guna air paip je xda masalah aa pada kuRa2 sya

    ReplyDelete
  51. salam . nak tanya , takpe ke kura2 hidup sekor2 je ? yang ada kat rumah ni dah besar 1 tapak tangan . tapi pasangan dia dah lame meninggal . nak cari pasangan untuk dia , tapi tak jumpe yg dijual sebesar dia. kesian jugak tengok dia sorang2 tade teman --'

    ReplyDelete
  52. Salan yunk..xpe sekor tp haiwan pon ada rasa gak..mest dia sunyi.. Tp sbb saiz dia dah besar mmg susah nk jumpa,bela la lagi 2 ekor yg kecik2 tempat lain..da besar boleh ltak skali

    ReplyDelete
  53. as salam . saya nak tanya. saya ade bele 2 ekor kura2 sejak kecil .sekarang kure2 tu dah besar sikit. selalunya saya letak air kuantitinya sediket. tp, td saye test letak air byak. kure2 ni boleh ke berenang ker?? tak lemas?? saye tgok mcm terkapa2i je . sian pulak .so, saye buang air tu balik.

    ReplyDelete
  54. salam...kura2 nih binatang dua alam jadi dia perlukan keadaan air dan juga darat..nak letak air dalam mcm mana pon boleh dia mmg boleh berenang, insyaalah tak lemas..tapi di atas air tuh letak la sumting mcm platform ke, kayu2 ke batu2 ke untuk dia duduk atas tuh..dia nak kena matahari juga..hehe

    ReplyDelete
  55. salam,, nak tanye saya ade bela 2 kura2,, dah nak dekat setahun,, aktif dua2nye, tpi sejak 1 bulan yg lalu seekor 2 da menjadi x aktif,, mata xnk bkak,, dye mcm sakit,,, kenapa ye??

    ReplyDelete
  56. Salam fadhilah..saya ada pengalaman mcm ni..dua ekor kura2 saya penah jadi mcm ni..sekor dah mati sekor lagi masih ada..cuba awak beli lampu untuk kura2 awak..bersihkan air kerap n bawak aa klinik kalo ada dekat2 k

    ReplyDelete
  57. saya baru bela kura-kura kecik jek tpi boleh ker nak bgi makn buah2an tapi x thu nak bgi makn buah ap..n kalo biasanye kna gnti air bpe kali seminggu ye

    ReplyDelete
  58. kalo kura2 awak nih jenis red ear slider tuh...jenis nih jarang nak makan buah2 nih terutama yang kecik2..
    kalo nak cuci tuh..yg kecik2 nih sminggu 2 3 kali ok aa..bila dah besar kena kerap sikit aa

    ReplyDelete
  59. hehe...menariknya bnyak info :) saya baru je bela baby kura2 ..n dorang baru 2 hari dengan sy... hehe.. sy rase sepasang kot.. sebab ade beza antara dorang ni..hm.. kura2 jenis red ear tu yg tepi kpala dia ade warna oren tu eh? and... sy nak tnya..boleh guna air paip ke? takot dorang sejuk... boleh ke guna air suam2 kuku? hehehe

    ReplyDelete
  60. and nak tanya boleh ke sy bg dorg mkn dlm rumah dorang yg ade air tu? means sy masukkan pellets..then pellets tu kembang kena air... tape ke??

    ReplyDelete
  61. Salam..
    1. Red ear slider tu mknanya side tepi kpala dia ada merah2..
    2. Kura2 ni darah sejuk so mmg dia nak air panas tp jgn panas sgt..air paip pon boleh tapi letak la bawah matahari..insyaalah cukup.
    3. Boleh je nak bagi makan in fact mmg knat bg mkn dgn air sbb kalo xde air dia xleh mkn, dia xda gigi so kna air lmbutkan mknan dia baru dia leh kunyah..
    Hehe menjawab x?

    ReplyDelete
  62. hehe,,,yup.. menjawab soalan.. tq.... and ni nak tanya lagi... sy beli lg sepasang bby kura2..masalahnya 2 2 tu taknak bukak mata la... makan pun taknak... risau la.. dorang sakit eh?

    ReplyDelete
  63. Salam..hmm itu ada tanda2 yg dia kurang sihat tu..cuba kerapkan basuh air diorang dan jemur dari pagi sampai ke petang di tempat panas

    ReplyDelete
  64. kita pun ada bela kura kura jugak satu kura kura dah sakit...:(

    ReplyDelete
  65. Buat anon..itu mmg lumrah..kita buat terbaik..ajal maut d tangan tuhan

    ReplyDelete
  66. salam..sy ade 2 ekor kura2..myb jnis red-eared slider kot..sy still confuse cmne nk knal jantina kura2 nie..skang dorg dh 1 thn..dua ekor nie mmg ade prbezaan cket..sekor cengkerangnye bergerutu n bujur..sekor lg cengkerangnye licin n bulat..
    so, cmne nk tau dorg 2 jantan or betina..dh 1thn bela pon xtau lg jantina dorg..

    lg 1 kura2 nie gaduh cmne??? sbb sy tgk kura2 sy nie suka panjangkn tangan dorg ke dpn antara 1 sma lain..mcm nk cium tp tepis2..huhu..xpaham btol..kdg2 comey jgk tgk dorg menguap..

    klau awk tau, leh x share cket info..thanks

    ReplyDelete
  67. Salam anon..dah setahun rsanya leh beza..yg jantan saiz kecik2 siket..jantan kukunya panjang n ekor pon panjang..
    Yg diorang buat tu aksi mngawan bukan gado..kura2 xgado pon sesama diorang..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kura2 xgaduh ke??? sbb sy tgk kdg2 kura2 sy geget yg lg sekor 2 smpai luka..dua2 agresif..ekor ngn kuku sma pnjang..dua2 kuku pnjang n tajam..kdg2 sakit ble dorg cakar..

      n semalam bru sy perasan, kura2 sy sembelit..cian sgt tgk die teran..najis die besar dkt 2 inci tp xleh kuar..de cara x nk bg die senang membuang???

