Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Sunday 30 May 2010

Ekonomi Negara Kian Parah??

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Kegusaran rakyat Malaysia semakin memuncak apabila mengetahui negara sebenarnya sedang mengalami defisit hingga menjangkau jutaan ringgit Malaysia.

Walaupun kita diserikan dengan pelbagai berita indah menunjukkan peningkatan ekonomi dan persaingan yang baik di kalangan negara-negara membangun, ini dilihat masih tidak mampu menampung hutang yang ditangung negara.

Pelbagai isu hangat yang sering diperdebatkan bila hal berkaitan ekonomi ditimbulkan antaranya adalah Model Baru Ekonomi yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib dan juga baru-baru ini yang hangat didebatkan, pemotongan subsidi ke atas beberapa barangan serta GST.

Walaupun dilihat pimpinan Datuk Seri Najib semakin membawa sinar yang menyerlah buat pertumbuhan negara tetapi tiga idea ini nampaknya masih kurang diterima oleh masyarakat di luar sana.

Model Baru Ekonomi ataupun MBE dilihat suatu model ekonomi yang global bagi menyuntik semangat persaingan sihat dikalangan usahawan tidak kira latar belakang bangsa atau yang mempunyai bekepentingan.

Ini dilihat menyemai aspirasi 1Malaysia yang dibawa Datuk Seri Najib ke dalam model ekonomi ini dan memberi keadilan dan ketelusan buat semua pengusaha ekonomi yang ada di Malaysia.

Akan tetapi model ini telah ditentang oleh sekumpulan NGO yang melihat ia mengabaikan hak kaum pribumi negara ini, bangsa Melayu.

Diketuai oleh Datuk Ibrahim Ali, mereka bangun menyuarakan pendapat di mana MBE dilihat bertentangan dengan Perlembagaan negara dan ini menyebabkan mereka menolak MBE sehingga mengeluarkan beberapa resolusi untuk mempebaharui MBE itu.

Oleh itu, Datuk Seri Najib dilihat akur dan menyatakan kepada semua MBE masih dalam proses mendapat pendapat segenap lapisan masyarakat dan ianya masih belum muktamad dan belum dijalankan sepenuhnya.

Apa yang menghairankan saya, jika beliau menyatakan MBE masih belum dijalankan, mengapa beberapa berita yang menyatakan pertumbuhan ekonomi di negara ini terus dikaitkan dengan MBE?

Malaysia yang diiktiraf sebagai salah satu daripada 10 negara yang kompetetif di samping negara Amerika, Switzeland dan Finland diwar-warkan sebagai satu kejayaan di bawah pimpinan Perdana Menteri atas anisiatif MBE tersebut.

Sama ada ini kesilapan media mahupun kerajaan yang tidak konsisten dalam kenyataan yang dikeluarkan, ekonomi negara dilihat masih goyah walaupun pujian melimpah ruah yang diberikan pada pimpinan baru Perdana Menteri.

Satu lagi kontroversi yang timbul adalah cadangan pemansuhan subsidi terhadap beberapa barang keperluan seperti petrol, gula, dan sebagainya secara berperingkat.

Walaupun ini dilihat sebagai satu langkah yang mungkin dapat mengurangkan defisit negara dan membawa penjimatan kepada perbelanjaan negara, ia sebenarnya perlu diperhalusi demi rakyat yang berpendapatan rendah.

Masalah ini dilihat tidak membawa masalah yang besar buat mereka yang kaya dan berpendapatan tinggi tetapi nyata memberi tekanan buat mereka yang berada di paras kemiskinan tegar mahupun berpendapatan rendah.

Tindakan ini yang dikatakan untuk merangsang rakyat untuk lebih kompetetif dalam mencari rezeki sebenarnya mungkin akan membawa kesan lebih parah dan kemungkinan besar korupsi dan rasuah mungkin menjadi-jadi semula.

Selain itu, pelancaran GST ataupun ‘Government Service Tax’ juga dikatakan mampu meringankan beban kerajaan dalam merawat penyakit ekonomi yang semakin meruncing ini.

Seperti MBE, GST yang bakal mengantikan system cukai sekarang juga kuat ditentang oleh rakyat dengan alasan ia sebenarnya membebankan rakyat dan membuatkan harga barangan di pasaran kelak melambung tinggi.

Walaupun kerajaan seringkali menerangkan yang GST ini tidak akan membebankan dan menghimpit rakyat, ia masih dilihat sebagai tidak kukuh dan tidak akan diterima buat masa yang terdekat.

Kesimpulan yang boleh dibuat daripada respon rakyat terhadap beberapa tindakan kerajaan bagi merangsang semula ekonomi negara adalah rakyat sebenarnya masih kurang bersedia untuk keluar daripada kepompong kesenangan mereka masing-masing.

Mereka masih memikirkan kesenangan diri sendiri tanpa menyedari apa yang mereka perolehi sekarang mungkin memusnahkan masa depan anak dan cucu kita pada masa akan datang.

Semua orang hanya mahu menundingkan jari kepada kerajaan apabila ekonomi runtuh dan meminta kerajaan menyelesaikan masalah ini secepat mungkin tanpa mahu memikul sama beban itu.

Dalam keadaan yang meruncing ini, mahu atau tidak kita terpaksa sama-sama memikul beban ini untuk menjamin negara terus subur dari segi ekonomi bagi membolehkan Malaysia terus kompetetif di mata dunia.

Kata-kata memang senang dihambur dan dikeluarkan tetapi pelaksanaan itu sebenarnya merupakan suatu tindakan yang begitu sukar dijalankan dan ini menuntut keberanian untuk mengambil risiko sahaja yang mampu lakukan.

Oleh itu, saya mengharapkan rakyat Malaysia lebih terbuka dalam meneriman sebarang cabaran kerajaan di mana setiap cadangan itu sepatutnya diperdebatkan, dipertimbangkan dan dibincangkan secara serius untuk mendapat pendapat yang bernas.

Kita tidak perlukan mereka yang hanya tahu merusuh dan membangkang tidak kena tempat tanpa mempunyai sebab dan objektif yang kukuh.

Akhir kata, rakyat Malaysia perlu menjadi lebih matang dalam menjaga keharmonian negara khususnya dari segi ekonomi kerana ini bukan sahaja untuk diri kita sahaja malah ini untuk masa depan negara ke arah wawasan 2020.

No comments:

Post a Comment