Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Saturday 13 February 2010

Kecewa UM Dituduh Tak Berasas

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Saya tertarik dengan satu luahan rasa oleh seorang yang dikenali sebagai Kamal Ahmad yang menghantar satu surat kepada Berita Harian bertarikh 13 Februari 2010.

Surat bertajuk ‘Kesal pelajar UM leka berkaraoke hingga tak hormat aktiviti keagamaan’ nyata ditulis tanpa soal siasat yang lebih mendalam dan saya anggap ia berlandaskan emosi.

Berdasarkan surat ini, sekumpulan pelajar UM yang berkursus di tempat yang sama dengan mereka menjalankan aktiviti berkaroke tanpa mengiraukan mereka yang beribadah di dewan sebelah.

Akan tetapi, saya yakin sekumpulan pelajar yang dimaksudkan itu tidak mencecah 100 orang pun tetapi surat yang ditulis saudara Kamal menyatakan seperti kesemua pelajar UM melakukan perkara yang sama.

Saudara,

Untuk pengatahuan saudara, UM melahirkan lebih 15 000 orang graduasi pada setiap sesi dan jika dibandingkan dengan jumlah pelajar yang saudara maksudkan, peratusannya adalah menghampiri 0.006%.

Persoalan saudara adakah ini cara UM mendidik pelajarnya adalah amat tidak rasional kerana UM adalah sebuah pentas dan gedung ilmu di mana pelajarnya telah diterap dengan nilai-nilai murni bagi melahirkan modal insan dan bakal pemimpin negara yang berkalibaer.

Jika diambil setandan pisang sekalipun, tidak semua pisang itu sama kualitinya walaupun ia dihasilkan oleh pokok yang sama.

Itu adalah adat hidup bermasyarakat, pelajar UM mungkin lebih banyak terdedah dengan hiburan tetapi itu adalah pilihan dan kemahuan pelajar UM sendiri, bukan hasil ajaran UM.

Tujuan saya menulis surat ini bukan bagi membela kumpulan itu mahupun memburukkan saudara tetapi bertujuan membersihkan nama UM yang telah saudara palitkan arang secara ‘tidak sengaja’.

Jika benar saudara dan rakan-rakan menganjurkan program keagamaan dan mendapati kumpulan itu menganggu, sepatutnya saudara bersama-sama rakan saudara pergi menegur kumpulan tersebut tetapi saya anggap ini tidak terjadi kerana saudara tidak menyatakannya dalam surat saudara.

Saya yakin mereka sebagai mahasiswa berfikiran terbuka mampu memberi kerjasama dan menukar program mereka mengikut keperluan jika mendapat teguran daripada pihak saudara.

Kami berharap masyarakat di luar sana untuk berhenti menyerang sesebuah institusi tanpa soal siasat terlebih dahulu, sebaliknya rujuk pada individu yang bertanggungjawab tersebut.

Moga Allah akan memberi rahmat atas keprihatinan saudara dan membuka hati sekumpulan pelajar tersebut untuk mengutamakan tanggungjawab mereka selepas ini.

UM is ONE! Towards 1Malaysia!!!
p/s saya hantar surat ini ke berita harian dan telah diterbitkan pada 16 Februari 2010. Moga pelajar UM mengambil iktibar agar nama UM tidak diburukkan lagi.

1 comment: