Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Friday 13 March 2009

Festival Seni Universiti Malaya: Bakat Atau Maksiat

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Warga Universiti Malaya (UM) umumnya tahu yang tidak lama lagi, satu acara tahunan yang dinanti-nantikan akan tiba semula.

Bulan lepas kita dihangatkan dengan pertempuran bakat sukan antara kolej-kolej kediaman mahupun pelajar luar kampus dalam Sukan Mahasiswa Universiti Malaya ataupun SUKMUM.

Bermula 19 Mac 2009, kolej-kolej kediaman sekali lagi akan berentap mempertaruhkan bakat-bakat penghuni masing-masing dan kali ini, bakat kesenian pula menjadi objektif pertandingan yang gah dengan nama Festival Seni Universiti Malaya (Feseni).

Feseni kali ini menjadi pertikaian apabila tarikhnya yang ditunda dan dilewatkan sehingga hampir dengan minggu ulangkaji pelajar.

Ini disebabkan beberapa faktor seperti pemilihan MPMUM yang dijalankan bulan Januari yang lepas serta beberapa faktor teknikal yang bagi saya ia tidak sepatutnya berlaku.

Akan tetapi itu adalah lumrah manusia yang tidak sempurna apabila pihak penganjur ‘terlepas pandang’ akan Feseni yang ditunggu-tunggu oleh warga UM sendiri.

Dengan alasan DTC sudah ditempah pada awalnya, bagi saya satu alasan yang tidak munasabah oleh pihak-pihak yang tertentu kerana semua orang tahu acara tahunan ini dan ia sepatutnya ditempah lebih awal daripada pihak luar.

Walau bagaimanapun, tidak dinafikan ada segelintir golongan yang amat tidak senang dengan Feseni. Bagi mereka ini mengundang maksiat apabila lelaki dan perempuan duduk sekali dan melihat persembahan-persembahan bersifat ‘lagho’ ataupun sia-sia.

Saya amat kerdil bagi membicarakan isu ini akan tetapi bagi saya, itu terpulang pada individu masing-masing dan niat mereka menyertai mahupun menonton Feseni ini.

Bagi saya ini adalah pentas bagi peserta mengasah bakat mereka dalam bidang kesenian dan bagi meningkatkan nilai tambah dalam diri mereka disamping mengejar kecemerlangan akademik masing-masing.

Selain itu, ini boleh membawa kepada perpaduan dan kesepakatan antara penghuni kolej-kolej kediaman. Ini terbukti tak kira bagi peserta mahupun penyokong dan penonton.

Bila kita perhatikan beberapa acara seperti tarian Cina yang turut sama disertai oleh pelajar Melayu dan tarian India yang turut sama disertai oleh pelajar Cina, secara tidak langsung menunjukkan kita mampu memupuk budaya bangsa kita kepada acuan yang kita idamkan iaitu bangsa Malaysia sendiri.

Tidak kurang juga di barisan penyokong. Dengan bergabungnya pelbagai bangsa dalam DTC itu nanti, penuh makna bagi saya dan ini boleh menyemarakkan perpaduan dan keharmonian sesama kita terutamanya antara penghuni sesuatu kolej itu.

Saya juga ingin menyarankan kepada muda mudi agar menjaga tingkah laku anda semasa berlangsungnya Feseni ini.

Walaupun kita mahu menyokong ataupun memartabatkan kolej masing-masing dengan mengadakan persembahan di pentas itu nanti, adap dan tata susila harus dijaga untuk dielakkan sebarang kejadian yang tidak diingini.

Hari ini, sebaran fitnah sudah cukup berleluasa. Elakkan diri anda daripada terperangkap dalam fitnah pihak yang tidak bertanggungjawab dan perbetulkan niat anda untuk menyertai sesuatu acara.

Kepada rakan-rakan yang tidak suka akan acara ini, saya mohon agar tiada unsur sabotaj berulang seperti tahun lepas apabila diletakkan beberapa biji telur busuk di dalam di DTC bagi menghalang berlangsungnya acara Feseni.

Mari kita sama-sama mengingatkan rakan-rakan kita secara berhemah dan bukan dengan secara mengsabotaj acara itu mahupun menyebarkan fitnah dikalangan pelajar.

Sesungguhnya bagi saya ia lebih buruk dan akan menimbulkan persepsi yang negatif rakan-rakan kita yang lain terhadap golongan tersebut.

Saya sendiri mengingatkan peserta Feseni kolej saya agar menjaga tingkah laku dan tidak melampau dalam melakukan persembahan. Bukan kepada mereka sahaja malah kepada rakan-rakan penyokong dan rakan-rakan yang rapat dengan saya turut saya nasihatkan bersama. Bagi saya, walaupun ianya dakwah yang lemah tetapi saya tetap jalankan kerana ia saranan kepada kita umat Islam.

Akhir kata buat peserta Feseni kolej kediaman Pertama, ASTAR khususnya dan semua peserta Feseni kolej kediaman UM umumnya, saya ingin mengucapkan selamat berjaya dan terus menyokong kolej anda masing-masing bagi kita menyemarakkan lagi keharmonian kita di dalam kolej dan seterusnya menambahkan kasih sayang dan perpaduan antara kita warga UM sendiri.

ASTAR is FIRST!
UM is ONE!!!

No comments:

Post a Comment