Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 3 February 2010

Naib Canselor UM Umum Keputusan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Sejahtera.


Izinkan saya untuk membacakan keputusan rasmi pilihanraya pelajar bagi sesi 2009/2010. Sebelum itu saya ingin merakamkan ucapan ribuan terima kasih saya kepada semua staf UM yang telah dilantik untuk membantu mengurus pilihanraya ini terutamanya kakitangan Pusat Teknologi Maklumat (PTM), kakitangan akademik, anggota keselamatan dan kakitangan pentadbiran dan sokongan yang dilantik daripada fakulti dan pusat. Kerjasama dan bantuan tuan-tuan dan puan-puan amat dihargai oleh pengurusan universiti.

Tahun ini merupakan kali pertama UM telah menggunakan sistem e-undi yang mana sistem ini telah dibangunkan oleh PTM, UM yang diketuai oleh Dr David Asirvatham. Sebelum berlangsungnya piiihanraya, saya telah mendapat maklumbalas daripada beberapa orang pelajar yang meragui kebolehan dan keutuhan sistem e-undi ini. Oleh yang demikian, saya telah memberi peluang kepada para pelajar untuk menilai sistem ini dengan membawa pakar IT yang mereka lantik sendiri. Sebelum pilihanraya, dengan matlamat untuk memberi pendedahan dan
penerangan kepada semua pelajar, pihak PTM telah mengadakan roadshow dan ujilari sebanyak 8 kali di beberapa lokasi dalam kampus untuk memberi peluang kepada sesiapa sahaja untuk menilainya.

Pada saya adalah amat penting sekali bahawa sistem pengundian yang dibangunkan berasaskan IT ini perlu mantap supaya hasil pengundian melalui sistem e-undi ini tidak akan diragui lagi.

Dalam pertemuan saya dengan Sdr. Mohd Aizat Mohd Salleh, EXCO MPMUM dan rakan-rakan beliau daripada MPMUM pada jam 2.30 petang, 3 Disember 2009 di Bilik Lembaga, Bangunan Canseleri, saya telah mempelawa Sdr. Aizat untuk membawa konsultan IT yang dilantik oleh pelajar sendiri untuk memeriksa dan menguji sistem e-undi. Pada masa itu, Aizat berjanji akan membawa konsultan berkaitan dalam masa terdekat.

Seterusnya pada 22 Januari 2010, jam 8.30 malam di Bilik Lembaga, satu mesyuarat telah diadakan dengan Sdr. Aizat dan rakan-rakan MPMUM dengan disertai oleh pihak MAFREL (Malaysians for Free & Fair Elections). Malangnya pihak konsultan IT yang dikenalpasti oleh Sdr. Aizat tidak hadir juga.

Oleh itu, perbincangan terhadap sistem e-undi tidak dapat dilakukan walaupun pada malam itu pihak PTM turut hadir untuk menerangkannya. Walaupun demikian, saya masih ingin memberi peluang kepada Sdr. Aizat dan MPMUM untuk membawakan konsultan IT dan berunding terus dengan pihak PTM. Oleh kerana konsultan IT yang dijanjikan oleh Aizat tidak muncul, akhirnya konsultan IT alternatif telah dikenalpasti oleh Sdr. Timothy Cheng, seorang EXCO MPMUM. Konsultan IT ini bernama Ng Hoong Ern yang merupakan seorang pelajar tahun akhir Sains Komputer di Universiti Harvard. Pemeriksaan kepada sistem IT e-undi UM oleh konsultan ini iaitu Ng Hoong Ern telah dilakukan pada I Februari 2010 dengan dihadiri oleh 3 orang pelajar (Timothy Cheng, Ridhuan Osman dan Shafie Hashim) dan beberapa orang staf PTM yang diketuai oleh Puan Haslina. Sdr Ng Hoong Ern telah menghantar laporan beiiau kepada saya yang saya telah terima pada jam 7.00 petang semalam.

Sedutan dari laporan Sdr Ng Hoong Ern itu ada menyatakan: "The source code of each aspect of the system was inspected and no obvious discrepancies were noted. On general inspection of the code, the flow of the system was found to be smooth with no glitches." Dalam laporan ini juga, beliau turut memberi beberapa cadangan untuk penambahbaikkan sistem IT yang telah dibangunkan. Saya juga ingin memetik rumusan yang beliau nyatakan dalam laporan beliau yang berbunyi: "As an electronic system, the e-voting system is reliable and secure."

