Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 2 February 2012

Sibuk dengan CMMS

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia..

Wahh blog nih pon dah dapat 20k pengunjung..huhu tak sedar pon sebenarnya sbb sepanjang minggu nih sejak Isnin sangat la sibuk dengan kerja di kilang nih..tambahan pula kilang aku nak implement satu sistem baru, Computerized Maintanance Management System atau CMMS(Click untuk maklumat lanjut) yang diperkenalkan oleh sebuah company NW Solution.


Kononnya CMMS nih akan membantu serba serbi la dalam pengurusan kerja2 maintanance di sini sebab sekarang banyak yg dilakukan manual jadi banyak juga la perkara yang terlupa mcm kena buat crane checking 3 bulan skali, sapa la nak igt kan kalo xde sistem yg betul2.

So dgn adanya sistem ni boleh la mcm ingatkan kita kerja apa yg perlu kita buat or macam buat schedule kerja supaya kita takla kelam kabut untuk pikir apa la kerja nak buat harini kan..haha efisen ssgt kan..itu cuma di permukaan je..

Dalamannya takdela cantik sgt, we have to start from scratch kot..semua detail semua activity semua spare part kita kena key in dalam database softwere ni. Lepas tu pulak kita kenala maintan dengan kerap mengupdate softwere ni plak..fuhh masa depan tampak mencabar dah..haha..

Harini plak aku p buat satu menda yang sangat lawak..aku nak bawak forklift..punya la dok tekan minyak tak jalan2..ahh sudah habis semua technician aku gelak kot..haha tapi slumber aa budak baru blajar..rupanya forklift nih advance sikit..


Forklift nih pon ada handbrake dia kalo parking sebenarnya, so kalo nak jalan handbrake to kena la lepas dulu..masalahnya handbrake dye bukan la besar mana..kecik konek je pon kat bawah stering dye..adoyaii so kesimpulannya nak blajar, blajar la habis2..haritu aku blajar jalan je tak blajar lepas brake kot..hahaha..

Kisahnya aku nak p sebuah gudang or kami panggei 'go down' sebab aku nak check satu part nih..so masa aku tgh checking2 part tuh mcm bunyi hujan semacam je..tgk luar cerah..haii pelik nih dok bunyi krek krek je nih..ada apa2 ka kan..


Tapi technician aku bagitau nih perkara biasa sebab pergerakan siling akibat kembang kecut. Kalo teori fizik la kan bila panas siling besi nih komfem aa mengembang dan kalo sejuk lak dia mengecut..so kalo tgh panas dia mengembang dia pon collide each other so it create the sound yang seakan-akan hujan..aku pon mcm oo..ini la aplikasi fizik dalam kehidupan..


Sebenarnya banyak aplikasi2 fizik nih tapi kita je tak sedar rupanya..kita tau blajar teori je tapi aplicationnya sangat sedikit..tak nafikan proses pembelajaran kita di main stream nih pon agak kurang menyerlah tapi apa nak buat itu yang kita sudah amalkan bertahun2.

Jadi masa bekerja ni la tempat kita untuk mengamalkan ilmu yg sudah kita ada dan lebih mudah untuk kita fahami apa sebenarnya yang kita pelajari sebelum ini.

So akhir kata sebenarnya kita kerja nih bukanla masa kita nak menunjuk2 bos dan sebagainya, masani la kita kena belajar tapi belajar dengan laju supaya kita boleh tunjuk pada org bawah jagaan kita walaupun kita org baru, tapi dgn ilmu dan skill kita ada kita mampu mengajar mereka yang lebih berpengalaman dari kita.

No comments:

Post a Comment