Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 10 February 2010

Ijazah Sarjana Muda di anak tirikan?

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Ketika berada di dalam kuliah, kami satu kelas diajak berfikir sama ada betul atau tidak mahasiswa ijazah sarjana muda di universiti sekarang ini hanya berada di kelas ke 2 atau semakin di anak tirikan.

Buat universiti penyelidikan seperti Universiti Malaya, kemasukan pelajar ijazah sarjana muda akan dikurangkan secara berperingkat sebagai cara lain untuk menambahkan lagi pelajar ijazah sarjana.

Oleh yang demikian, pensyarah akan lebih menumpukan dalam mengambil pelajar ijazah sarjana bagi membantu mereka melaksanakan penyelidikan seperti mana yang diperlukan.

Ini kerana, pensyarah terpaksa memberi keutamaan yang lebih pada hasil kajian dan penyelidikan mereka kerana ini merupakan cara untuk mereka diiktiraf dan dinaikkan pangkat.

Hal ini timbul apabila seorang pensyarah kami nampak terkilan kerana kami mendakwa beberapa perkara yang sepatutnya diajar pada sesi pengajian yang lepas nyata tidak diajar sebelum ini.

Artikel ini bukan berniat untuk mengaib mana-mana pihak terutamanya pensyarah yang memberikan ilmu pada kita tetapi buat masyarakat luar tahu yang kehidupan universti ini bukan lagi kehidupan sekolah mahupun kolej-kolej.

Kami sedar sebagai mahasiswa, kami tidak memerlukan tangan untuk menyuapkan nasi ke mulut kami supaya kami dapat menjamah makanan itu, kami tahu kami mempunyai tanggungjawab untuk berusaha sendiri mendapatkan ilmu itu.

Pensyarah adalah sebagai penunjuk arah bagi kita supaya kita dapat mengembangkan lagi ilmu kita pada arah yang betul dengan cara yang sesuai.

Akan tetapi, dek mengejar status universiti yang lebih tinggi dengan mengutamakan kajian dan penyelidikan, kualiti pengajaran sesetengah pensyarah nyata tidak ke tahap yang diharapkan dan menyebabkan pelajar terkontang-kanting.

Ada yang hanya mengajar dengan menyelak-nyelak buku dan ada juga yang mengajar dengan hanya membaca paparan multimedia yang disediakan sahaja.

Tidak dinafikan ada pensyarah yang berkualiti dengan mutu pangajaran yang baik dan berkomitmen tinggi untuk memahirkan setiap pelajar di bawahnya tetapi ini hanya segelintir kecil sahaja.

Kerajaan membelanjakan duit yang banyak dalam membina modal insan yang baik terutamanya mereka yang terdiri daripada mahasiswa ijazah sarjana muda di setiap IPTA/S.

Akan tetapi penumpuan banyak diberikan pula pada pelajar ijazah sarjana yang rata-ratanya adalah pelajar daripada luar negara dan apabila sampai masanya, mereka akan pulang ke tanah air masing-masing tanpa berbakti pada negara kita.

Pensyarah sepatutnya menaikkan semangat mahasiswa di dalam kuliah dengan pengajaran dan pembelajaran yang baik supaya mahasiswa itu kelak akan lebih berminat mendalami pelajaran itu dan menyambung pengajian di peringkat ijazah sarjana.

Akan tetapi daripada pengalaman saya, sistem pengajaran yang diberikan belum mampu meyakinkan atau menambah minat saya untuk meneruskan pelajaran ke peringkat seterusnya.

Ini akan membawa kerugian kepada negara kerana ini bakal menyebabkan berkurangnya ahli akademik di negara ini seterusnya percambahan ilmu dalam negara mungkin akan terbantut.

Luahan hati saya ini mungkin bukan untuk saya seorang tetapi mewakili mahasiswa yang merasakan merasakan perkara yang sama dan terutamanya pada adik-adik kami yang bakal bergelar mahasiswa kelak.

Pihak pentadbiran seharusnya mencari jalan yang lebih baik dalam meningkatkan lagi kualiti dan kuantiti penyelidikan yang dihasilkan dalam masa yang sama tidak mengabaikan proses pengajaran terhadap mahasiswa ijazah sarjana muda.

Dengan ini, perkembangan akademik negara dilihat mampu berkembang pesat dengan adanya kekuatan bukan sahaja pada hasil yang diberikan oleh penyelidikan pelajar ijazah sarjana malah ditambahkan lagi dengan kekuatan keputusan yang cemerlang oleh pelajar ijazah sarjana muda.

Oleh itu, saya menyeru kepada semua mahasiswa agar tidak hanya bergantung kepada pensyarah semata-mata untuk menimba ilmu dan memperoleh kemahiran yang sewajarnya.

Mahasiswa bukan dilihat berkualiti jika asyik berdemonstrasi dan menunjukkan sifat kurang ajar pada pensyarah mahupun mana-mana pegawai tetapi kebolehan mahasiswa yang sebenar akan tertonjol apabila mereka berjaya menyelesaikan apa jua masalah yang diberikan dengan kuderat mereka sendiri.

Ini kerana kita sebagai aset masa depan negara perlu mendepani segala masalah dan merancang perjalanan hidup kita sendiri walaupun hanya sekadar dibantu atas angin sahaja.

Akhir kata, buat mahasiswa teruskan perjuangan dalam mendalami ilmu pengajian dan menempuh pengalaman hidup tidak kira apa jua cabaran yang mendatang dan buat pihak yang berkenaan, kaji semula sistem pendidikan negara supaya anak bangsa kita sendiri tidak terabai.

1 comment:

  1. prof ghaffar nye ideology,ehe, but cant agree more, ni la situasi yg kite hadap sekarang, sbbkan nk kejar name dan kedudukan, yg sepatutnye didahulukan jd sebaliknye..ak x tau korang perasan ke x, tp bg ak, ilmu yg dituntut mase kat skola n kat matrik lebih melekat kat celah2 otak nih berbanding 4taun kat um, mungkin care penyampaian ilmu dan kasih syg seorg guru dan pensyarah tu berbeda..

    tp bile tnye member kat UTM, perhatian maseh diberikan kat undergraduate, bg lecturer diorg, no undergraduate, no postgraduate, tu xtgk care penyampaian kat kolej university yg da dinaek taraf kepada university lg, xpelik dlm 4-5 taun lg university yg baru naek taraf ni la yg akan menghasil kan penyrah2 muda yg bekuality + pekerja industry yg berkemahiran....

    kite?still lg dgn pemikiran, alumi UM bnyk pgg jawatan tggi2 dlm industry juge kerajaan!! tu sume dulu bro.. yg masuk UM sume pointer kencang, xsilap ak, dak batch kite dulu pon at least 3.7, tp skang rate2 jatuh, mayb salah sendiri jugak la kot..haih~

    nway, just my 2scent..:D

    ReplyDelete