Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Sunday 9 May 2010

Khas Buat Mama Tercinta

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Hari ini, Ahad kedua di bulan Mei merupakan hari yang telah diketahui umum akan isinya kerana ini merupakan hari untuk kita memperingati dan menghargai jasa dan pengorbanan ibu kita, Hari Ibu.

Walaupun sesetengah pendapat mengatakan sambutan sebegini adalah haram dan bercanggah dengan Islam, tetapi bagi saya sambutan ini bukan untuk memesongkan akidah saya dan menyembah ‘roh Dewa Ibu’ seperti dalam kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh para analisa berkenaan hari ibu ini.

Tetapi saya ingin mengambil intipati baik sempena hari ibu ini untuk menghargai dan membiarkan mama ku tahu bertapa kasih dan sayangnya anaknya ini kepadanya.


Bukan bermaksud hari-hari lain kita mengabaikan dan tidak mempunyai perasaan begitu pada ibu kita, cuma kesempatan yang telah disediakan ini harus kita gunakan untuk menggembirakan hati ibu kita.

Kita tidak perlu membazir wang untuk menyambut sambutan ini dan jauh sekali melakukan maksiat bagi menyambut hari ini tidak seperti hari kekasih yang telah dipersetujui ramai banyak membawa bencana dari kebaikan.


Buat mama yang tercinta, saya mungkin tidak dapat memberi apa-apa hadiah kerana jauh di perantauan tetapi ikhlas saya menghadiahkan pantun-pantun ini khas buat mama.

Sekejap susah, sekejap senang,
Tetapi mama tetap tenang,
Kasih mama saya kenang,
Sebagai kekuatan untuk menang.

Pisang berangan atas peti,
Peti rahsia milik Siti,
Patah tumbuh hilang berganti,
Tapi mama ku tak mungkin diganti,

Kasihmu setinggi menara,
Cintamu seputih mutiara,
Walau mama seorang menyara,
Kami cukup semua perkara.

Dari kecil mama jaga,
Dengan penuh kasih sayang,
Mama sahaja punca tenaga,
Banyaknya tidak terbayang.

Dirimu cantik bak rama-rama,
Terpahat selamanya dalam hati,
Terima kasih buat mama,
Kasih mu ku kenang sampai mati,

No comments:

Post a Comment