Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Saturday 5 November 2011

This is my Kura-Kura a.k.a torties stories

Assalamualaikum Dan Salam 1Malaysia..

Entry Kura-kura Sebagai Haiwan Peliharaan nampaknya sangat mendapat hit daripada pengunjung blog saya ni..terima kasih kerana anda sudi mencedok serba sedikit ilmu di ruangan saya yang hina ini..

Seperti yang saya pernah katakan, jaga kura2 nih bukan la sesuatu yang susah tapi agak remeh dan memerlukan penjagaan yang sedikit rapi..

Dah lebih setahun saya bergiat membela kura2..rasanya lebih kurang 10-12 ekor kura2 dah saya bela..tapi sekarang ini yang tinggal hanya 7 ekor je..jadi saya pon ingin la perkenalkan anda dengan mereka2 ini..



Nama dia ni si gemuk..asalnya dia ni paling gemuk antara semua kura2 saya dan yang paling awal saya bela..ini pemberian seorang kawan lama saya..jaga dia sangat senang..dia tak banyak meragam sangat..bagi je ikan bilis or pallet..cepat je dia ngap2..ini jantan sebab tu saiz dia tak la besar sangat..




Ini plak kopral..dia ni betina..mesti pelikkan nape la nama kopral..hehe dulu saya ada beli 3 ekor kura2 sekali..nama sbb tatau nak bagi apa saya boh je sarjan (akan diperkenalkan nanti), lans kopral(akan diceritakan kemudian gak) dan ini la kopral..dia ni aktif menepis ajakan asmara si gemuk di atas..oh lupa citer..dua2 nih duduk satu akuarium..hehe..dia pon kuat makan nih...




Ini plak si kecut, gu(nama lain bagi regu atau yang dibela sama waktu dengan)nya si gemuk..dulu bagi nama dia kecut sebab dia nih tamau makan je..badan pon kecikk je..tapi dia seekor kura2 yang sihat..manja gak..slalu suap dia makan..tapi penah gak dia geget jariku..n time bermanja dia geget idung aku..haha dia mmg agak nakall...oh btw ini jantan ye..




Ha ini pulak sarjan...antara semua dia paling besar walaupon dia bukanlah yang terawal pon..kire second batch nih..(ke third aku pon tak ingat)..tapi sebab kuat makan n aktif je..tuh jadi besar n salah satu sebab lain..dia nih betina so mmg normal dia besar dari biasa..dia juga mempunyai cengkerang yang sangat cantik..kalo banding dengan lain2..dia punya antara terbaik..keras..bentuk pon lentik.blakang plak bertingkat2..kalo dalam dunia manusia..mmg hot la minah nih..heheh



Ini dulu panggei dia panjang sebab ekor dia panjang..tapi skang sebab dah besar panggei dia giant hitam..hehe tau knapa??sebab dia nih paling besar kot...besar skali ganda tapak tangan aku nih..kaki saiz 7 aku pon mcm kecik je dr cengkerang dia nih..ini di beli di penang ja tapi 1st skali jumpa species nih masa p sarawak dulu..terus balik penang cari tengok2 ada..huhu..dulu beli dua ekor yang mcm nih..tapi gu dia mati masa kami bawak diorang mua nih p KL sempena konvo aku..huhu..skang dia the only of its species..cuba cari lagi species nih tapi mmg dah tak jumpa dah..kalo nak jual nih bleh aku beli iphone 4s lak kot..hahaha..btw i dont know its sex sebab belum kaji dalam2 la species nih..hhehe sori je giant hitamm





Ini plak lans kopral...haa now can u see why i call them in sequence (sarjan, kopral, lans kopral)?? Ape..sebab saiz?? Haa betul la tuh..pandai la korang nih teka..hehe masa mula2 beli sama je saiz tapi dlm sebulan dua tgk ada perubahan pada saiz masing2 so tuh yg bagi nama ikut sequence..dia nih banyak sikit masalah..byk kali sakit..mula2 tamau makan..den sakit mata..dia je la yang suka berkunjung kat vet tuh..yang lain takde lak nak p ke sana..hehe..sampai skang dia makan pon tak byk..ala kadar je..nak maintain slim le tuh..hahah..sbb saiz dia kecik mnyebabkan aku pon susah nak tentukan jantinanya..tunggu la nanti kita check..hehe





Ini yang paling latest...tak sampai setahun pon..ada aa 4 5 bulan..nama dia acu..hehe..nih ganas/liar siket..tak pandai bermanja..tgk org lari(berenang dengan laju) melarikan diri untuk bersembunyi..huhu.dari segi makan lak..dia pon tak byk makan..ala kadar je..takpe la janji ko sehat ye tak acu..hehe..




So guys...thats all about my kure2..so if you have your own story of your torties, do leave your link in the comment space..i would love to read and learn about yours as well...




To all torties lovers..adioss.....

No comments:

Post a Comment