Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Monday 6 July 2009

AMANAT PRESIDEN KOLEJ KEDIAMAN PERTAMA SEMPENA PERMULAAN SESI PENGAJIAN BARU SESI 09/10

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Alhamdulillah bersyukur kita ke hadrat Ilahi atas limpah kurnia dan nikmatNya yang membolehkan kita terus bernafas bagi menyambung kehidupan kita untuk terus mengabdikan diri padaNya. Sesungguhnya tanpa izinNya kita tidak berupaya terus hidup sehingga ke saat ini.

Tanggal 6 Julai 2009 menandakan permulaan detik satu perjuangan baru bagi hampir semua mahasiswa nasional kerana ia menjadi detik di mana bermulanya sesi pengajian baru bagi sesi 2009/2010.

Sama seperti setiap permulaan baru, semua orang mula menanamkan azam baru untuk belajar bersungguh-sungguh atau sekurang-kurangnya memperbaiki diri kita selangkah lebih baik daripada semester yang lepas.

Saya yakin dan percaya dengan azam yang kita buat ini, kita mampu mengorak langkah dan membawa diri kita ke satu aras yang lebih baik daripada sebelum ini bagi membolehkan kita lebih bersemangat dan bersungguh-sungguh dalam proses mengejar ilmu di varsiti tercinta ini.

Buat adik-adik yang baru sahaja menjejakkan kaki ke Universiti Malaya (UM), saya sekali lagi ingin mengucapkan selamat datang dan selamat menjalani pengajian anda di UM.

Semoga anda akan memperolehi ilmu yang secukupnya bagi membolehkan anda menjadi seorang yang sangat berguna kelak kepada agama bangsa dan negara.

Buat rakan-rakan senior, saya turut mendoakan agar anda akan bertemu kejayaan bukan sahaja dalam bidang akademik malah apa-apa jua aktiviti dan program yang bakal anda jalankan kelak di kolej mahupun di fakulti kelak.

Bermulanya sesi baru bermakna pimpinan Jawatankuasa Tindakan Kolej (JTK) sesi 08/09 bakal melabuh sayap kami tidak lama lagi selepas tertubuhnya JTK yang baru di bawah seorang pimpinan baru kelak.

Sepanjang sesi 08/09, saya amat berpuas hati dengan perjalanan projek serta aktiviti di kolej dengan bantuan rakan-rakan lain seperti Pengerusi Jawatankuasa Perkembangan (JKP), Wakil Tingkat, para pengarah projek dan lain-lain ahli yang turut sama memberikan kerjasama dalam menjayakan JTK sesi lepas.

Saya mendoakan JTK yang bakal ditubuhkan ini akan meneruskan kesinambungan pimpinan sebelum ini yang menitikberakan aspirasi mahasiswa terutamanya dari segi ilmu, agama, kebajikan dan perpaduan antara penghuni seterusnya sentiasa bergerak menangani sebarang isu yang bakal timbul.

Dengan itu, saya ingin menyeru seluruh penghuni kolej agar terus memberikan sokongan dan kerjasama yang baik kepada bakal pimpinan JTK yang akan dibentuk tidak lama lagi bagi melicinkan lagi proses pimpinan dan melancarkan perjalanan projek serta aktiviti di kolej kita.

Di kesempatan ini, saya ingin menasihati rakan-rakan agar menjadi seorang pelajar yang serba boleh dan bukan hanya sekadar menumpukan kepada dunia akademik semata-mata dan tidak menghiraukan ilmu untuk membina sahsiah diri kita.

Berdasarkan pengalaman saya semasa menjalani latihan indistri pada semester yang lepas, perjalanan kerja yang saya lakukan banyak dibantu dengan pengalaman saya dalam berorganisasi, berkomunikasi dan sedikit bantuan teknikal yang dipelajari di fakulti.

Ini menunjukkan, pelajaran semata-mata tidak boleh memajukan diri kita tetapi kita memerlukan pelbagai pengalaman agar kita dapat menangani sesuatu situasi dengan berhemah dan bijak.

Oleh itu, suka saya memberitahu anda terutamanya adik junior yang ASTAR saban tahun banyak menganjurkan projek-projek yang objektif utamanya memberikan anda pengalaman terutamanya dalam berorganisasi dan memantapkan nilai tambah dalam diri anda masing-masing.

Ilmu yang bakal anda dapat dengan menyertai projek-projek kolej ini mungkin menjadi ilmu paling berguna bagi anda kerana ianya merupakan ilmu yang sukar bagi anda dapat di mana-mana tempat lain termasuk di dewan-dewan kuliah.

Dengan ini, saya ingin menyeru seluruh warga ASTAR agar terus menyokong dan menyertai projek-projek yang bakal dianjurkan oleh pimpinan JTK dan JKP agar kolej kita sentiasa meriah dan menyemai semangat perpaduan terutamanya sesama penghuni kolej kediaman kita yang tercinta ini.

Akhir kalam dari saya, saya ingin memohon maaf atas setiap kesalahan yang mungkin saya lakukan secara tidak sengaja mahupun sengaja kerana saya tetap insan yang hina ciptaan Allah S.W.T yang Maha Agung.Mari kita bersama-sama berganding bahu dan bergabung usaha bagi memartabatkan lagi ASTAR bukan sahaja di UM malah menjadi satu institusi yang terbaik di dalam negara kita.

Jika anda mempunyai sebarang aduan atau pun cadangan berkenaan kolej, anda boleh menghubungi saya di talian 017-4611370 atau melalui email mrapeace2004@yahoo.com. Selain itu, anda juga boleh menjadi ahli dalam laman sosial ’Facebook’ iaitu Group ’ASTAR UM’. Insyaalah segala maklumat terkini mengenai kolej akan disalurkan kepada anda melalui Group ini.

ASTAR is FIRST!
UM is ONE!!!

Muhammad Hafizzuddin Bin Baharin
Presiden

Jawatankuasa Tindakan Kolej
Sesi 2008/2009
Kolej Kediaman Pertama
Universiti Malaya

No comments:

Post a Comment