      Delete
  68. Salam anon..saya rasa dua2 tu jantan la..kalo diorang berebut makanan mmg kdang2 akan gigit2 utk ambik makanan tu..
    Tu bukan sembelit..tu kemaluan dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. kemaluan??? cm pelik je..slama nie xpenah kuar pon cm2..yg sekor lg xde pape pon..

      Delete
  69. Ye itu kemaluan kura2..mmg dia tak keluarkanselalu sepatutnya..jarang2 la kalau nak tengok..if nak lagi clear..awak ambil la satu gambar dan emailkan pada saya Insyaalah saya boleh tolong

    ReplyDelete
    Replies
    1. ambil gmbr ape??? klau gmbr bnda yg awak ckp kemaluan 2 xde la..sbb die dh xkuarkn..tp klau gmbr 2 ekor kura2 nie bleh la..nk pastikan dorg jantan or betina..

      Delete
  70. Ya gambar kura2 itu kalau nak dapatkan kepastian sahaja

    ReplyDelete
  71. slm..sy pun bela jgk kura-kura.ttp bru2 ni kura2 jantan sy mati.sy dpti mata dan lehernya seolah-olah bengkak.bley sy tau nape die jd camtu?utk pngtahuan saudara, kura2 tersebut sgt aktif ttp ble die jd mcm 2,trus die xgerak n xlama lepas 2 die mati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..saya belum pernah nampak bengkak pada kura2 saya sebelum ni tapi bila mati mmg mata dia akan mengembung..saya tak ada info utk ini..maaf ya

      Delete
  72. xpe..thanks ats respon anda.sy msh dlm proses belajar ttg penjagaan kura2.byk info sy dpt dr blog saudara.tq again..

    ReplyDelete
  73. slm.knp kulit kura2 sy mcm tak sihat?mcm ada biji2 yg mengandungi nanah.adakah kura2 sy dijangkiti penyakit?

    ReplyDelete
  74. Salam..saya tak pasti nanah mcm mana tapi apa awak boleh buat cuba asingkan dia dgn kura2 lain..kerap cuci air dia..skali skala rendamkan dia dlm air suam..pastikan tempat tinggal dia kena cahaya matahari dan kalau perlu, cari lampu pemancar haba utk dia dan pasang malam2..ada juga d pasaran cecair yg boleh disapukan pada kura2 tapi stahu saya itu utk cengkerang, kalau kulit mungkin lebih bik bawak ke klinik haiwan

    ReplyDelete
  75. Dazzy..sory saya salah tekan, trtekan delete lak komen awak..yg tak mau mkn ni mmg dia sakit..kalo bleh blend ikan dan ambik injection tube, inject dlm mulut dia, paksa dia makan..

    ReplyDelete
  76. Kura2 ni kecik laa.camne nak injectkan dalam mulut diaa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kecik lagi senang, pegang kpala dia..buka mulut dia..korek mulut dia sampai dia buka pastu inject

      Delete
  77. Sorry banyak tanya.one more question.kenapa kura2 ni asyik nganga mulut then bila suap makanan..dia keluarkan balik.And satu lagi..kenapa dia keluarkan bunyi macam org bersin? kenapa ek?

    ReplyDelete
  78. Takpa jgn malu btanya..mmg kura2 suka nganga..tak pasti knapa
    Bila suap atas air mmg dia takleh makan..dia akan makan dlm air sbb kna lembutkan mknan dia tu
    Bersin pon normal jugak tu..mungkin terlalu sejuk..lol..gurau je tp sya pon xpasti knapa ti

    ReplyDelete
  79. Kura-kura saya kalau saya bagi makanan..dia xnk makan la.Then asyik berjemur je.Lepas tu tadi saya perasan ade something macam lendir tepi bibir dia.Saya buang la then ade balik.Apa bende ek tu? Saya dah xtau nk buat ape dgn kura2 ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini tanda2 kura2 ni sakit..ada dua cara..either awak paksa dia makan dgn inject makanan(blend makanan jadi cecair) dlm mulut dia atau awak bawak la dia jumpa doktor haiwan

      Delete
    2. Jumpa doktor haiwan? macam pelik jee bwk kura2 gi jmpe doktor.

      Delete
    3. Ehh takde aa pelik sgt..slalu je bawak kura2 saya p klinik

      Delete
    4. kura2 sy yg baru beli bbrapa hari lepas pn xnk mkn la..mcm mana ye?/ bg mkn pallete xmkn..sayur pn xmkan..ni da cuba bg ikan bilis pn xmkn jugak...mmg slama bela beberapa hari ni,xnmpk dorg makn langsung..sush betul nk bukak mulut..mcm mana ye??

      Delete
  80. Mcm mna environment dia..air byk x?brapa kerap cuci..ada letak bg kena panas x?

    ReplyDelete
  81. Salam...saya ni baru sgt masuk dlm alam pembelaan kura2ni...baru lima ari beli...banyak yg dpt sya belajar dari soal jawab kat blog ni...& klu ada apa2pertanyaan boleh la saya ajukan kat sini ye...

    ReplyDelete
  82. salam..saya ade bela sekor kura-kura..tapi,baru2 ni,palet die abis,xsempat nk g bli..saya bagi die makan biskut kering yg da dihancurkan+ikan bilis+kopok lekor basah...xde effect ape2 kan..??

