Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Monday 20 July 2009

Berani Tak Bertempat

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Isu mahasiswa dalam negara adalah merupakan isu yang sentiasa menghangatkan rencah berita dalam negara serta menjadi ikutan bukan sekadar mahasiswa malah menjadi tumpuan orang lain di luar kampus.

Tetapi saya hairan, mengapa di dada akhbar lebih banyak menceritakan perkara negatif yang dilakukan oleh mahasiswa berbanding jasa dan idea yang disalurkan oleh mahasiswa bagi pembangunan rakyat Malaysia.

Mahasiswa perlu menilai dan sedar akan keadaan ini dan bagi perspektif saya, ini menunjukkan mahasiswa belum memainkan peranan secukupnya untuk kita menjadi ikon mahupun ikutan orang di luar sana.

Jika kita sekadar menjadi tukang jerit atau tukang rusuh, saya yakin orang yang bukan pelajar universiti juga mampu melakukan dan membuat perkara yang sama bahkan mungkin lebih hebat daripada kita.

Apa yang ingin saya bicarakan di sini adalah konteks mahasiswa itu sendiri, bagaimana seorang mahasiswa ataupun pemimpin itu mampu mengubah dan mencipta ruang baru untuk memperbaiki keadaan rakan-rakannya daripada baik sekarang ini kepada lebih baik di masa hadapan.

Kita mahu di dada akhbar menyatakan ’Pelajar Universiti Malaya Berjaya Menghasilkan Enjin Hibrid Menggunakan Kuasa Solar’ ataupun ’Pemimpin Pelajar Universiti Malaya Menyelesaikan Masalah Kebajikan Dengan Baik’ tetapi apa yang kita dapat ’Pelajar Ditahan Akibat Salah laku’.

Ini bukan suatu yang baik walaupun bagi mereka yang tertangkap, ini mungkin dianggap sebagai perjuangan yang mulia dan berlandaskan jalan yang benar.

Saya tidak mempertikaikan apa sahaja pendapat mereka tetapi kerana yakin dan percaya, kita sentiasa mempunyai pilihan dalam hidup kita dan kita perlu membuat pilihan setepatnya sesuai dengan diri kita.

Kebelakangan ini, saya melihat pimpinan pelajar banyak menyimpang daripada manifesto ataupun janji-janji yang ditaburkan selama ini.

Di kala mahukan kemenangan, mereka janjikan kebajikan kepada mahasiswa dan pelbagai lagi akan tetapi tidak menyatakan sedikit pun dalam mencampuri hal ehwal di luar kampus.

Tetapi apa yang kita lihat, pemimpin di atas sekarang ini banyak menumpukan perhatian beliau kepada isu luar kampus berbanding dengan isu di dalam kampus.

Jika benar mereka ingin membantu diperingkat nasional, ia sesungguhnya perkara yang baik serta sememangnya dialu-alukan oleh masyarakat terutamanya kerajaan, tetapi medium atau caranya harus betul dan berada di landasan yang benar.

Pemimpin mahasiswa yang intelek akan sentiasa menumpukan perhatian mereka lebih kepada bidang akademik mahupun pemantapan sahsiah rakyat jika mereka benar ingin membantu di peringkat nasional tetapi adakah ini yang mereka perjuangkan?

Mereka ini sepatutnya menumpukan masalah dalam kampus seperti isu kenderaan yang hangat di kala kini, isu perparitan yang tidak sudah-sudah menyebabkan banjir di kala hujan lebat, serta isu penempatan pelajar yang tidak setimpal dahulu sebelum meneroka ke alam luar sana.

Di mana janji mereka untuk memotong elaun masing-masing untuk dimasukkan atau untuk digunakan sebagai tabung kebajikan mahasiswa, adakah ini digunakan untuk perjuangan peribadi atau kebaikan mahasiswa secara keseluruhannya.

Mahasiswa perlu celik dan tangkas bangun memikirkan apa yang sebenarnya sedang dialami oleh pakatan pimpinan mahasiswa sekarang ini.

Mereka melaungkan kata-kata semangat untuk membela pelbagai ruang lingkup tetapi adakah mereka membela anda sebagai mahasiswa.

Salah satu kepakaran mereka yang tidak bertanggungjawab adalah penyebaran fitnah yang tidak henti-henti walaupun apa jua tidak kira terhadap mahasiswa mahupun pimpinan nasional itu sendiri.

Mahasiswa perlu matang dalam menerima dan mencerna berita yang mereka dapat tak kira daripada luar mahupun dalam kampus.

Fitnah yang ditaburkan memang sedap didengar ataupun dibaca tetapi kenyataannya sesungguhnya lari benar daripada keadaan sebenarnya dan jika kita hanya menerima input dari sebelah pihak sahaja, jangan adili berita itu benar terlebih dahulu.

Malah yang paling hebat fitnah ini bukan sekadar dilemparkan kepada orang yang dikenali malah mereka yang tidak dikenali langsung tetapi tidak sama ideologi dengan mereka juga tidak terlepas daripada tuduhan liar serta palsu kerana ingin memburuk-burukkan kumpulan yang bertentangan dengan mereka.

Setiap isu perlu ditangani dengan bijak dan sesungguhnya ia tidak boleh diselesaikan di jalanan mahupun dengan emosi yang membuak-buak.

Allah memberikan kita otak dan akal fikiran untuk kita sentiasa mencari penyelesaian yang benar-benar betul dan setimpal dengan masalah yang kita hadapi di waktu itu.

Jangan kerana marahkan nyamuk, habis kelambu dibakarnya kerana perbuatan ini hanya akan membinasakan diri kita malah bila nasi dah menjadi bubur, segala sesalan tidak lagi membawa faedah.

No comments:

Post a Comment