Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Friday 12 June 2009

'SIS bercanggah Islam'

KUALA LUMPUR: Pas tetap menganggap Sisters In Islam (SIS) sebagai sebuah badan bukan kerajaan (NGO) bukan Islam kerana mendakwa banyak pandangan pertubuhan itu bercanggah dengan agama itu, selain menyalah guna nama Islam.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, pihaknya pernah mengadakan perbincangan dengan kepemimpinan SIS untuk memperbetulkan pandangan mereka mengenai Islam.

"Pas pernah menghantar wakil, Dr Siti Mariah Mahmud (Ahli Parlimen Kota Raja) untuk menghadiri majlis dianjurkan SIS dan beliau turut menegur pandangan ahli SIS yang bercanggah dengan Islam," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat pertama Jawatankuasa Pas Pusat, di sini, semalam.

Muktamar Pas minggu lalu menerima usul untuk mendesak Majlis Fatwa Kebangsaan menyiasat SIS dan mengharamkan pertubuhan itu jika terbukti bertentangan dengan syariat Islam.

Usul agama itu yang dikemukakan Pas Shah Alam dibuat selepas menyedari aliran dan pandangan SIS boleh mengelirukan rakyat dan mengancam akidah umat Islam.

Usul itu mengundang pelbagai persepsi daripada masyarakat termasuk Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin yang kelmarin menyertai kira-kira 322 NGO dan individu membantah gesaan Pas supaya SIS diharamkan.

No comments:

Post a Comment