    ReplyDelete
  83. salam..rasanya mmg takda masalah tapi jgn macam2 sangat takut air tu cepat kotor plak..hehe

    ReplyDelete
  84. salam...dh start bela kura2 ni...terpikir pulak satu hal..bila nak balik kampung sehari dua..takpe ke kalau tinggal kura2 tanpa makanan dalam tempoh tu...kang mati kebulur pulak kura2 tu...huhuhu

    ReplyDelete
  85. Salam.sebenarnya di kedai ada alat untuk bagi makan dia ikut timer..jadi boleh je beli dan pasang di akuarium..utk bersihkan plak bleh beli filter ikut kesesuaian siza akuarium tuh :)

    ReplyDelete
  86. salam, nak tanya, kura-kura boleh besar sehingga mana ye ? dengarnya sampai sebesar pinggan, betul ke ? nak tahu macammana hint kura-kura nak mengawan ? sebab kadang2 kura-kura ni macam nak cium atau bau antara 1 sama lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..kura2 boleh membesar lebih dr saiz pinggan ikut umur dia..lagi dia pjg umur lagi besar la dia
      Mengawan ni bila dia kiibas tangan dia dpan pasangan dia

      Delete
  87. salam...sy ada seokor kura2 yg bkn jenis ijau kecil 2 tp yg jenis koko2 2..sbb sy jmpa ambil msih kecil besar mouse pc cmtu..nk tye kura2 jnis ni mkn pew ek atau sma jga ka macam kura2 yg ijau jual kt petshop 2??please help..cian dy..

    ReplyDelete
  88. Salam..saya rasa apa yang awak ada nih tortoise kot..dia lebih besar, cengkerang pon tinggi dan bwarna coklat kan..tortoise lebih gemar sayuran..bagi la kangkung (daun or batang). di kedai2 pon ada jual makanan jenis pallet utk dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oww..kranya selain kangkung bley kn..kehidupan dy cmne??jnis ska lbih daratan kew atau dlm air???atau memang xska berada dlm air..sy krang info tentang tortoise ni..

      Delete
  89. Tortoise mmg lebih gemar darat banding air tapi skali skala bagi la dia sikit air..jangan sampai dia tenggelam lak k

    ReplyDelete
  90. Salam....sy bru je bela kura-kura..bru sgt,bru 2 hari....sy risau la tgk kura2 sy nie coz die asyk nk tido jek..pas2 die suka tido kat tepi dindin umah die...kaki tgn msty mlkat kt dinding..die nie sgt pasif...knpe erk??? risau sgt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ermm..saya takut kura2 tu tak sihat..sebelum beli ada tgk tak kelakuan dia..cergas tak??mungkin awak leh cuba letakkan dia pada kawasan yg banyak cahaya..jgn letak d tempat gelap je k..

      Delete
  91. tu la..sy pn rsau die skit...die bgun bile sy sntuh n ltk die kt air jek or kuarkn die dr rumah die...tp klu die nk mkn 2, kire ok la kn??or,ade pape lg yg blh sy wat tuk die aktif... sy x smpt tgk n pilih coz tgk2 apek kdai 2 dh plih dh...nk mntk tkr tp die kte yg nie elok....hmm..sy mmg ltk die kt tmpt cerah,bwh lmpu mja stdy sy..

    ReplyDelete
  92. kura 2 saya tuh asal nmpk sayer mesti jadi aktif tapi klu sayer intai dier sorok2 dier duk senyap jer naper ek

    ReplyDelete
  93. Salam,
    sye dh bele kure2 sye bru4 bulan...
    Kalo selalu bgi makan stick je x per kan....
    Lgi satu,kure2 sye nie kuat makan....
    bila sye bgi makan...bila dh kenyang...x sampai 5 minit...dh lapor
    macam mner ye..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bg mkn lain2 mcm sayur atau ikan pon ok skali skala..kura2 mmg mkn byk dan akn cpt besar..tp kita set la time dia mkn..shari 2 atau 3 kali..lama2 dia pon akn biasa

      Delete
  94. salam, yaya nk tanya..kura2 ni lau dye gigit skit ke x? coz kura2 yaya hari 2 ade cuba nk gigit yaya, tp x sempat, so now yaya jdi tkut nk pgang dye. pastu mcm mane cara kite nk mndikan kura2 yer? n then 1 lgi, kura2 yaya mcm tkot jer ngn yaya..mcm mane kte nk bgi dye friendly ngn kite erk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..tak sakit pon tapi sengal2 gak aa..hehe rahang dia mmg kuat..
      Mandikan tu mcm biasa jirus pakai air paip pon boleh jaa
      Dia mungkin jenis liar..mcm kucing, kura2 pon ada jenis liar n jenis manja..bagi dia makan, suap dia..boleh lama2 dia manja

      Delete
  95. aslmualaikum. sy pun nak tanya ni. dah bela kura-kura ni seekor. tak sampai setahun lagi tapi nak dekat setahun dah. cuma sedih sikit sebab saiz dia kecik sikit macam saiz tapak tangan baby baru lahir,pasal haritu dia ada sakit sikit. orang lain bela setahun dah besar tapak tangan orang dewasa dah. T___T
    tapi sejak sakit tu dia macam dah kurang aktif dah makan pun tak dah. risau nih. kesian betul dekat dia. jadi, sy nak tanya nak buat macam mana ni,, kalau bawa pegi klinik biasanya dktor tu akan buat apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..saya rasa awak xyah risau sbb saiz..saiz kecik mungkin sbb dia xmkn byk..asal dia makan pon cukup la biar xbyk pon..saya punya pon ada 2 ekor satu stahun lebey n satu lagi 2 tahun..kecik sama cam awak cakap sbb x mkn byk ja..

