Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Sunday 15 March 2009

Apa Mahasiswa Boleh Buat Untuk Negara

Assalamualaikum Dan Salam Perpaduan

Mahasiswa merupakan aset terpenting bagi sesebuah negara tidak ketinggalan, negara kita yang tercinta ini, Malaysia.

Saban tahun, berbilion-bilion ringgit disalurkan kepada Kementerian Pengajian Tinggi mahupun Kementerian Pelajaran bagi mempertingkatkan lagi mutu hasil produk 2 kementerian tersebut itu yakni para pelajar dan mahasiswa itu sendiri.

Untuk mengukuhkan lagi penyataan ini, tengok sahaja kepada negara jirang yang terdekat iaitu Indonesia.

Bagaimana gerakan pelajar ataupun mahasiswa mereka yang begitu kuat mendesak kerajaan hingga mampu menjatuhkan beberapa tempok pemerintah yang ada ketika itu.

Malaysia dikurniakan oleh Allah dengan suasana aman harmoni walaupun dihuni oleh pelbagai kaum dan mengamalkan pelbagai budaya dan agama.

Justeru itu, bagi saya perkara pertama yang perlu mahasiswa sekarang lakukan adalah memupuk semangat perpaduan antara kaum dalam komuniti mahasiswa ini dengan lebih erat.

Oleh itu saya sarankan semua mahasiswa, elakkan diri daripada bersifat berkepentingan untuk diri sendiri kerana masa depan negara ditentukan oleh kita sendiri kelak.

Ketepikan segala ideologi-ideologi yang bagi saya belum masanya lagi kita sebagai mahasiswa ’menganutinya’.

Sama ada anda sedar atau tidak, Malaysia adalah antara negara yang sering diperhatikan oleh negara luar.

Dengan keunikannya dan juga kapasiti negara yang sedang membangun dengan pesat, Malaysia secara tidak langsung telah menjadi sasaran pihak asing untuk masuk dan mengucar-kacirkan serta membuat liputan buruk terhadap negara kita, Malaysia.

Justeru itu, saya seru semua mahasiswa dan rakyat sekalian agar hindari demonstrasi jalanan dan hentikan segala jenis fitnah yang amat pesat penyebarannya.

Demonstrasi yang dianjurkan seperti BERSIH, Hindraf, berkaitan isu politik Perak dan yang terbaru bagi memansuhkan PPSMI adalah tidak memberi manfaat kepada negara malah mempalitkan imej buruk secara total.

Media asing akan gunakan input ini bagi ditayangkan di negara masing-masing bahawasanya Malaysia adalah negara yang tidak aman dan mengelakkan pelancong datang ke Malaysia antara lain bagi melumpuhkan ekonomi negara kita ini.

Negara kita memang mangamalkan demokrasi dan rakyat bebas bersuara tetapi sebenarnya jika ingin bersuara ada tempatnya.

Rakyat Indonesia contohnya membuat demonstrasi disebabkan mereka tiada ruang untuk menyampaikan kepada kerajaan mereka. Demikian kata salah seorang wakil pelajar dari sebuah universiti terkemuka di Sulawesi.

Rakyat Malaysia mempunya banyak cabang untuk mengadu nasib mereka dan ini merupakan peranan ketiga bagi saya apa yang mahasiswa boleh lakukan untuk rakyat iaitu mengajar rakyat saluran yang betul.

Jika di kampung-kampung mahupun bandar, anda boleh rujuk ADUN atau ahli Parlimen di tempat, hal ini boleh mereka suarakan di DUN atau Parlimen bila ia bersidang dan masalah boleh diselesaikan melalui musyawarah.

Sebagai mahasiswa, anda juga mempunyai pentas bermesyuarat dengan pimpinan tertinggi negara iaitu Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan yang dianggotai oleh semua YDP universiti awam Malaysia dan dipengerusikan sendiri oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Di pentas inilah anda harus luahkan ketidakpuasan hati anda, cadangan mahupun kritikan membina pada kerajaan.

Anda tidak perlu mengadakan demostrasi yang mengganggu keamanan negara, mengganggu jalan raya dan sebagainya sebaliknya anda boleh duduk senang dan berbicara seperti orang yang bertamadun.

Mahasiswa juga perlu menjadi pemikir masa depan bagi mengatasi beberapa masalah yang telah kita perhatikan pada zaman ini.

Mahasiswa yang keluar tidak mustahil bakal menjadi pemimpin negara satu hari kelak dan pemikiran inilah yang dapat membantu anda untuk membangunkan lagi negara dan masyarakat.

Pentas universiti bukan pentas kita berpolitik luar, ini adalah pentas kita tanamkan idealism mahasiswa kita bagi membantu rakan-rakan mahasiswa kita dari segi kebajikan, akademik, sosial dan sebagainya.

Oleh itu, saya mengutuk sekeras-kerasnya oleh yang secara langsung telah berkait rapat dengan politik luar dan masuk menyelinap ke dalam universiti bagi menimbulkan huru-hara dan memecahbelahkan kesatuan sesama mahasiswa.

Walaupun sesetengah pihak keras menyangkal bahawa mereka berkait dengan politik luar, akan tetapi daripada segi penglibatan mereka sangat mirip dengan pemimpin politik di luar sana jika anda dapat perhatikan dengan rapat.

Oleh itu yang keempat, saya sarankan semua mahasiswa membuang jauh unsur kotor politik luar. Biar kita ada Penggerak Mahasiswa dan Pro Mahasiswa, bukan lagi UMNO, PAS, PKR, DAP, MCA, MIC dan sebaginya mendokong 2 kumpulan besar dalam kampus kita lagi.

Idealism mahasiswa semakin lama semakin terhakis dengan gejala kemasukan politik luar ini dan menjadikan kampus sebagai medan politik kotor mereka.

Ini adalah satu perkara yang jahil dan zalim dilakukan oleh segelintir pemimpin politik dan juga mahasiswa yang terpengaruh dengannya adalah tidak layak menjadi pemimpin mahasiswa kerana mereka tiada penderian sendiri dan hanya menjadi lembu yang dicucuk hidungnya.

Sedarlah wahai sekalian rakan mahasiswa, peranan anda cukup besar tidak kira dalam kampus mahupun pada negara.

Justeru itu, saya menyarankan anda menggunakan platform anda sebagai mahasiswa sebaiknya dan jangan dijadikan boneka oleh sesetengah pihak yang berkepentingan kerana ini boleh meruntuhkan institusi kemahasiswaan itu sendiri.

Sama-sama kita bersatu bergerak mencapai matlamat dan mendokong misi dan visi univeristi, kerajaan, agama dan bangsa untuk kita memajukan lagi negara kita yang sering menjadi sasaran negara luar.

Belajar daripada sejarah, jangan diulang semula kejadian pada tahun 1511, saya tidak mahu anak-anak kita kelak menjadi hamba di tanah mereka sendiri.

Ayuh mahasiswa, bangun dari lamunan anda dan buang jauh topeng perjuangan politik luar yang anda sarungkan. Mari kita berganding bahu menuju ke arah pembangunan serta memajukan universiti dan negara kita dengan ideologi kita sendiri. Tunjukkan di mata dunia, kita mahasiswa Malaysia mampu merubah dunia dengan kemampuan kita sendiri tanpa didokong mana-mana pihak luar yang berkepentingan.

UM is ONE!!!

No comments:

Post a Comment