Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Sunday 16 May 2010

Najib mahu graduan elak budaya 'tunggu disuap'

KUALA LUMPUR 15 Mei - Perdana Menteri mengingatkan para graduan supaya meninggalkan budaya pasif atau hanya 'menunggu disuap' dengan pelbagai insentif oleh kerajaan.

Tegas Datuk Seri Najib Tun Razak, graduan perlu merebut segala peluang yang tersedia dengan berusaha mencipta peluang-peluang baru untuk diri sendiri dan orang lain.

"Saya pernah bercakap tentang 'budaya cincai' yang menjadi barah kepada tradisi ilmu. Kepada para graduan saya menyeru supaya mula meninggalkan 'budaya menunggu atau pasif' sebaliknya berpijaklah di bumi nyata," katanya.

Beliau berucap pada perasmian Karnival Kerjaya dan Keusahawanan Graduan (K3G) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Teks ucapan Perdana Menteri dibacakan oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Penganjuran K3P membabitkan penyertaan hampir 500 syarikat termasuk syarikat multinasional (MNC), syarikat senaraian awam, syarikat milik kerajaan (GLC) dan golongan usahawan yang menawarkan lebih 15,000 peluang pekerjaan kepada graduan.

Tambah Najib, para graduan yang dilengkapi dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran insaniah semasa berada di universiti seharusnya menjadi barisan hadapan ekonomi negara.

"Tidak dapat dinafikan para graduan adalah barisan yang bakal mencorakkan model ekonomi negara pada masa hadapan.

"Soalnya, adakah negara kita akan terus menjadi pengikut dalam segala inovasi dan kemajuan yang selama ini dipelopori oleh negara maju atau sudah sampai masanya kita sendiri menunjukkan kepada dunia bahawa kita juga boleh menjadi pencipta dan peneraju," katanya.

Perdana Menteri memberitahu, pembangunan negara dalam konteks Model Baru Ekonomi (MBE) memerlukan tenaga kerja berkemahiran tinggi sekali gus mampu menarik pelabur asing untuk meningkatkan pendapatan negara.

"Statistik menunjukkan negara mempunyai 10.6 juta golongan pekerja iaitu lapan juta di bawah kategori umur 45 tahun manakala dua juta di bawah umur 25 tahun.

''Namun daripada jumlah 10.6 juta itu, hanya 2.8 juta sahaja iaitu 26 peratus berada dalam kategori profesional dan pengurusan sedangkan untuk mencapai tahap negara maju, peratusan pekerja profesional adalah sekitar 35 hingga 50 peratus,'' katanya.

Menurutnya, negara memerlukan lonjakan bagi menyaingi negara seperti Taiwan, Korea dan Singapura yang mempunyai lebih 30 peratus pekerja profesional.

Sehubungan itu Najib berkata, graduan negara perlu mempunyai pelan jangka pendek, sederhana dan panjang dalam merancang masa hadapan.

Paling utama, beliau mahukan para graduan mempunyai semangat patriotisme dan kasihkan negara dengan kembali menumpahkan khidmat bakti kepada tanah air tercinta.

"Kita tahu tentang 'kilauan' tawaran dari luar negara, namun kepuasan sebenar seseorang warganegara adalah apabila dapat memberi khidmat dan menabur jasa kepada negaranya. Saya mahu melihat graduan yang dilahirkan bukan sahaja laku di dalam negara tetapi juga di peringkat antarabangsa.

"Graduan seharusnya bersedia dan mahir dalam pelbagai bidang, sentiasa ingin memperbaiki diri, belajar melalui pendidikan dan latihan yang berterusan. Dunia pekerjaan sekarang adalah satu proses pembangunan karier dalam karier. Sesiapa yang jumud akan ketinggalan," katanya.

Sumber: Utusan online (16/5/2010)

No comments:

Post a Comment