      Delete
  96. salam. normal ke kalau baby kura kura ni tak makan banyak pastu size dia maintain je walaupun dah nak dekat dua bulan bela. satu lagi, tepi mata dia macam ada kembung kembung sikit. tu tanda dia saket ke ? thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dia tak banyak makan, saiz mest tak besar.mungkin mknan diberi xsesuai kot, boleh cuba makanan2 yg lain ya
      Kembung mcm mana eh? Mata dia buka ka tutup, kalau tutup mungkin dia sakit

      Delete
  97. sy jg bela kura2 ni..tp dy xna makan.np??:( haa..mata dy pulak xbukak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia mungkin sudah kena sakit..bawak la dia jumpa doktor segera

      Delete
  98. Saya nak tanya,saya baru hantar kura2 telinga merah saya kat tasik belakang alam sentral,tapi situ xde batu ke ape untuk dia naik..tapi tasik tu gabung ngan tasik shah alam yg ade tanah untuk dia mendarat.soalan saya boleh ke dia berusaha untuk cuba berenang mencari darat sampai ke situ? Takut dia mati lemas pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan risau..diaa boleh hidup tanpa batu sebab mereka boleh terapung juga.

      Delete
    2. Mungkin soalan ni agak pelik tapi macam mana diaorang tidur?tadi masa antar sekor mcm nak lemas angkat tapi letak balik boleh terapung..harap diorang selamat

      Delete
    3. Hehe mereka pandai cari tepi2 sungai untuk berehat tu..

      Delete
    4. Ok terima kasih

      Delete
  99. INFO MENARIK..SAME MINAT..:)

    http://deqsuadeqsu.blogspot.com/2012/03/romie-julie.html

    ReplyDelete
  100. assalam :) sy nak tnya nie :: kura kura sy ada dua ekor, tapi yg sekor tu dah bela dekat seminggu jugak, tapi sejak beli tuu dia lgsg tak makan mknn yg sy bagi, knp ye ? lps tuu nk tnya lagi :: mknn udang ikan bilis dan sebagainya tuu nak bg yg mentah ke ? kalau yg dah dimasak tak blh ye ? dan soalan terakhir (buat masa ini) :: lps bela sekor seminggu pertama saya beli lagi sekor nak kasi dia kawan, kesian pulak dia duk sorg, tp bila dah ada kwn, depa mcm duk gaduh ke apa tak tahu lah, asyik duk atas satu sama lain, yg tu knp pulak ye ? pelik pelik je perangai kura kura nie, tapi comel :) haha kura kura nie berenang mcm nak cari jalan keluar, knp ehh ? mmg tabiat dia mcm tu ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm..kalo kura2 nih tamau makan kan..maknanya dia ada masalah..mungkin dia sakit..kalo boleh paksa dia makan atau cuba ubah environment dia skang mcm kerapkan cuci air dia..bagi dia kena cahaya matahari byk sikit atau buat akuarium yg ada lampu tuh..mungkin boleh membantu
      bagi mknan semua dlm mentah2 la..kalo dah masak kang air akuarium tuh jadi lebih kotor lakk..
      takpe kalo nampak cam gado2 tuh..dia duduk atas masing2 tuh mungkin sbb dia takda tempat berjemur kot. kura2 nih takde aa dok 24 jam dlm air je..dia nak gak dok atas n keringkan badan dia..jadi boh la macam batu ke kayu yang lebih dari pras air supaya kura2 awak boleh berjemur..

      Delete
    2. hmm baiklah baiklah :) nak tnya lagi :: saya study kat penang, so kdg kdg bila nak balik ke kl tuu perjalanan dia amek masa dalam 6 7 jam mcm tuu, blh ke kura kura sy bertahan ye masa nak sampai kl ? sbb sy ada baca cmmnt org sblm nie, sy takut dia mati pulak. lagi satu, org kedai tuu kata kalau nak bwk naik bas ke kereta, dia suh buang air dlm bekas kura kura tuu, takut kura kura tuu pening, betul ehh ?

      Delete
    3. Saya pon kat penang, study uitm ka??hmm..slalu gak saya bawak kura2 saya travel tapi xde msalah pon..buang air tu sbb tanak takut tertumpah je..takde aa sbb pning..
      Sya slalu bawak dgn air yg sikit sbb kalo xde air dia gerak2 dlm akuarium tu lagi bising..klo yg kecik xpe..yg besar mcm saya punya mmg bunyi kerat gigi dek kuku dia

      Delete
  101. ow yeke ? haha :P haah, study uitm, heee, so better letak air sikit ke tapayah air langsung. malam nie sy balik naik ktm, so takut dia sejuk pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Letak sikit ler dlm suku badan diorang

      Delete
    2. encik hafiz, saya rasa ura kura saya sait lah, kat bahagian ekor dia keluar darah, knp ye ? saya risau sangat nie, badab dia lembik jee

      Delete
  102. ekor berdarah? jarang kulit mereka nih bleh darah..dalam akuarium tuh ada benda2 tajam ke? kalo dia dah mula tanak makan mmg ada tanda dia tak brapa sihat. ada masa bawak la ke klinik haiwan

    ReplyDelete
  103. salam :) kura2 boleh asyik dipegang ke? dia tak mati ke kalau asyik dipegang je? sbb adik2 sy suka pegang2 kura tu.

    ReplyDelete
  104. Salam..insyaallah kura2 tu ok je dipegang2..

    ReplyDelete
  105. salam,saya baru jee beli kura2 n 1time ble kura2 ney..nak tny..mcm mne nx bgy kura2 tu mkn guna tangan??klau nak letak dkt lua lme2 xpe ke??sekurg2nya nak jemur die bpe lmer ea?

