Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Thursday 19 March 2009

Tanggungjawab dan Amanah

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Setelah hampir 4 bulan memikul 2 tanggungjawab dalam masa yang sama sungguh-sungguh mengajar saya erti kehidupan yang sebenarnya.

Syukur pada Ilahi, Dia berikanku peluang melihat 2 dunia iaitu dunia pelajar dan dunia pelajar dalam satu masa yang sama.

Sebagai seorang pelajar jurusan Mekanikal, saya kini menjalani latihan ilmiah di salah sebuah kilang ternama di Petaling Jaya bagi menimba pengalaman dan ilmu ‘praktikal’ secara terus.

Dalam masa yang sama, sebagai seorang pemimpin di kolej kediaman, saya memikul amanah ini walaupun terkilan saya hanya mampu berkhidmat di kolej selepas waktu pejabat.

Syukur saya mempunyai barisan kepimpinan yang baik untuk membantu saya semasa ketiadaan saya di kolej.

Walaupun penat saban hari tidak pernah putus-putus menemani diriku, pengalaman yang saya perolehi sepanjang 4 bulan ini sangat bernilai dan jarang diperoleh mana-mana mahasiswa kampus.

Alhamdulillah saya berjaya mengadaptasikan dua alam yang berlainan ini dalam masa yang singkat. Berdepan dengan masyarakat yang professional dan pelajar yang baru membangun mindanya amat-amat berbeza saya rasakan.

Saya mengambil satu contoh. Di kuliah setelah tamat kita membuat satu perbentangan projek atau apa-apa tugasan, jarang kita dapat soalan daripada pelajar, dan jika ada pun hanya daripada pensyarah.

Berbeza di alam pekerjaan, sebelum kita sempat habis membentangkan satu tugasan, kita sudah harus bersedia dihujani pelbagai jenis soalan yang tidak kita sangkakan dan mungkin juga di luar bidang tugasan yang kita bentangkan.

Cabaran yang dihadapi di alam pekerjaan bukan sahaja melibatkan fizikal malah kebanyakkannya menduga mental kita sama ada ia mampu tahan atau tidak.

Tidak dinafikan hidup sebagai mahasiswa juga anda berasa letih dan tertekan dengan tugas akademik dan aktiviti-aktiviti sampingan, akan tetapi bila ia kita lakukan bersama sahabat kita, ‘mood’ kita secara psikologinya akan lebih baik dan lebih mudah menjalankan tugasan itu.

Berbeza di alam pekerjaan, kita akan berjumpa pelbagai jenis orang dengan pelbagai jenis ragam yang kita sendiri tidak pernah tahu kewujudan perangai sebegitu.

Selain itu, arus perdana di alam pekerjaan mampu menggoyahkan kita dengan pegangan kita sebagai manusia yang berakhlak.

Contohnya seperti rasuah yang berleluasa, fitnah yang ditaburkan tanpa usul periksa, kerja-kerja mustahak yang perlu dibuat hingga tiada masa beribadah antara cabaran yang sering kali manusia tewas.

Oleh itu, saya ingin mengingatkan diri saya dan rakan-rakan agar kuatkan jati diri anda bermula di kampus sebelum menapak di alam pekerjaan.

Kuatkan iman dan sentiasa pandai mengatur masa anda. Menjalankan sesuatu perbuatan sesungguhnya lebih sukar dari kata-kata yang dituturkan.

Tanggungjawab sesungguhnya suatu yang sangat berat bagi kita manusia yang kerdil ini. Teutamanya kehidupan seperti saya, mempunyai 2 tanggungjawab dalam satu masa yang sama benar-benar menguji kesabaran yang emosi diri ini.

Tetapi semua ini adalah amanah daripada Allah S.W.T. kepada kita. Kita tidak boleh lari daripada semua ini kerana ini adalah fungsi kita sebagai khalifah di muka bumi ini.

Tanggungjawab yang kita peroleh tanpa kita berpegang pada amanah seakan-akan layang-layang yang terbang tak bertali.

Sesungguhnya amanah adalah jalan bagi kita untuk melaksanakan setiap tugasan dengan baik dan Insyaalah segalanya akan diredhai Allah S.W.T..

Jangan sesekali anda pecah amanah kerana sekali anda berbuat demikian walaupun sekecil lubang cacing, nescaya anda berkemungkinan besar akan hilang kepercayaan daripada semua orang di sekeliling anda.

Sama-sama kita renung serta muhasabah diri kita dan kembali ke pangkal jalan jika ada di antara kita yang menyimpang dalam perjuangan kita menuntut ilmu atau perjalanan bagi mengejar cita-cita kita.

Akhir kata, niat tidak menghalalkan cara. Jaga dan jalankan tanggungjawab yang anda perolehi dengan seikhlas hati dan amanah, Insyaalah jika anda tidak perolehi ganjaran di muka bumi, ingat Allah sentiasa bersama orang-orang yang ikhlas keranaNya.


No comments:

Post a Comment