Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Monday 18 January 2010

Minggu Kejutan

Assalamualaikum Dan Salam 1Malaysia.

Syukur pada Allah S.W.T., Tuhan sekalian alam yang masih memberikan kita udara bagi kita bernafas agar kita sentiasa menghagaiNya dan bersyukur padanya serta menambahkan lagi ibadah padaNya agar nikmat yang diberikanNya tidak ditarik kembali.

Selain itu, ada juga khabar-khabar duka yang diberikanNya pada kita dan sesungguhnya kita perlu mengambil segala kedukaan ini dengan cara yang paling baik agar tidak membebankan diri serta merunsingkan minda kita.

Minggu keempat kuliah dimulakan dengan agak mengejutkan apabila berita tarikh pemilihan majlis perwakilan mahasiswa (PMPM) pada tahun ini telah ditetapkan pada 28 Januari 2010 dimana 25 Januari 2010 merupakan tarikh penamaan calon.

Jangan salah faham untuk mereka di sebelah sana, sedikit kami tidak gentar untuk turun berjuang tetapi yang saya rungsingkan adalah nasib para pelajar perubatan yang dijangka cuti pada waktu tersebut serta pelajar pergigian yang dijangka menjalani minggu ulangkaji pada waktu tersebut.

Mereka seolah-olah tidak dihiraukan serta hak mengundi mereka seakan-akan tidak dihiraukan sehingga keputusan ini mampu diambil.

Saya mengharapkan pihak yang berkenaan tampil dengan penjelasan terbaik agar hak mereka dikembalikan dan mereka juga seperti mahasiswa yang lain, mampu memilih calon pemimpin pilihan mereka sendiri.

Selain itu, saya terasa terkilan kerana saya mungkin terlepas salah satu projek yang paling dinantikan setiap pelajar tahun akhir iaitu Makan Malam Pelajar Tahun Akhir, Kolej kediaman Pertama.

Pada malam tersebut, pelajar tahun akhir ASTAR akan diraikan dan sebagai tanda kenang-kenangan terakhir sebelum meninggalkan kolej yang sudah 4 tahun memberikan pengalaman serta pengajaran pada diri kami tersendiri.

Dek komitmen terhadap keluarga yang sudah saya dahului, saya perlu menghadiri majlis perkahwinan sepupu yang di Kelantan pada waktu tersebut dan sangat terkilan kerana tidak dapat berkumpul bersama-sama rakan pelajar tahun akhir ASTAR buat kali terakhir untuk meraikan detik kegembiraan tersebut.

Sebagai pelajar tahun akhir, saya juga tidak ketinggalan dihimpit oleh tugasan akademik yang menimbun dengan projek tahun akhir, tugasan serta tutorial yang begitu sukar diberikan oleh pensyarah tanpa tunjuk ajar untuk saya selesaikan.

Mungkin ini merupakan cabaran yang sangat mencabar buat diriku tetapi saya yakin tiap masalah itu ada penyelesaiannnya dan untuk ini, ketekunan dan kerajinan mengulangkaji adalah kunci dan jawapan bagi segalanya.

Saya sebenarnya cemburu dengan pelajar-pelajar yang sering menelaah di bilik-bilik bacaan mahupun di bilik sendiri tetapi diri ini masih belum terdetik untuk melakukan perkara yang sama.

Saya mohon doa rakan-rakan agar mengiringi doa saya supaya saya dapat berubah untuk menjadi lebih rajin dalam bidang akademik agar saya mampu menamatkan pengajian dengan pngk sasaran 3.7 ke atas.

Walaupun angka ini agak sukar tetapi segalanya mungkin jika sesiapa pun meneruskan usaha selagi masih belum terlambat.

Akhir kata buat waktu ini, dunia ini hanya sementara dan sementara kita berusaha untuk berjaya di dunia, kita juga harus mengimbangi usaha tersebut menuju ke arah Ilahi juga kerana akhirnya kita akan sampai jua ke akhirat, dunia abadi selama-lamanya.

No comments:

Post a Comment