    ReplyDelete
  106. Salam fyruz..lama gak nak translate bahasa awak nih..hehe..nak bagi makan guna tangan boleh je..pegang pallet tuh dekat2 dgn mulut dia,..tgk nanti dia sambar pallet tuh..comell..hehe
    letak 24jam pon takpe sebab cuaca negara kita nih bagus la tropikal like sesuai utk kura2

    ReplyDelete
  107. assalam. hai hai :) alhamdulillah kura kura sy tuu dah blh mkn, tapi dia tuu pemalu, dia tak mkn depan org. haha tapi dia kuat tidur. kalau bwk keluar pun dia tidur, kalau duk dlm bekas lagi dia tidur, haha yg ekor berdarah tu dah selamat kena tanam. hukhuk kbai :D

    ReplyDelete
  108. wassalam..bela kura2 nih mmg akan banyak ler yang takleh hidup lama..yg boleh tuh jaga ler elok2 ye..

    ReplyDelete
  109. asalamualaikum..sy dh bwk kura2 sy pg klinik sbb mata dia xnk bukak.sepjg masa tutup ajeee.doctor kata kura2 tu xsakit, mata dia kering je and then doc tu inject antibiotik.tu aje..tu pn dlm rm70 lebih gk kene.tp dh sebulan dh ni, mata kura2 stil xbukak2. sy xde idea dh. mkn pn kene bersuap kura2 ni,sbb die xnmpk. selera mkn stil byk..kene rajin suap je.

    ReplyDelete
  110. ada gunakan lampu tambahan tak? kadang2 mereka nih mungkin mcm tuh sebab kurang dapat cahaya/haba juga. Cuba cari lampu2 yg supply haba juga, ada di kedai2 pet shop nih..slagi dia ada makan..jangan risau bagus tu..nak bmanja sikit dgn tuannya :)

    ReplyDelete
  111. salam. semalam saya baru beli 2 ekor kura-kura n saiznya kecik sgt. pastu bila saya bg makan platelet dia tu dia tak makan pun sampai in the end, mknn tu larut camtu je dlm air. camne ye? sy kena suapkan ke? n lg satu boleh ke kalau sy letakkan 2 kura2 kecik sy tu sama dgn kura-kura sy yg dh besar sikit? will the bigger one harm the smaller ones? tq ><

    ReplyDelete
  112. Mungkin dia baru lagi..bagi dia masa lu..cuba bagi sayur2 cam kangkung ka atau kubis..atau pon bagi udang ke ikan ke utk mulakan selera dia kan..
    Kalo yg besar sikit takpe..jgn besar sangat lak..sbb kalo akuarium kecik bahaya gak..kalo akuarium besar should be ok aa

    ReplyDelete
  113. Salamm... Sya baru bela kura2 .... Ad lah 3ari.. Ad dua ekor... Sekor aktif... Sekor lagi kurang aktif... dan dyer tutup mata jerk kenapa eak???... Walaupon dyer dok dalam air... saya isau lah.. N saya kurang nampk dyer makn.... Pastu pada waktu malm saya tido matikan lampu..
    dan bukak lampu tido jeek bolew ke??? ke ad lampu yg sesuai untuk dyer????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ajwein, ada 2 komen awak saya publish 1 je la eh..hmm kalo baru beli mmg ada yg tak aktif tu klo before beli amik masa 20minit ke tgk je kura2 tu pilih yg aktif je..
      Dia mngelupas tu norml takda masalah tapi tamau makan tu mungkin dia xserasi atau sakit.cuci kerap air akuarium ya
      Kalo bleh beli la lampu yg khas utk akuarium supaya dia dpt haba n cahaya

      Delete
  114. Btol lh... Dyer mybe x sesuai lg.. Tapi skarang dh aktif ... Tiap2 pgi saya jemur dyer... Coz ad seorng auntie yg suka bela kura-kura .. Auntie tu ckap jemur dyer tiap2 pagi, chaya matahari pagi akan dapat ilang kan penyakit dyer & kulit dyer pon akan mjdik keras....
    Awak bole beritahu saya kat mana yg senang or mudah untuk membelanja barangan tok kura-kura??? Lampu haba tu kat pasaraya agak2 ad jual ke?? Thanks ea coz bkongsi idea

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2..awak duduk mana eh?saya area penang leh aa gtau exact place..kalo tmpat lain saya xpasti,tapi kbanyakan kedai akuarium ada jual

      Delete
  115. Ar ah eak.. Saya orang johor.. Lampu haba n kayu kering susah nk crik at tmpat saya... Dh saya guna kan batu byse jerk tok kura2 saya... X pew saya akan cuba tok crik lgi...

    ReplyDelete
  116. kalo johor saya takleh aa nak bantu, tapi batu or kayu tuh tak perlu specifik sgt, apa2 pon boleh janji cuci aa bersih2 lu k. Yang lampu tu, ptutnya mana2 kedai akuarium ada jual tuh..

    ReplyDelete
  117. Salam..saya ada bela 2 ekor kure2 dah 9 bulan lebih..masalahnya dulu masa kecik2 saya berani la pegang kure2 ni..tapi sejak dah besar ni diorg jadi makin agresif dan saya jadi takut dah dengan diorg..mcm mana nak rapatkan diri saya dengan diorg balik...kalau diorg gigit diorg akan lepas balik x??? dan selama ni saya cume bagi pallet je kat diorg tapi sejak dah besar ni diorg mcm x kenyang aje bgi pallet 2..saya try bgi kobis tapi xnak makan...pada umur berapa sesuai untuk saya stop bagi diorg makan pallet tu??? dan kalau diorg bertelur berapa banyak dalam satu-satu masa??? mcm mana nak sediakan tempt untuk die bertelur sebab saya nak biakkan kure2 saya..mcm mana pulak cara penjagaannya bila telur 2 dah menetas..perlu ke saya asingkan dengan ayah dia mcm bela hamster jugak atau mcm mana???ada pengalaman x?? kalau ade mohon share..tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam nurfarahida..9 bulan tuh rasanya diorang masih kecil jadi awak tak perlu bimbang ttg bertelur..yang betina akan bersedia utk mengawan bila 2tahun ke atas sahaja..kalau nak biak nih susah sikit kalau dalam akuarium..sebab kita kena cuci air dlm akuarium tuh hari2 kecuali awak ada pakai filter n water pump..dia perlukan kawasan yang berpasir di dasar air utk dia simpan telur2 nya..
      dia takda had umur untuk bagi pallet..saya punya sampai skang pon saya bagi pallet..tapi dia kecik lagi jadi mereka tak cenderung makan sayur, bagila makan ikan2 mcm ikan bilis atau ikan2 lain yg dipotong kecil2..walaupon diorang nampak lapar tapi hadkan waktu mknan mcm 2 atau 3 kali sehari ja k
      mereka ni tak agresif cuma nampak ganas bila lapar..kalau awak tak brani suap takut kena gigit..awak main2 la kepala dia..mandikan dia pon boleh manja2 cuma kena tahan la kalau dia cakar..itu normal la kan..hehe

      Delete
  118. salam,,hye semua. sy mau bkongsi pgalaman dan pengetahuan sdikit.slain gelaran kura2 Red-eared Slider juga boleh dkenali sbagai kura2 brazil.haiwan ini memerlukan tmpt yg luas bsesuaian dgn saiznya yg makin mbesar.ini kerana kura2 ini diperlukan utk bebas begerak.kura2 tidak menyukai tmpat yg sempit dan mnyebabkan ia rimas dan cuba memanjat untuk keluar. yg pling sy puji dgn haiwan ini ialah ia tidak bputus asa.misalnya,haiwan ini mahu kluar dr tmptnya dan ia sering kali mmanjat tmpt yg sama walaupun bkali-kali jatuh tgolek dan cuba utk trus mmnjat. pnah juga sekor kura2 sy nih jatuh dr tingkat 4.mase tuh sy duk umh flat.wlaupun parah dan bdarah tp masih lg bnyawa dan kmbali sihat.tnyata cengkerangnya amat kuat.

    ReplyDelete
  119. assalam :) saya ada bela seekor still kecik dlm tapak tanan baby n betina. saya heran sebab seminggu dah x makan n die selalu naik kan kepala/ tinggi kan then dia macam tercungap for a while.lepas tu dia pernab terjatuh dari katil 2 tingkat, tp xde pape kecederaan, cane tu, leh tolong saya, :

    ReplyDelete
  120. wassalam Azlin.. kalau baby kura2 nih..dia nak mula sesuaikan..mungkin sebelum awak beli tuannya bagai dia makan lain, pas awak beli awak bagi makan lain jadi dia perlukan masa untuk sesuai, nasihat saya pelbagaikan makanan untuk dia macam sayuran, ikan, atau pallet yg lembut2..jangan bagi yang keras2..
    naik kepala itu biasa..kura2 mmg nakkan cahaya jadi dalam akuarium tuh letak la batu yg agak2 tinggi dari paras air supaya dia boleh berjemur bila waktu panas.
    kura2 baby nih kulit cengkerang dia lembut lagi.jadi elakkan dia cari jatuh lai kali ye :)

    ReplyDelete
  121. awak..kure2 sy da seminggu x buka mate..wat should i do :(

    ReplyDelete
  122. seminggu tak buka mata tuh masalah tuh..hmm cuba la yg brikut mana tau ok kan..
    1. tukar air dua kali sehari
    2. pastikan letak dia di kawasan ada matahari..
    3. pasangkan lampu khusus untuk akuarium di waktu malam
    4. bawalah jumpa doktor haiwan

    ReplyDelete
    Replies
    1. nmbr 1 n 2 da wat..tinggal 3 ngn 4 je..hope2 my ab0y get well soon..:(

      Delete
  123. Salam..sye nak tnye la...bley ke kalo kite bgi anak ikan yg kcik2 hdup2 dkt kura2?? Kalo pg kdai akuarium kn ada jual 10eko rm1..huhu..sbb syur n buah kura2 sy xnk mkn..kwn sy cdangkn bli anak2 ikan tu ltak seko@2eko dlm aquarium kura2..n bia kura2 tu tgkap mkn sndri..xpe ke?

    ReplyDelete
  124. Boleh, cuba la sebab saya cuma bagi ikan bilis je..hehe

    ReplyDelete
  125. Salam admin
    saya ada bela kura2 dlam 2 tahun
    dan kura2 saya keadaan aktif dan sebesar tetikus pc
    smalam dia keluar drpd tank plastic kecil tapi dah tukar baru besarpunya
    jadi badan nya kering saya ltak dlm air smula tapi cengkerang dia nampak pudar kenapa ya???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..boleh panggil saya hafiz ja..pudar tu mksudnya macam warna coklat2 ka?? Itu saya rasa bukan pkara yg membimbangkan..memang kadang2 kura2 kita bela takleh nak dapat nutrisi yg secukupnya jadi cengkerang dia pon ada coklat2 dan kdang2 bdan dia ada lendir2..cuba dapatkan vitamin di kedai2 haiwan..mungkin sdikit sbnyak membantu

      Delete
    2. trima kasih untuk informasi itu....

