Sokong Plan Transformasi Negara

Sokong Plan Transformasi Negara

Monday 2 March 2009

Nama Allah Hanya Untuk Islam

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Selaku mahasiswa, saya untuk membantah sekeras-kerasnya pengunaan nama Allah dalam risalah keluaran Herald Catholik iaitu risalah berunsurkan agama Kristian dalam bahasa Malaysia.

Saya mempunyai dua sebab kenapa isu patut ditolak terutamanya umat Islam dan masyarakat lain yang mencintai kesejahteraan dan keamanan serta mengamalkan dasar hormat menghormati antara satu sama lain.

Pertama, kalimah allah bukanlah perkataan sekadar bahasa Arab bagi sesetengah pihak yang daif ilmunya. Allah adalah nama khas iaitu Asma ul Husna bagi umat Islam. Dalam bahasa Arab ‘tuhan’ bermaksud Ilaah. manakala perkataan rabb tiada isltilah am di dalam bahasa melayu. God dalam bahasa Melayu ialah tuhan dan dalam bahasa Arab ialah Ilaah.Dalam Syahadah kita, sering dibacakan ‘La Ilaaha Illa-Allah’ maknanya, tiada tuhan melainkan Allah dan dalam bahasa Inggeris: There is no deity but Allah.Selain itu, ini bertentangan dengan ajaran kristian yang mempunyai tiga tuhan iaitu God Father, Holy Spirit dan God Son. Oleh yang demikian perkataan ‘Allah’ adalah salah untuk diertikan dengan apapun yang dipercayai oleh penganut agama Kristian

Kedua, ini sesungguhnya akan mengelirukan lagi ramai umat Islam di sini. Dengan keadaan semasa, agama Allah makin lekang di hati terutamanya muda mudi zaman ini. Mereka semakin jauh dari mengenali Allah.

Bayangkan pihak lain menggunakan nama Allah dan ini boleh mengelirukan dan lebih menakutkan ia dapat memesongkan akidah umat Islam itu sendiri.

Negara kita cukup aman sekarang tidak memerlukan unsur-unsur sensitiviti ini mengganggu gugat keharmonian negara sekarang.

Oleh itu saya mengucapkan syabas atas tindakan tepat Menteri Dalam Negeri, Dato’ Seri Syed Hamid Albar atas tindakan menarik balik kelulusan terhadap pihak tertentu menggunakan nama Allah dalam risalah mereka sehingga diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan.

Walaupun idea ini disokong oleh segelintir ahli ulama, bagi saya ia tetap tidak sesuai diterapkan atau digunakan pada waktu sebegini.

Bagi umat Islam, daripada kita bazirkan masa mempertimbangkan hal ini sah atau tidak, banyak lagi isu diluar sana yang perlu kita pertimbangkan.

Isu perpaduan umat Islam itu sendiri perlu difikirkan dan diperbaiki sejajar titah Sultan Kelantan baru-baru ini.

Selain itu, mari kita fikirkan cara terbaik menyelamatkan saudara-saudara kita di Palestin dan Iraq setelah kegagalan Presiden Obama dalam kempen ‘Hope and Change’ beliau apabila gagal menyekat Israel dari mara memusnahkan Gaza dan penempatan askar Amerika di Iraq dikekalkan walaupun ada ura-ura beliau akan memanggil askar Amerika itu pulang ke tanah air mereka.

Oleh itu, saya sekeras-kerasnya menolak penggunaan nama Allah bagi sebarang agama lain selain Islam yakni agama Allah itu sendiri.

Allahu Akbar!!!

No comments:

Post a Comment