Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Monday 28 September 2009

Kelab Kebudayaan Melayu KK1

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia

Setelah sekian lama mendiamkan diri, tahun ini saya mengambil inisiatif untuk memperkukuhkan dan menaikkan semula nama Kelab Kebudayaan Melayu (KKM) di Kolej Kediaman Pertama.

Kelab ini mensasarkan beberapa objektif seperti berikut:
- Memberi kesedaran berkenaan kebudayaan dan ras bangsa Melayu kepada masyarakat umum terutamanya penghuni Kolej Kediaman Pertama.
- Memperbaiki dan mengeratkan lagi hubungan antara kaum-kaum yang berlainan di Kolej Kediaman Pertama.
- Mengkaji sejauh mana pengetahuan penghuni Kolej Kediaman Pertama berkenaan bangsa Melayu.
- Memperkenalkan kepada penghuni Kolej Kediaman Pertama dengan makanan tradisional orang Melayu.

Untuk pengetahuan semua, Melayu merujuk kepada mereka yang bertutur bahasa Melayu dan mengamalkan adat resam orang Melayu. Perkataan Melayu mungkin berasal daripada nama sebuah anak sungai yang bernama Sungai Melayu di hulu Sungai Batang Hari, Sumatera. Di sana letaknya Kerajaan Melayu sekitar 1500 tahun dahulu sebelum atau semasa adanya Kerajaan Srivijaya.

Bahasa Melayu juga pernah menjadi ‘lingua franca’ ataupun bahasa antarabangsa suatu ketika dahulu ketika aktiviti perdagangan banyak melibatkan dan menggunakan bahasa Melayu di Perlabuhan negeri Melaka suatu ketika dahulu. Kerajaan Melayu Melaka ketika itu juga menjadi pusat penyebaran adat dan budaya Melayu serta tempat di mana pengembangan Agama Islam yang pesat.

Bangsa Melayu amat terkenal dengan adap sopan yang tinggi serta kebudayaan yang sangat meluas seperti tarian Zapin, Inang, Joget dan lain-lain. Bukan itu sahaja, terdapat pelbagai lagi budaya yang melambangkan orang melayu seperti alat muzik contohnya rebana dan kompang, permainan tradisional seperti galah panjang dan konda kondi serta tak dilupakan makanannya yang enak-enak seperti nasi lemak serta pelbagai jenis hidangan kuih muih.

Oleh itu, relevannya penubuhan KKM ini adalah untuk memberi kesedaran bukan sahaja pada orang Melayu tetapi juga kepada rakan-rakan daripada kaum yang lain akan keunikkan dan kecantikan bangsa Melayu.

Dengan tema Menjana Perpaduan Ke Arah 1Malaysia, KKM bakal hadir dengan 2 buah projek untuk memberi kesan yang lebih mendalam kepada penghuni ASTAR iaitu Sambutan Deeparaya dengan kerjasama Kelab Kebudayaan India dan Pesta Kuih Tradisional Melayu.

Sambutan Deeparaya yang bakal diadakan pada 3 September akan datang antara projek yang menarik di mana kita boleh melihat kerjasama bagi meraikan 2 perayaan besar bagi 2 bangsa berbeza seterusnya menampakkan lagi penerapan konsep perpaduan di dalam kolej kediaman ini.

Projek yang kedua iaitu Pesta Kuih Tradisional Melayu yang bakal diadakan dalam bulan Februari 2010 adalah satu projek bagi mengenalkan para penghuni berkenaan variasi kuih-kuih tradisional Melayu agar kita lebih mengenalinya dan bukan hanya tahu makan sahaja.

Selain itu, KKM juga sedang membuat jualan t-shirt untuk semua penghuni yang berminat tidak kira ASTARIAN mahupun yang lain-lain. T-shirt ini akan dijual dengan harga RM16 di mana termasuk RM1 untuk derma buat KKM.

Antara tenaga penggerak bagi KKM sesi ini adalah:

Majlis Tertinggi:-
Timbalan Pengerusi : Nur Diyana Bt. Abd. Rahman
Setiausaha : Nor Azimah Binti Shamsuddin
Bendahari : Nordiyanasari Binti Omar

Penolong Pengarah :-
Penerbitan dan Publisiti : Ahmad Afif Bin Isa
Domestik : Akmal Afiqah Bt. Ab. Razak
Etika dan Kerohanian : Mohd. Hazwan Bin Abd. Jabar
Perhubungan Luar : Nor Lyiana Asyeken Binti Hasadid
Teknikal : Muhammad Maamin Bin Abdul Malik
Tugas-Tugas Khas : Muhammad Asyraf Bin Salleh

AJK:-
Nurlisa Bt Mohamad
Nor Hamidah Md Desa
Azwan Bin Shaharuddin
Muhammad Hafiz Bin Mohamed Nazir
Rafidah Bt Lani
Muhamad Syafiq Ramli
Noor Zawani Biding
Amirah Salman
Siti Sarah Jamaludin
Hanafi B. Adnan
Mohd Hafiz Mohd Nadzrah
M.Hanif Hassan
Sarina Alwi
Shahril Azmi B Ab Aziz
Ainnur Mardhiah Bt Wan Mohammed Azmi

Banyak lagi perancangan dan agenda yang sedang dipersiapkan untuk mengukuhkan lagi KKM pada sesi yang akan datang.

Matlamat saya menerajui KKM pada tahun ini adalah untuk menempa nama KKM di dalam sanubari penghuni ASTAR supaya KKM tidak akan basah dek hujan, tak lekang dek panas.

Harapan saya agar KKM mendapat sambutan yang baik oleh segenap penghuni ASTAR dan mengharapkan sokongan anda semua agar kita dapat sama-sama memartabatkan KKM di kolej kediaman kita ini.

No comments:

Post a Comment