      Delete
  126. salam.saya pun ada bela kura2.da msuk 5bulan.n bru tau rupanya kura2 kena jemur n ble bg maknan slain pallet..thanks info

    ReplyDelete
  127. salam.saya pun ada bela kura2.dr bby lg saya peliharaan.dulu ada dua tp 1da mati.da dkat 5 bulan da bela n bru dpt tau rupanya kura2 kena jemur pulak...lg 1 xpnah bg dia mknan slain plet.. pun bru tau ble bg mkn ikan-sotong n buah2an.menarik...

    ReplyDelete
  128. nurmalia abdollah9 January 2013 at 19:47

    aslmkm hafiz...saya baru bela kura-kura dalam 2 bulan,ada 2 ekor,yang A kuat makan dan cepat besar,yang B manja sikit,kena suap jadi dia lambat membesar.baru 2 minggu ni si B pandai makan sendiri macam si A,masalahnya si A yang besaar tu gigit cengkerang si B,habis kontot cengkerang belakang si B.saya kesian,jadi saya beli lagi satu bekas untuk pisahkan,kenapa jadi camni yek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam nurmalia..hmm saya rasa takda masalah jika nak letak sebelas pon..dia gigit cengkerang takda masalah..kura2 saya ni siap gigit tgn la kaki pasangannya lagi..biasa la tu kdang2 mungkin mereka bergurau atau pon mereka berebut makanan, saya pon tatau lak.tapi kura2 ni xsuka duduk sendiri..bagi la mereka berteman :)

      Delete
    2. Salam, nak tanya. Kura kura saya baru dua hari ni ada masalah which is tetiba mcm ada bengkak kat telinga dia yg bhgian warna merah tu. Nak tanya kos klinik haiwan berapa ye? Kalau pasal masalah ni, agak2 berapa ye kena bayar? Since saya xpenah went to vet, saya xtau nk kena prepare berapa. Thanks so much ;)

      Delete
    3. nurmalia abdollah11 January 2013 at 21:48

      aslmkm hafiz...terima kasih banyak2 kerana menjawab soalan saya.InsyaaAllah saya try letak balik kura-kura yg saya pisahkan tu.saya masih baru dalam hal kura-kura ni dan x de pengalaman.terima kasih lagi sekali:)

      Delete
  129. Wassalam..bengkak? saya pon tak pasti maksud tuh..tapi kalo ke vet swasta mungkin dlm lingkungan RM 50 untuk check n ubat(jika perlu)..tapi kalau di klinik kerjaan (pejabat vetanari negeri) mungkin dapat murah

    ReplyDelete
  130. ciktom..sy ada kure2 size tapak tangan 1ekor..pasangan dye bru mati sbulan lepas..then smalam sy bli kure2 yg kcil nk bg kawan dgn yg besa tu..boleh ke letak skali dalam 1 akuarium?? takut diorang gaduh la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ciktom tu sape/ape???
      Saya x cadangkan anda campur besar dengan kecik. Kecuali anda ada kolam yg besar atau akuarium besar

      Delete
  131. salam awak.. saya baru je bela kura-kura ni.. saya jumpa kura-kura ni kat tepi jalan. dah besar dah.. besar dia dua tapak tangan kita ni. mula2 bela tu mmg x aktif langsung.. then bagi dia makan pellet and letak kalsium(bnda putih dlm air dia). sejak daripada tu, dia mmg aktif semacam. bile letak je dalam air, mmg meronta-ronta nk mintak kuarkan dia. then, bile kuarkan die, mmg suke sgt dukkt celah2 meja atau almari, then tido sepanjang hari. ok ke mcm tu ek?? pastu, belakang badan dia ade mcm tompok2 and cengkerang dia cepat sgt tkupas.. takut xsehat. huhuhu. mohon bantu. :((

    ReplyDelete
  132. Wassalam izzaty..bab dia suka duduk luar tu saya rasa boleh tapi dia juga perlukan air..saya cadangkan awak buat la tempat yg ada air dan juga tempat darat..kalau boleh bagi dia berada di tempat ada matahari..
    Blakang ada tompok tu mungkin ada funggus, awak boleh kerap cuci dan guna la berus gigi lama n berus cengkerang dia..

    ReplyDelete
  133. Buat yg tanya soalan ini saya minta maaf, terdelete pulak :
    'salam.. nak minta pndpt.. sy bru bli sekor kure2 nie ade dlm smggu lpas.. nie fes tyme.. tgk mkn sume ok je.. tp start smlm, dye asik pejam mata, dlm air ke, tgh bjemur pown, bwak kluar dri bekas dye pown mcm tue.. mmg gitu ke? pastu setiap kli bile nk mkn, nmpk sy ltak pellet dye nk mkn tpi da msuk mulut,xhbes gigit dye kluarkn balik.. pastu tamo mkn da.. pellet yg da lmbut pown dye buat mcm tue.. risau plop, kowt ada sakit gigi ke ape ke, xbley mngunyah.. tq'
    Bagi saya kura2 ni mmg tak buka mata n xmakan simptom yg tak baik, mungkin dia dh sakit.apa awak boleh buat adalah basuh air akuariumnya setiap hari, jenur dia tgh2 panas, ubah menu mkanannya ke udang, ikan atau lain2.malam pasti kan ada lampu yg bagi haba kat dia, boleh beli di kedai2 akuarium je

    ReplyDelete
    Replies
    1. smlm sy tukar letak dye dlm air suam kjap mcm ok sket.. maybe hri ni bley try bg mknn len pula n jemur kt cahaya.. terima kasih!

