Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 26 May 2010

Perit Jadi Penganggur

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Dunia selepas universiti ini mula menampakkan bahangnya hingga membuatkan saya sudah tidak senang duduk menanti hari-hari yang mendatang.

Saya seorang yang sentiasa penuh dengan pelbagai aktiviti dahulunya mendapat tamparan yang agak mengejut apabila terpaksa duduk di rumah tanpa hala tuju lagi buat masa ini.

Ramai yang mengatakan ini adalah masa terbaik untuk berehat selepas bertahun-tahun mengerahkan tenaga menimba ilmu dan pengalaman di alam universiti dahulu.

Tetapi bagi saya ini bukan masa untuk menggoyang kaki kerana momentum yang ada sekarang mungkin pudar bila-bila masa sahaja.

Saya menjadi berbelah bahagi kerana bukan tidak mahu mencari kerja tetapi terpaksa menunggu jawapan sebuah jabatan kerajaan mengenai jawatan yang saya pohon beberapa hari yang lalu.

Jika saya membuat tawaran di tempat lain dan menolak tawaran jabatan kerajaan tersebut, saya bimbang kalau-kalau diri saya kelak akan disenarai hitam daripada menjadi seorang penjawat awam.

Agak jumud pemikiran ini tetapi ini adalah perkara benar yang pernah berlaku kepada beberapa rakan yang saya kenali.

Pada temuduga yang lalu, riak wajah penemu duga menunjukkan yang saya mungkin diterima bekerja tetapi untuk menunggu jawapan itu adalah suatu proses yang mungkin memakan masa beberapa minggu.

Jika mauh bekerja sambilan sekalipun saya tidak pasti akan diterima atau tidak kerana tempoh yang luang untuk saya mungkin tidak sampai sebulan.

Walaupun tidak sampai sebulan tetapi saya sudah seperti kebuntuan arah kerana begitu perit menahan kebosanan hidup yang tidak produktif ini.

Moga-moga Allah memberikan jalan keluar yang baik untuk saya dan semoga saya mendapat jawapan mengenai pekerjaan yang dipohon itu secepat mungkin untuk saya merangka semula corak masa depan saya.

Akhir kata, hidup memerlukan pelbagai kemahiran dan keperluan kerana sekarang saya sudah mulai merasa keperluan semua itu walaupun tidak lagi bekerja kerana kita semua perlu ingat dugaan Allah akan sentiasa datang tanpa amaran dan tidak dapat dijangka oleh sesiapa pun.

1 comment: