Sokong Plan Transformasi Negara

Tuesday 29 June 2010

Sarawak Bumi Kenyalang

Assalamualaikum dan Salam1Malaysia.

Sudah sekian lama mengimpikan untuk menjelajah ke Timur Malaysia, akhirnya hasrat ku tercapai jua apabila kami sekeluarga Berjaya sampai ke Sarawak Bumi Kenyalang.

Perancangan yang sudah lama dibuat ini akhirnya berjaya dilaksanakan apabila saya, mama, uncle zainal, aunty bu, kak liza, pak tam n aunty tun berlepas daripada lapangan terbang bayan lepas menuju ke lapangan terbang kuching pada 23 Jun 2010 jam 6.30 petang.

Perjalanan menaiki air asia yang mengambil masa lebih kurang 1 jam 40 minit tidak membawa banyak masalah kepada kami dan akhirnya kami berjaya sampai di Sarawak dan dibawa ke sebuah motel, John’s Place.

Selama 3 hari di sana, kami tidak banyak menjelajah akibat masalah logistik dan juga hujan yang turun tidak henti selama dua hari di sana.

Kami hanya berjalan-jalan di sekitar kawasan Waterfront, membeli sedikit cenderamata di kawasan itu, mengambil gambar-gambar kenangan serta menikmati juadah tradisi Sarawak.

Di hari ketiga iaitu hari Sabtu, baru kami berkesempatan untuk meneroka lebih jauh setelah mendapat perkhidmatan sebuah van untuk membawa kami berjalan-jalan.

Peluang ini digunakan sepenuhnya apabila kami dibawa ke dua tugu Kucing terkenal di Kuching iaitu di Kuching Utara dan di Kuching Selatan.

Seterusnya kami menjelajah ke Santubong untuk melihat Kampung Budaya, salah satu tempat yang menjadi tumpuan pelancong di Sarawak.

Depan Kampung Budaya

Tetapi akibat yuran masuk yang sangat mahal iaitu RM60 seorang dikenakan, kami membatalkan hasrat untuk memasuki Kampung Budaya tersebut selain kekangan masa yang ada.

Gunung Santubong

Seterusnya kami dibawa melawat Makam Sultan Tengah yang dipercayai merupakan sultan yang pertama dan yang terakhir negeri Sarawak.

Selepas itu kami dibawa ke Muzium Kucing di Dewan Bandaraya Kuching Utara untuk menyaksikan pameran kucing yang diawet serta gambar-gambar dan patung-patung kucing yang pelbagai rupa.

Selain itu, di muzium ini juga ada memaparkan sedikit sebanyak sejarah mengenai kolonial barat yang menjajah Sarawak suatu ketika dahulu serta pahlawan-pahlawan patiotik Sarawak.

Akhir sekali kami singgah di Pekan Satok untuk menikmati makan tengah hari dan memandangkan ini merupakan hari yang terakhir saya tidak melepaskan peluang mencuba Mee Kolok Special Sarawak.

Di Pekan Satok, kami hanya mencuci mata dan membeli sedikit makanan untuk dibawa pulang dan untuk diberikan kepada sahabat handai di Pulau Pinang.

Pulang dari Satok, kami kemas-kemas dan bersiap untuk pulang pada jam 9 malam melalui penerbangan air asia juga dan selamat sampai di Pulau Pinang kira-kira jam 11 malam.

Pengalaman yang menggembirakan ini merupakan suatu yang amat manis bukan sahaja niat untuk menjejakkan kaki tercapai tetapi lebih manis apabila dapat mencapai niat itu bersama-sama keluarga tersayang.

Insyaalah di masa akan datang, perangan untuk menakluk Gunung Kinabalu akan dirancang dan dicapai tidak lama lagi.

1 comment:

1. Insya Allah di masa akan datang, persiapan untuk menakluk Gunung Kinabalu dan DIRI dicapai tidak lama lagi....