      Delete
  134. Salam hafiz,
    sy nak tanye..
    smlm sy baru je beli kura-kura.
    SEKOR jantan je.. next week baru ingat nak beli lagi sekor betina ~ hari tu xcukup duit lak nak beli dua2. urmm kura-kura sy ni xnk makan. lepas tu dy suke bjemur. sy letak dia bawah cahaya lampu meja study. Dia xsuka dok dalam air. KENAPA ek? dan kenapa kura-kura ni xnk makan pellet y sy bagi ? help me please :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam fariesh, mmg kura2 haiwan ni dua alam..dia tak semestinya mau air ja dia pon nak kering.sbb dia darah sejuj jadi dia nak berjemur n nak haba dri matahari ke utk panaskan badan.selain tu,chaya matahri ni boleh hsilkn nutrien baik.dia kalau tanak makan pallet cuba bagi lain mcm ikan ke udang ke syur2 ke

      Delete
  135. Assalamualaikum...saya nak tanya..saya ade bela 1 ekor anak kura kura.dalam akuarium tue saya letakkan batu..ade saya letakkan batu yang tinggi siket dri paras tue.tapi dia menguis nguis..dia tolak batu tue ke belakang..mcm mana ekk ?? lagi 1,kalau kita bagi makan dia sotong,uadang, time dia kecik,nak bagi mentah2 ke?saya bagi dia sayur dia x nak makan pun.
    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..kura2 aktif biasa la tu dia nak main tolak2 lagipon dia sekor je mungkin dia bosan.
      Kura2 kecik ni more to karnivor which is makan daging, jadi bagi la mkn ikan, udang ke mentah2 je.sayur ada yg dia makan kot mcm kubis

      Delete
  136. assalmmualaikum,saya nak tanya.. bolehh ke setiap malam sye letak lampuu disebelah akuarium anak kura-2 tuu? sbb sye ade rse takutt jgk bilaa ade yg kata dia x boleh tak kena cahaya matahari/lampu. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kura2 haiwan brdarah sejuk jadi dia mmg memerlukan haba utk hidup..antaranya cahaya matahari,itu sangat bagus untuk kura2 sebab boleh sehatkan dia.tapi kalau duduk d rumah yg xdpaat matahari, bubuh la lmpu yg boleh bekalkan haba jugak..boleh je tadak masalah

      Delete
  137. ouhokay thanks. lagii satu, kalauu kita selalu bwk keluar dr akuarium dann pegangg diaa , boleh ke?

    ReplyDelete
  138. Salam..sy br nk beli baby kura2 tu esok..rmai dah ckp bela kura2 ni best..

    ReplyDelete
  139. nk tnya kura2 nie kalau kte tggl dlm 2 mggu x ad pape ke die??,sbb sy x pkai akuarium tp cuma pkai bekas je..mknan die cm ane ek lau tbur je dlm bekas 2 boleh tak?

    ReplyDelete
  140. kalau sy tinggal kura2 dlm 2 mggu agk2 die mampu btahan x ek??sb sy x gne akuarium cme guna bekas je,dari segi mknan die kalau tabur je dlm bekas 2 boleh x?kura2 2 kecik lg bwu dlm 3 bulan sy bela..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak galakkan..klau dia dalam kolam takpa dia bleh makan lumut2 ni. Kalo boh mknan tu dlm bekas saya rasa shari smua mknn tu dah bleh dia habiskan da

      Delete
  141. Assalamualaikum.

    Saya ada bela 3 ekor kura-kura. Satu besar, dua kecik. Adalah sesuatu terjadi haritu, menyebabkan seekor kura2 yg kecik tu hilang, entah ke mana. Biasa saya letak yg kecik 2 ekor tu sama2. Jadi, perlu ke saya beli yg baru untuk teman si kecik tu? Sbb yg kecik tu bukan saiz mcm yg kita biasa beli kat kedai aquarium tu, saiz dia besar lagi. Ayah saya ckp nanti kalau beli baru, nanti yg baru tu dibuli yg sederhana tu. Jadi, mcm mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa awak campurkan ja yg ada skatang, xda masalah

      Delete
  142. Salam. Saya baru bela kura2 red ear. Tp x taw mana jantan, mana betina. Saya nk taw, nape kura2 saya mcm x suka duduk dlm balang yg saya beli kan. Dorgmcm nk keluar je. Asyik panjat tepi balang tu nk keluar. Makan pun jarang. Kalau saya jemur dorg kat luar tp x kena cahaya matahari boleh x ? Kalau saya dapat haba panas je boleh x . Lgpun saya duduk hostel. Kadang2 x de masa nk handle kura2 ni sbb ade bnyk class. Mcm mana ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..biasa la tu..dia mmg aktif dan suka melompat2..kalau boleh beli aa besar sikit n letak la batu2 atau kayu2 supaya diorang leh panjat n jemur
      Kalau jemur xkena matahari mcm xsampai objektif ja, beli la lampu untuk akuarium, itu pon boleh

      Delete
  143. Salam. Saya nk tnya, kenapa kura2 saya suka sgt tido. Dia x sihat ke ? Siang malam dia tido je. Kalau saya bg makan pun dia bukan makan pun. Kdang2 tgk mcm dorg x nmpk pun makanan tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni ada simptom3 kura2 itu xsehat atau mungkin x serasi dengan environment sekarang.cuba kerap cuci air dan letakkan d tempat panas

      Delete
  144. salam, saya ade bela kura2. baru seminggu bela dyowg. 3 ekor sume nye. 1 ade la bsr 50 sen, kuat mkn. 2 lg kecik je. tapi sekor taknak mkn tapi aktif. sekor lg sejak akhir2 ni tido je. mcm sakit.saya pon taktau. risau plak.saya ade baca entry,kalau kura2 pejam mata, tak aktif mgkin tak sesuai dgn air. sye xde beli anti-klorin.sye bercadang nk guna air suam je.hrp2 ade perubahan la at kura2 yg x sihat ni.takpe ke sye gune air suam?

    ReplyDelete