Daripada laporan konsultan IT ini dan ujian-ujian yang telah dilakukan oleh PTM, saya dapat merumuskan bahawa sistem IT e-undi yang telah dibangunkan ini boleh dan amat wajar digunakan sebagai ganti kepada sistem mengundi yang lampau. Daripada laporan itu jelas pada saya, pihak konsultan IT Sdr Ng Hoong Ern tidak langsung mempersoalkan keboleharapan dan keutuhan sistem e-Udi UM. Saya juga berpendapat bahawa semua staf PTM yang terlibat dalam pembangunan sistem IT eundi ini tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam pilihanraya pelajar ini dan mereka telah membangunkan sistem e-undi ini sebaik mungkin dengan tahap profesiolnalisma yang tinggi. Untuk makluman para hadirin sekelian, Universiti Harvard sendiri telah menggunakan sistem e-undi dalam pilihanraya pelajar mereka seperti yang diberitahu oleh konsultan Sdr Ng Hoong Ern.

Setelah proses pengundian dilaksanakan Khamis, 28hb Januari lepas, terdapat bantahan dari pelajar dan saya telah memberi peluang kepada 10 orang wakil pelajar yang membantah untuk berbincang dengan saya di Pejabat saya pada keesokan hari iaitu Jumaat lepas. Dalam pertemuan tersebut, banyak aduan telah dikemukakan kepada saya yang mana kebanyakkannya adalah berkisar kepada pengurusan proses pilihanraya. Saya telah kaji semua aduan itu dan telah mengklaiifikasikan aduan-aduan itu kepada dua kategori: (1) perkara-perkara yang berkemungkinan boleh menjejaskan integriti sistem e-undi dan (2) perkara-perkara yang merupakan kelemahan pengurusan dan perjalanan pilihanraya tetapi tidak-menjejaskan keputusan e-undi. Saya telah mengarahkan staf penyiasit saya untuk segera menyiasat aduan-adaun dalam kumpulan pertama iaitu perkara-perkara yang boleh menjejaskan integriti sistem e-undi. Hasil siasatan mereka menunjukkan bahawa semua perkara-perkara yang diadukan dalam kategori pertama tidak terbukti telah menjejaskan integriti keputusan pilihanraya baru-baru ini.

Manakala, aduan-aduan lain dalam kategori kedua berkaitan pengurusan, Pelaksanaan dan perjalanan proses pilihanraya dan pengundian terutamanya oleh pihak Hal Ehwal Pelajar (HEP) telah, sedang dan akan terus disiasat atau dikaji untuk tujuan penambahbaikan perjalanan pilihanraya pada masa hadapan. Sekiranya aduan berkenaan memperlihatkan terdapat sebarang pelanggaran peraturan atau penyalahgunaan kuasa atau lain-lain kesalahan yang disabitkan kepada staf atau pelajar universiti, tindakan sewajarnya mengikut peruntukan peraturan universiti sedia ada akan diambil ke atas mereka yang terbabit.

Berbalik kepada pilihanraya yang berlangsung minggu lepas, telah dilaporkan terdapat 14 bantahan yang diterima selepas pemilihan ditutup pada jam 6.00 petang, 28 Januari 2010. Bantahani ni telah dipertimbangkan oleh Jawatankuasa Bantahan dan 4 daripada bantahan tersebut telah dirujuk kepada Jawatankuasa Rayuan. Jawatankuasa Rayuan, yang dipengerusikan oleh Prof Khaw Lake Tee, TNC (Pembangunan) telah menimbangkan bantahan tersebut dan kesemua bantahan telah ditolak oleh Jawatankuasa Rayuan.

Berdasarkan kepada fakta-fakta di atas, dengan ini saya mengisytiharkan bahawa keputusan pilihanraya pelajar yang telah saya umumkan pada 28 Januari 2010 adalah dengan rasminya SAH dan DIKEKALKAN.

Sekian. terima kasih.

GHAUTH JASMON
Naib Canselor,
Universiti Malaya.
3hb Februari 2010.

p/s. Penggerak Mahasiswa dengan SAH menang Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa sesi 2009/2010 dan dengan SAH mampu membentuk kabinet mereka sendiri. UM is One! Towards 1Malaysia.

2 comments:

  1. salam, minta izin untuk letakkan post ini di dlm blog aku yek..nnt akan tulis sources nye sekali..

    http://khairul-hafidz-alkhair.blogspot.com

    :)

    ReplyDelete