Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Monday 31 May 2010

Misi Kemanusia Palestin: Mana Pemimpin Islam?

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia

Misi kemanusian yang membawa bekalan makanan, ubat dan bahan binaan buat penduduk di Palestin semakin menghampiri lautan Palestin.

Mereka yang terdiri daripada 600 sukarelawan dari pelbagai negara menaiki 8 buah kapal berasingan membawa sinar harapan buat penduduk Palestin yang selama ini ditindas oleh rejim Zionis yang kejam.

Kini mereka mendapat ugutan daripada pihak ketenteraan Israel dan ini membuatkan kita tertanya-tanya mana peranan pemimpin negara Islam.

Sukarelawan yang begitu kental semangat mereka tidak langsung gentar akan ugutan dan amaran daripada pihak Israel kena ini hanyalah satu misi bantuan kemanusiaan.

Ini menunjukkan Israel begitu bongkak menggunakan kuasa yang mereka ada bukan sahaja untuk menindas rakyat Palestin tetapi mereka juga sekarang menunjukkan mereka mampu menindas siapa sahaja yang meraka mahu.

Tindakan ini sedikit sebanyak juga menunjukkan Israel kini kian takut dengan bayang-bayang mereka sendiri dan cuba mulakan satu provokasi terutamanya untuk dunia Islam.

Jika benar Israel sudah mula menunjukkan keadaan goyah mereka, ini sepatutnya menjadi peluang untuk dunia Islam untuk membawa jenayah perang ini ke muka pengadilan.

Ahli parlimen negara-negara Eropah juga dilihat sudah mula mengecam tindakan Israel dan ini sebenarnya peluang yang terbaik untuk membina satu kerjasama yang lebih kuat.

Jika benar dunia Islam tidak mempunyai kuasa yang cukup untuk menjatuhkan Israel, pemimpin negara Islam patutnya lebih cerdik membina satu jalinan kerjasama bersama negara yang dilihat mampu menyokong dunia Islam.

Semangat dan keberanian para sukarelawan misi kemanusiaan ini sepatutnya menjadi satu iktibar buat kita kerana tindakan adalah lebih baik daripada kata-kata yang dibuat sahaja.

Tidak cukup sekadar mengutuk, membuat forum ataupun mengecam tindakan Israel dan menunjukkan simpati pada rakyat Palestin tetapi tidak menghulur apa-apa bantuan dari segi fizikal yang mereka perlukan.

Kerajaan-kerajaan Islam perlu menghulurkan bantuan secara lebih dinamik dengan membantu sukarelawan misi kemanusiaan ini melepasi segala halangan dan ancaman daripada pihak Israel.

Berhari-hari mereka meredah lautan, menempuh dugaan demi dugaan yang dicipta akibat tekanan rejim Zionis dan banyak lagi tidak langsung memberikan sebarang gentar buat mereka yang membawa misi murni ini.

Misi ini sebenarnya memerlukan lebih ramai orang yang berani dan saya cadangkan mereka yang seringkali membuat perhimpunan aman, demostrasi jalanan perlu suka rela menyertai misi ini.

Mereka terkenal dalam keberanian menyebabkan kekacauan di jalan raya dan juga lantang bersuara nyata sifat-sifat yang terbaik untuk menentang rejim Zionis laknatullah ini.

Dengan ini dapat menyelesaikan masalah daripada kerajaan menggunakan ISA bagi menahan mereka, adalah lebih baik untuk kerajaan mengumpulkan orang-orang ini dan dihantar untuk lebih banyak misi-misi keamanan di Palestin.

Ini memberi satu peringatan kepada pemimpin kita yang satu peperangan tidak semestinya dimenangi dengan pertumpahan darah tetapi lebih memerlukan ketajaman akal fikiran untuk menumpaskan musuh.

Sebagai umat Islam, saya akan terus mendoakan agar para sukarelawan yang terlibat dalam misi ini akan terus Berjaya membawa bahan bantuan untuk penduduk Palestin.

Saya juga berharap satu hari kelak saya mendapat kesempatan untuk membantu saudara seagama saya di Palestin dan turut serta dalam misi yang serupa di masa hadapan.

Semoga usaha murni mereka dirahmati Allah dan berjaya dalam misi ini agar mereka dapat memberi sedikit sebanyak bantuan dan menyembuhkan luka di hati rakyat Palestin.

No comments:

Post a Comment