Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Sunday 22 January 2012

Gong Xi Fa Cai

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia..

Esok rakyat Malaysia berbangsa Cina akan menymbut perayaan tahun baru lunar. In fact malam ni pon dah start dgn gathering dan reunion dinner with families, makan yee sang(betui ke ejaan ni).

Sebagai salah satu bangsa utama dalam negara kita, nyata sambutan ini disambut meriah tambahan pula dengan seruan Dato Seri Najib Razak yang meminta agar rakyat Malaysia mengamalkan rumah terbuka pada semua rakyat Malaysia.

Ada juga yang tanya aku, aku tak sambut ke perayaan ni sbb aku pon ada darah keturunan Cina. Jawapannye aku tak sambut pon sbb takde family Cina pon.

Mak saya mmg seorng yg pure Cina tapi dia dah diberikan dan dibela oleh keluarga Melayu jadi dia pon dibesarkan Islam. Orang dulu2 snng amik anak angkat takyah birokrasi2 ni.

Surat branak pon snng2 je boh nama sapa, ibu bapa sapa semua leh bubuh je nama sapa kita nak kan. So, aku tak sambut cuma aku banyak tau adat dan cara2 perayaan ni disambut sbb banyak kawan dan semua jiran tu pon Cina.

Tahun ni tahun Naga air, fuhh terigt dulu2 baca komik mesti ada unsur2 naga2 ni paling takleh lupa 18 cakar penunduk naga(ni hikmat khas kumpulan pengemis)..adehh jauh lak aku menyimpang kan..

So di sini saya ingin mengucapkan selamat tahun baru Cina buat semua rakan2 berbangsa Cina khususnya dan seluruh rakyat berbangsa Cina Malaysia amnya, may u have a prosperous year ahead.

No comments:

Post a Comment