Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Friday 10 July 2009

Kisah ADUN Yang Tak Mengenang Budi

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Persoalan yang timbul di sini adalah, bagaimana perasaan pengundi terutama yang berbangsa Melayu di kawasan Kota Alam Shah apabila ADUN mereka, M Monoharan mengeluarkan kenyataan agar semua kaum bukan Melayu diberi status Bumiputera.

Saya hairan, bagaimana orang yang langsung tiada kredebiliti sebegini dan tidak mempunyai visi untuk rakyat melainkan untuk diri sendiri serta menjurus kepada perkauman dan perpecahan antara rakyat boleh dipilih.

Mana letaknya pertimbangan para pengundi apabila anda tergamak memangkah orang yang sungguh tidak bijak dan tiada penderian langsung malah hadir sebagai onar menjadi gunting dalam lipatan.

Monaharan yang dahulunya dikatakan ingin meletakkan jawatan sebagai ADUN kerana dikatakan tidak mampu menjalankan tugasnya akibat meringkuk di dalam tahanan ISA telah diberi peluang oleh kerajaan untuk berbakti apabila dilepaskan daripada tahanan ISA 2 bulan yang lalu.

Akan tetapi, bak kacang lupakan kulit, Monaharan bukan keluar untuk berbakti bagi kawasan beliau tetapi menimbulkan lebih banyak huru-hara terutamanya bersama rakan-rakan HINDRAF beliau.

Ini adalah hakikat dan akibat apa yang terjadi apabila kita mengundi mengikut hati semata-mata yang senang ditawan kata-kata manis dan fitnah orang asing dan akhirnya orang tersebut cuba memakan kita semula sehingga boleh menimbulkan ketegangan antara kaum.

Negara Malaysia yang selama ini makmur dan damai berteraskan kontrak soasial dan berpaksikan Perlembagaan Negara tiba-tiba riuh tatkala tuntutan tidak munasabah Monaharan yang kita tahu bertopengkan HINDRAF, suatu pertubuhan yang diharamkan oleh kerajaan Malaysia.

Sedih dan marah, itu adalah perasaan saya apabila orang yang sepatutnya menjadi pemimpin bagi semua dan penyatu semua bangsa cuba memecahbelahkan rakyat dan menimbulkan huru hara dikalangan masyarakat Malaysia.

Bukan setakat orang melayu malah ramai di kalangan orang bukan Melayu turut sama meluahkan rasa hina terhadap kenyataan Monaharan tersebut yang bukan sahaja menuntut hak bumiputera malah menghina adat Melayu.

Saya memetik kata-kata Monaharan, "Saya tidak akan pakai songkok atau baju Melayu dalam apa juga acara, termasuk majlis rasmi yang dianjurkan kerajaan negeri dan dihadiri Sultan Selangor," (Sumber B.Harian Online, 10/7/09)

Saya sekadar ingin membuka mata rakyat agar rakyat tidak lagi ditipu ataupun menelan fitnah mereka ini bulat bulat tanpa mengambil kira sebarang aspek ataupun kenyataan daripada pihak yang lain.

Sebagai mahasiswa, kami sungguh marah dan memohon agar tindakan sekeras-kerasnya dijatuhkan ke atas Monaharan yang jelas tidak sepatutnya menjadi warganegara Malaysia kerana gagal menerap nilai murni Rukun Negara serta tidak memahami akan Perlembagaan Negara.

Kita tidak mahu negara kita yang aman dan unik dengan rakyat berbilang kaum ini bergoncang akibat seorang pengkhianat negara seperti Monaharan ini berkeliaran dan bebas bercakap apa sahaja.

Kami menuntut agar pihak berkuasa meneliti kes beliau dan jika benar beliau bersalah, seharusnya beliau diletakkan semula ke tempat asal beliau sebelum ini.

Negara tidak memerlukan pemimpin yang mengikut emosi dan hanya berkepentingan satu hala sahaja kerana jika kita ingin maju, kita perlu maju bersama-sama dan bukan menindas mana-mana pihak.

No comments:

Post a Comment