Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 25 February 2010

Pengorbanan Kita Sekecil Zarah...Salam Maulidur Rasul!!

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Alhamdulillah saya dengan rasminya sudah menyertai projek terakhir buat diri saya di ASTAR ini iaitu Debat Terbuka ASTAR (DTA) yang berlangsung pada 17-21 Februari 2010 yang lepas.

Bersama-sama rakan yang lain, kami berjaya menempuh suka duka bersama projek ini dan akhirnya berjaya menganjurkan salah satu pertandingan debat yang terbesar di dalam UM ini.

Diransang dengan rasa kurang puas hati dalam penyertaan saya yang lalu pada kejohanan Debat Piala di- Raja awal tahun lalu, saya menyertai DTA kali ini sekali lagi sebagai sukarelawan atau ‘runner’ untuk memerhati dan mempelajari lebih lanjut dalam bidang penganjuran pertandingan berasaskan intelektual ini.

Berbaloi rasanya mengorbankan cuti pertengahan semester 2 ini untuk menimba sedikit sebanyak ilmu sertai membuat kenalan baru daripada universiti lain seterusnya mendalami cara-cara melayan orang yang normal mahupun yang sedikit kurang normal.

Di kesempatan itu, saya juga ingin berterima kasih pada kawan-kawan yang membuat satu sambutan ringkas hari jadi junior saya, anim bersama-sama dengan saya.

Terharu rasanya walaupun sambutan dilakukan sehari lebih awal kerana ingin menyambut hari jadi anim sekali yang jatuh pada tarikh 19/2/2010.

Berakhirnya DTA menandakan minggu-minggu yang mencabar sedang menanti diriku dengan 3 ujian pertengahan semester telah ditempuhi pada hari Isnin dan Selasa yang lepas.

Insyaalah pada hari Selasa akan datang, ada satu lagi ujian pertengahan semester bersama dengan 1 ’presentation’ harus ditempuhi bagi subjek yang kurang digemari.

Selain itu, bebanan kerja semakin meningkat apabila semakin menghampiri pengakhiran sesi ini tatkala projek tahun akhir yang mengalami sedikit masalah ditambah pula dengan tugasan getaran gunaan yang baru dilaksanakan semalam.

Akan tetapi bila mengenang kembali zaman Rasullullah S.A.W tatkala baginda menanggung amanah sebagai pemimpin umat, sudah pasti tanggung baginda adalah lebih berat daripada apa yang boleh saya bayangkan sekarang ini.

Dengan itu, saya dapat merasakan apa yang saya alami sekarang ini jika dibandingkan dengan keperitan Rasullullah adalah sangat kecil bak zarah-zarah sahaja.

Tanggungan yang saya hadapi sudah pasti mencabar bagi saya tetapi saya yakin saya akan menempuh dugaan yang lebih sukar tatkala usia meningkat dan tanggungjawab bertambah.

Walau bagaimanapun, saya yakin ujian ini tidak seperit pengorbanan Nabi junjungan alam kita, Muhammad S.A.W yang telah meredah langit dan bumi untuk membawa syafaat buat kita.

Baginda yang dimaki dicerca semata-mata mahu melihat syiar Islam tersebar disegenap alam akhirnya berjaya hingga membolehkan kita mengecapi nikmat iman dan kehidupan bahagia bersama Islam.

Sempena dengan hari keputeraan Baginda Rasullullah S.A.W pada 12 Rabiul Awal setiap tahun Hijrah yang bersamaan dengan 26 Februari tahun ini, kita perlu mengambil iktibar segala pengorbanan dan usaha Baginda untuk menegakkan Islam di mata dunia.

Mengenangkan semua ini akan membuat kita lebih menghargai nikmat Islam yang kita semua perolehi sejak dapat mencelikkan mata kita ini.

Salam Maulidur Rasul buat seluruh umat Islam, walaupun Rasullullah sudah lama meninggalkan kita, tetapi kekalkan jalinan dan ingatan kita pada Rasullullah dengan selawat dan salam buat junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W.

No comments:

Post a Comment