Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Saturday 29 May 2010

MIC Juga Tak Terlepas

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Dunia politik Malaysia kian hari kian rancak bukan kerana pencapaian yang baik membawa manfaat pada rakyat tetapi apa yang terjadi hanya perpecahan dan hanya melemahkan ahli anggotanya.

Suatu ketika dahulu, pergolakan yang dilihat kritikal dalam kepimpinan parti MCA sudah menular kepada parti komponen kuat BN iaitu MIC.

Krisis kepimpinan MCA akhirnya terlerai dengan pemilihan semula majlis tertinggi dan jawatankuasa baru menunjukkan tsunami politik yang dilihat melanda pilihan raya umum ke 12 yang lalu masih belum tamat.

Kini MIC gempar apabila muncul satu gerakan pimpinan bekas pemimpin pemuda MIC, Mugilan iaitu Gerakan Anti Samy Vellu (GAS).

GAS yang diwujudkan atas rasa prihatin golongan yang muda dan keinginan untuk membawa perubahan dalam kepimpinan MIC apabila dikatakan MIC di bawah pimpinan Datuk Seri Samy Vellu sudah lagi tidak relevan.

Saya menyokong kenyataan mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir yang menyatakan seorang pemimpin itu perlu berundur sebelum kehadirannya tidak lagi dialu-alukan masyarakat.

Datuk Seri Samy Vellu sungguh terkenal sebagai salah seorang pemimpin parti komponen BN yang begitu kuat pengaruhnya menerima tamparan hebat bila kalah di kerusi parlimen kubu kuatnya di Sungai Siput.

Beliau ketika ditemu bual menyatakan antara sebab mengapa ramai yang berani menyuarakan supaya beliau berundur adalah sebab dia hilang pangkat menteri.

Beliau yang terkenal sebagai seorang menteri kerja raya selama bertahun-tahun dalam kabinet merupakan salah seorang pemimpin yang menerima kesan akibat tsunami polik selain beberapa lagi nama besar pemimpin komponen BN.

Walaupun rakyat terutamanya di kawasan Sungai Siput sudah menunjukkan penolakan terhadap pimpinan Datu Seri Samy Vellu tetapi beliau dilihat mempunyai pengaruh yang cukup kuat dikalangan ahli MIC.

Ini menyebabkan ramai orang tertanya-tanya, adakah GAS yang bakal dianjurkan di Mines ada 30 Mei 2010 akan mendapat sambutan?

Krisis dalaman sesebuah parti itu dilihat menjadi rutin terutamanya apabila pimpinan tertinggi parti tersebut mendapat tentangan pihak akar umbi parti dan penyelesaian yang terbaik adalah untuk duduk semeja dan mencari kata sepakat bagi mencapai situasi menang-menang.

Apa yang tidak sedap adalah fitnah dan tuduh-menuduh terutamanya dikalangan parti komponen juga tercetus akibat krisis dalam parti tersebut.

Apa yang diperkatakan oleh Vell Pari dan T. Mohan nyata bertentangan dengan prinsip kerjasama antara parti komponen BN dan di kaca mata saya jika ada yang perlu dipecat menggunakan kuasa Presiden, dua orang ini adalah selayaknya dipecat dengan kaedah itu.

Nyata kenyataan mereka yang berbaur fitnah mampu memecahbelahkan kerjasama yang telah termetrai di antara UMNO dan MIC selama lebih 53 tahun ini.

Akan tetapi, kenyataan maaf Vell Pari sedikit sebanyak meredakan kemarahan ahli UMNO walaupun itu sebenarnya tidak mampu menutup luka yang sudah diguris oleh kata-katanya.

Beliau yang menuduh UMNO sebagai ‘pembunuh politik’ merupakan satu tuduhan yang tidak berasas dan sepatutnya dikenakan tindakan disiplin oleh MIC pimpinan ayahnya Datuk Seri Samy Vellu, tetapi mungkin kerana Vell Pari anak beliau, Vell Pari dilihat diam-diam menyusup lari dari masalah ciptaannya.

Seorang lagi T.Mohan tanpa rasa bersalah menuduh UMNO menjadi dalang penubuhan GAS dan menuduh UMNO menempahkan ruang buat GAS bersidang di PWTC di samping mengeluarkan kenyataan meminta MIC memikirkan masa depannya bersama BN.

T.Mohan nyata omong kosong bila Mugilan mendedahkan PWTC ditempah oleh beliau sendiri tanpa dibantu mana-mana pihak jauh sekali daripada pihak UMNO sebelum terpaksa menukarkan tempat persidangan akibat ‘tekanan politik’ yang dikenakan daripada pihak PWTC.

Kita memahami mereka sebagai penyokong setia Datuk Seri Samy Vellu ingin membantu presiden tersebut bagi mengembalikan kepercayaan teruatamnya dikalangan ahli MIC.

Tetapi sifat ‘hero’ tak kena tempat ini sepatutnya disimpan untuk menyerang barisan pembangkang bukan untuk rakan BN mereka.

Saya juga mengharapkan MIC dapat menyelesaikan segera masalah dalaman yang mereka agar ini tidak memberikan impak yang negative kepada BN pada pilihan raya akan datang.

Ini kerana BN memerlukan kekuatan yang sebanyak mungkin daripada perpaduan ketiga-tiga parti yang mewakili kaum terbesar di Malaysia ini untuk memastikan politik Malaysia kembali stabil.

Akhir kata, saat yang getir ini sebenarnya adalah untuk menguji kehebatan seseorang itu untuk memimpin dan kita mengharapkan pemimpin parti komponen BN mampu menyelesaikan masalah ini dengan bijak dan mengembalikan kestabilan politik dalam parti mereka masing-masing.


No comments:

Post a Comment