Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Friday 11 September 2009

Laluan Pejalan Kaki Merbahaya

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia

Pertama sekali tahniah diucapkan kepada pihak pengurusan Universiti Malaya (UM) di atas pembangunan berterusan terutamanya dalam fasiliti di sekitar UM.

Kita dapat melihat terdapat beberapa projek-projek pembangunan yang besar sedang giat dijalankan di sekitar UM seperti pembinaan bangunan baru di perkampungan Awal, bangunan baru Fakulti Alam Bina, Fakulti Kejuruteraan dan juga di Institut Pengajian Siswazah.

Akan tetapi salah satu yang mencuri perhatian saya adalah pembaikpulihan jambatan depan pintu KL iaitu jalan penyambung pintu KL ke fakulti Undang-undang.

Berbeza dengan pembaikpulihan jambatan di jalan yang menyambungkan simpang kolej 12 ke pintu KL, jambatan depan pintu KL ini amat berbahaya terutamanya bagi pejalan kaki.

Ini disebabkan tiadanya laluan pejalan kaki yang sempurna daripada segi keselamatannya berbanding dengan jambatan berhampiran simpang kolej 12 tersebut.

Jambatan yang menyambungkan Pintu KL ke Fakulti Undang-undang


Saban hari, pelajar yang kini telah dilarang membawa kenderaan perlu berjalan kaki masuk ke dalam universiti melalui jalan yang sama dilalui oleh kenderaan termasuk kenderaan berat seperti lori dan bas.

Dengan ini saya memohon agar pihak berwajib untuk mengambil berat akan hal ini dan berharap agar sebuah laluan pejalan kaki yang lebih selamat dapat diwujudkan bagi kemudahan serta menjamin keselamatan pejalan kaki di dalam UM.



Keselamatan mahasiswa menjadi persoalan tanpa laluan pejalan kaki yang selamat.


UM is ONE!! Towards 1Malaysia!

2 comments: