Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 6 May 2010

Teruskan Perjuangan

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Berakhir sudah peperiksaan saya yang terakhir di UM untuk program ijazah sarjana muda kejuruteraan (mekanik) pada tanggal 5 Mei 2010 jam 1.30 petang bererti tamat sudah pengajian ku di UM selama 4 tahun ini.

Walau bagaimanapun, saya masih ada satu lagi pembentangan projek tahun akhir pada 10 Mei 2010 bagi melengkapkan keperluan bagi memperoleh sijil yang sangat bernilai yang bakal menentukan masa depan saya.

Pengalaman di UM merupakan antara pengalaman yang paling sukar dilupakan kerana inilah tempat saya melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu yang tidak terlintas di fikiran saya mampu saya capai sebelum menjejakkan kaki di UM.

Banyak ilmu-ilmu yang tidak di ajar di kelas-kelas mahupun kuliah-kuliah yang saya perolehi secara percuma terutamanya melalui projek kolej dan universiti ini saya anggap sebagai satu kelebihan buat saya di luar sana kelak.

Pengalaman memimpin mahasiswa dan pengalaman berorganisasi juga merupakan antara kenangan manis buat saya meskipun ianya satu tanggungjawab yang sangat berat, saya mampu laksanakan dengan bantuan rakan-rakan serta penyelia yang tidak jemu membantu.

Buat rakan seperjuanganku, masing-masing mesti sudah ada haluan tersendiri dan pilihan masing-masing samada meneruskan pengajian ke tahap sarjana dan doktor falsafah atau ada yang sudah bersedia untuk memasuki alam pekerjaan bagi menimba pengalaman baru.

Buat anda semua saya ucapkan selamat maju jaya untuk masa depan yang anda dipilih dan moga-moga jalan yang anda pilih adalah yang terbaik dan membuahkan hasil seperti yang telah dirancang.

Saya mendoakan anda akan terus diberikan kesihatan dan kekuatan untuk meneruskan perjuangan anda masing-masing di satu peringkat baru dan Insyaalah satu hari nanti kita dapat berjumpa lagi.

Kepada adik-adik yang masih meneruskan pengajian, teruskan kegigihan anda dalam mendalami ilmu di bidang masing-masing dan jangan mengabaikan juga aktiviti sampingan selama anda masih menuntut di universiti.

Lengkapkan diri anda dengan pelbagai ilmu yang boleh dijadikan nilai tambah buat diri anda kerana perjuangan di alam pekerjaan adalah sangat sengit dan nilai-nilai tambah ini saja yang dapat membezakan pencapaian anda dengan yang lain.

Jangan cepat mengalah jika menghadapi kegagalan ataupun menemui jalan buntu kerana ini semua adalah permulaan bagi anda kerana ini bakal menjadi pengalaman berguna bagi anda menyesuaikan diri di luar sana kelak.

Peringatan kepada adik-adik bahawa universiti inilah tempat untuk kita menimba ilmu dan oleh sebab itu, jika kita membuat salah mahupun gagal sekalipun kita kerap kali leka dan tidak belajar kerana jarang kita dipersalahkan.

Jadi belajar untuk bertanggungjawab atas kesalahan diri sendiri bermula dari sekarang dan belajar untuk tidak mengulangi kegagalan kerana dunia yang bakal kita tempuh selepas alam universiti tidak lagi sama seperti sekarang.

Kita tidak ada lagi ruang untuk melakukan kesalahan walaupun kita sebenarnya tidak mampu untuk membuat semua perkara dengan betul.

Oleh sebab itu, manusia yang bijak bukan manusia yang tidak langsung membuat kesalahan tetapi manusia yang belajar dan tidak mengulangi kesalahannya.

Teruskan perjuangan anda di universiti ini selama mana anda perlu berada di sini bagi menimba ilmu secukupnya dan sediakan diri anda dengan secukupnya untuk menempuh dunia di luar sana kelak.

Akhir kata buat anda di luar sana, mungkin selepas ini status saya daripada mahasiswa akan bertukar kepada status yang lain, tetapi saya akan terus menyimpan status ini dan satu hari nanti, saya akan pulang ke UM dengan membawa kejayaan dan kebanggaan.
UM is ONE!! Towards 1Malaysia!

No comments:

Post a Comment