Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Wednesday 18 March 2009

Mohon Jadi Pembantu Mahasiswa

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Borang permohonan bagi menjadi Pembantu Mahasiswa (PM) sudah pun dikeluarkan dan tarikh tutup menghantar borang tersebut adalah pada 31 Mac 2009.

Antara yang perlu diserahkan bersama-sama boring tersebut adalah gambar berukuran pasport, salinan keputusan peperiksaan terkini (boleh didapati di laman Umisisweb) dan lampiran aktiviti yang telah anda sertai sepanjang menghuni di Kolej Kediaman Pertama.

Ini adalah antara projek atau aktiviti yang paling mencabar jika dibandingkan dengan mana-mana aktiviti yang pernah dianjurkan sebelum ini dalam kolej kita.


PM 07/08 ketika meraikan kejayaan tempat kedua pertandingan Cheers Minggu Haluansiswa


Kita sahaja bukan sahaja berdepan dengan penghuni junior yang baru tetapi perlu banyak berhubung dengan pihak luar seperti Seksyen Kemasukan Rekod dan Dasar (SKRD), PTPTN, Klinik Kesihatan, HEPA dan macam-macam lagi.

Interaksi dengan PM kolej lain juga antara yang menyeronokkan dalam Minggu Haluansiswa kerana ini adalah masanya anda membuat kenalan baru serta membina rangkaian kenalan di kesemua kolej kediaman.

Selain itu, ini juga medan anda belajar apa sebenarnya erti kesabaran dalam berorganisasi dan berpasukan selain anda akan lebih menghargai rakan-rakan PM anda lebih daripada sebelum ini.

Berdasarkan pengalaman saya sebagai PM selama 2 tahun berturut-turut, ramai kenalan bukan sahaja dari kolej yang lain tetapi sesama PM yang baru saya peroleh.

Selama sebulan kita akan berkampung bersama bagi membina semangat setiakawan dan semangan sepasukan bagi sama-sama anda menjayakan Minggu Haluansiswa.

Kepada junior tahun pertama, ini adalah peluang anda bagi memperbaiki apa kelemahan Minggu Haluansiswa yang lalu.

Ambil peluang ini dan jadi seorang PM bagi anda merasai cabaran dan membetulkan jika ada kesalahan dan kelemahan yang telah dilakukan oleh PM sebelum ini.

Antara keistimewaan lain jika anda menjadi PM adalah, anda berpeluang memilih bilik anda pada sesi depan tanpa perlu berebut dengan sesiapa, anda akan lebih rapat dengan junior akan datang, dapat menambahkan lagi ilmu kepimpinan dan berorganisasi anda, memupuk rasa tanggungjawab dan setiakawan dalam diri anda.

Oleh itu apa tunggu lagi, ayuh gerak ke pejabat am dan minta borang itu daripada Kak Zaiton kerana borang itu hanya boleh diambil sendiri dan tidak boleh diambil bagi pihak sesiapa.

Ayuh anak bangsaku, ini adalah peluang anda berbakti bukan sahaja pada kolej tapi pada kampus kita demi bangsa dan agama.

Sahut cabaran ini, jadi seorang PM yang berkaliber dan berdedikasi. Ingat, jangan kita asyik bertanya apa kolej sudah buat untuk kita, tetapi tanya diri kita apa yang kita sudah buat untuk kolej kediaman kita yang tercinta ini.

ASTAR is FIRST!
UM is ONE!!!

2 comments:

  1. owh..im gonna miss those time when im being a PM for 3 yrs...
    good experience that makes me tough inside i guess...

    ReplyDelete
  2. owh..by d way...i'm a SECHOLIAN...=)

    ReplyDelete