Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Tuesday 10 March 2009

Rakyat Malaysia Usah Pilih Kerja

Assalamualaikum Dan Salam Perpaduan

Bila berbicara tentang isu pekerjaan, tidak terlepas 2 perkara dalam fikiran iaitu bilangan pekerja asing dan kadar pengangguran negara yang tinggi.

Baru-baru ini danggarkan seramai 70 000 orang pekerja daripada Bangladesh dijangka akan dibawa masuk ke Malaysia.

Ini bertujuan bagi mengisi kekosongan pekerjaan di sektor perladangan, pembinaan dan perkhidmatan.

Apabila difikirkan kembali, kenapa perlu pekerja asing ini dibawa masuk sedangkan rakyat Malaysia yang menganggur juga mencapai puluhan ribu orang juga?

Rata-rata rakyat Malaysia mempunyai ‘klass’ yang tersendiri. Pekerjaan seperti buruh kasar, pembantu rumah, pekerja restoran mamak boleh dikatakan tidak langsung berada dalam pilihan pekerjaan kebanyakan rakyat Malaysia.

Bagi mahasiswa, mereka yang sudah penat-penat belajar sudah tentu akan mengejar impian mendapatkan pekerjaan yang menawarkan gaji yang lumayan serta kerja yang sama seperti apa yang mereka pelajari di universiti.

Akan tetapi di zaman kegawatan ekonomi seperti ini, sikap memilih pekerjaan sudah tidak relevan dan persepsi rakyat terutama mahasiswa perlu turut sama diubah.

Ramai pihak menyuruh kerajaan menghentikan kemasukan pekerja asing tetapi tanpa mereka siapa yang akan bekerja di sektor-sektor yang berkenaan.

Sebelum mengecam tindakan ini, mereka perlu datang dengan satu idea yang boleh diterima oleh semua pihak bagi memajukan sektor sumber manusia negara kita ini.

Walaupun kita perlu mengutamakan rakyat Malaysia dalam mengisi jawatan kosong di negara kita, tetapi jika orang Malaysia sendiri tidak mahu adakah kita boleh memaksa mereka?

Saya juga tidak setuju dengan idea kemasukan 70 000 orang Bangladesh ke negara ini tetapi saya harap pihak kerajaan dengan bantuan NGO dalam negara boleh membuat satu kursus atau cara memantapkan sahsiah rakyat Malaysia untuk menghilangkan ‘mind set’ ingin kerja yang bagus-bagus sahaja tanpa perlu bersusah dahulu.

Jika program seperti ini dapat dijayakan, mungkin dalam masa 2 atau 3 tahun rakyat Malaysia sudah mampu menerima apa jua cabaran atau pekerjaan yang bakal mereka hadapi tanpa sebarang keraguan mahupun kegusaran.

Apa jua pekerjaan kita, kita lakukannya demi kemajuan negara, bangsa dan agama. Kita perlu ikhlas memberikan perkhidmatan dan jauhi segala anasir kotor seperti penipuan, rasuah dan korinisme dalam kehidupan pekerjaan seharian.

InsyaAllah, Allah akan merahmati kita seterusnya melindungi negara Malaysia kita yang tercinta ini.

No comments:

Post a Comment